"Ja sitten ilomielellä töihin!" : voimavaroja opettajien työhyvinvointiin
Jääskeläinen, Mira (2016)
Jääskeläinen, Mira
2016
Kasvatustieteiden tutkinto-ohjelma - Degree Programme in Educational Studies
Kasvatustieteiden yksikkö - School of Education
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2016-05-31
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201606021756
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201606021756
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia opettajien työhyvinvointia positiivisemmasta näkökulmasta käsin ja keskittyä voimavaroihin, jotka edistävät työhyvinvointia ja työssä jaksamista. Tutkimus kohdistui 1. ja 2. luokkien opettajiin ja siihen, millaisia voimavaroja he kokevat työssään ja myös työn ulkopuolella. Voimavaroilla tarkoitetaan, etenkin tässä tutkimuksessa, sellaisia tekijöitä, jotka edistävät ja auttavat henkilöä jaksamaan työssään.
Tämän laadullisen tutkimuksen toteutin lähettämällä lähes kaikille, noin 50:lle, Nokian kaupungin koulujen 1. ja 2. luokkien opettajille avoimen kirjoitelmalomakkeen. Pyysin heitä vastaamaan netissä olevaan lomakkeeseen avoimen kirjoitelman muodossa. Kysymykseni heille oli; mitkä tekijät edistävät sinun työhyvinvointia. Muuta ohjeistusta ei kirjoitelmasta ollut, vaan kaikki saivat vapaasti kirjoittaa kokemistaan voimavaratekijöistä. Vastaajilta ei ole kysytty mitään henkilötietoja tai muita esimerkiksi ikään tai opetusvuosiin liittyviä tietoja. Näin vastauksissa keskitytään vain yleisesti opettajien voimavaratekijöihin työhyvinvoinnin edistäjinä. Vastauksia tuli yhteensä 13, jotka kaikki olivat relevantteja ja tähän tutkimukseen sopivia. Aineisto on analysoitu teemoittelemalla aineistosta löytyneiden teemojen perusteella. Teemat löytyivät vastauksista selvästi ja näiden isojen teemojen alle on listattu vielä pienempiä teemoja ja kokonaisuuksia. Aineiston teemat tukivat aikaisempien tutkimuksien tuloksia ja teorioita, joten myös niistä on otettu tukea teemoittelussa.
Tutkimuksen tuloksista selviää, että opettajien kokemat voimavarat voidaan jaotella koulun sisäisiin sekä koulun ulkopuolisiin tekijöihin. Koulun sisäisiin tekijöihin kuuluu työyhteisö, työparit ja tiimit, johtajuus, toimiva kouluympäristö ja työn luonne. Etenkin hyvän työyhteisön merkitys korostui kaikissa vastauksissa. Koulun ulkopuolisiin tekijöihin puolestaan kuului asenteet, persoonallisuus/luonne ja terveys sekä vapaa-aika. Vapaa-ajassa korostuu yleisesti vapaa-ajan merkitys ja sen erottaminen työstä sekä perheen, ystävien ja harrastusten tärkeys. Asenteet ja persoonallisuus näkyi myös vastauksissa, sillä etenkin hyvää positiivista asennetta työn tekemiseen pidettiin merkittävänä. Tuloksista käy ilmi, että usein tarvitaan sekä näitä koulun sisältä löydettäviä että koulun ulkopuolisia tekijöitä, jotta työssä jaksetaan hyvin.
Tämän laadullisen tutkimuksen toteutin lähettämällä lähes kaikille, noin 50:lle, Nokian kaupungin koulujen 1. ja 2. luokkien opettajille avoimen kirjoitelmalomakkeen. Pyysin heitä vastaamaan netissä olevaan lomakkeeseen avoimen kirjoitelman muodossa. Kysymykseni heille oli; mitkä tekijät edistävät sinun työhyvinvointia. Muuta ohjeistusta ei kirjoitelmasta ollut, vaan kaikki saivat vapaasti kirjoittaa kokemistaan voimavaratekijöistä. Vastaajilta ei ole kysytty mitään henkilötietoja tai muita esimerkiksi ikään tai opetusvuosiin liittyviä tietoja. Näin vastauksissa keskitytään vain yleisesti opettajien voimavaratekijöihin työhyvinvoinnin edistäjinä. Vastauksia tuli yhteensä 13, jotka kaikki olivat relevantteja ja tähän tutkimukseen sopivia. Aineisto on analysoitu teemoittelemalla aineistosta löytyneiden teemojen perusteella. Teemat löytyivät vastauksista selvästi ja näiden isojen teemojen alle on listattu vielä pienempiä teemoja ja kokonaisuuksia. Aineiston teemat tukivat aikaisempien tutkimuksien tuloksia ja teorioita, joten myös niistä on otettu tukea teemoittelussa.
Tutkimuksen tuloksista selviää, että opettajien kokemat voimavarat voidaan jaotella koulun sisäisiin sekä koulun ulkopuolisiin tekijöihin. Koulun sisäisiin tekijöihin kuuluu työyhteisö, työparit ja tiimit, johtajuus, toimiva kouluympäristö ja työn luonne. Etenkin hyvän työyhteisön merkitys korostui kaikissa vastauksissa. Koulun ulkopuolisiin tekijöihin puolestaan kuului asenteet, persoonallisuus/luonne ja terveys sekä vapaa-aika. Vapaa-ajassa korostuu yleisesti vapaa-ajan merkitys ja sen erottaminen työstä sekä perheen, ystävien ja harrastusten tärkeys. Asenteet ja persoonallisuus näkyi myös vastauksissa, sillä etenkin hyvää positiivista asennetta työn tekemiseen pidettiin merkittävänä. Tuloksista käy ilmi, että usein tarvitaan sekä näitä koulun sisältä löydettäviä että koulun ulkopuolisia tekijöitä, jotta työssä jaksetaan hyvin.