Onnistuneen yhteistyön johtaminen - Haasteet ja mahdollisuudet sosiaali- ja terveystyön asiakasohjausyksikössä
Vaittinen, Sanna (2016)
Vaittinen, Sanna
2016
Sosiaalityön tutkinto-ohjelma - Degree Programme in Social Work
Yhteiskunta- ja kulttuuritieteiden yksikkö - School of Social Sciences and Humanities
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2016-05-25
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201606021748
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201606021748
Tiivistelmä
Tutkielman aiheena on yhteistyö ja sen johtaminen. Sosiaali- ja terveystyön asiakkaiden ongelmien käsittely vaatii ammattilaisten yhteistyötä. Yhteistyön määrittelyiden keskiössä ovat yhteinen tavoite, yhteinen vastuu ja toimijoiden vuorovaikutus. Yhteistyö ei ole ongelmatonta ja yksi keskeisimmistä tekijöistä onnistuneen yhteistyön taustalla on johtaminen. Johtamisen kehittäminen vaatii tietoa onnistuneen yhteistyön edellytyksistä ja niiden johtamisesta. Tutkielman toteuttamisen taustalla ovat henkilökohtainen kiinnostus ja se, ettei vastaavaa tutkimusta ole aiemmin tehty.
Tavoitteena on antaa näkökulmia siihen, kuinka johtamisella voidaan tukea onnistuneen yhteistyön toteutumista moniammatillisessa organisaatiossa. Tutkimus toteutettiin Tampereen kaupungin Terveyden ja toimintakyvyn edistämisen sekä Ikäihmisten palveluiden yhteisessä asiakasohjausyksikössä. Tutkielman tavoitteena on vastata kahteen tutkimuskysymykseen: 1. Kuinka ne onnistuneen yhteistyön edellytykset, joihin voidaan vaikuttaa johtamalla, toteutuvat tutkittavassa organisaatiossa? 2. Millaisia haasteita ja mahdollisuuksia yhteistyön johtamiseen liittyy?
Tutkielma on laadullinen tutkimus. Tutkimusaineisto kerättiin teemahaastatteluina ryhmähaastatteluissa, joihin osallistuivat asiakasohjausyksikön 39 työntekijää yhdeksässä eri ryhmässä. Aineiston analyysissa käytettiin sisällönanalyysiä. Analyysin tukena toimi erityisesti Susan Kogler Hillin tiimien johtamismalli, mutta myös muut yhteistyön johtamisen ja yhteistyön teoriat.
Kokemukset onnistuneen yhteistyön edellytysten toteutumisesta vaihtelevat työntekijöiden kesken. Johtamisella on jo rakennettu mahdollisuuksia yhteistyölle. Haasteet kuitenkin korostuvat aineistossa. Haasteet liittyvät tasaisesti kaikkiin kolmeen yhteistyön johtamisen osa-alueeseen: tehtävään, ihmissuhteisiin ja instituutioon. Tutkielman johtopäätös on, että onnistuneen yhteistyön johtamisen tulisi alkaa yhteistyölle asetettujen odotusten määrittelystä. Seuraavaksi johtajan tulisi huolehtia, että työntekijät pystyvät vastaamaan näihin odotuksiin. Tämä tarkoittaa mahdollisuuksien rakentamista ja esteiden poistamista. Merkittävää on, että yhteistyö synnyttää yhteistyötä ja siksi yhteistyön kehittämistäkin tulisi tehdä yhteistyössä. Johtajan tehtävä on huolehtia, että kaikki innostuvat yhteistyöstä ja osallistuvat sen kehittämiseen.
ABSTRACT
Leading successful cooperation - Opportunities and challenges in social and health care organization
This Master´s Thesis focuses on cooperation and team leadership. Customers´ problems in social and health care are complex. Services are fragmented. Therefore key to a good customer service is cooperation. Successful cooperation has many advantages, but it does not happen by itself. Leadership is the most important factor in successful cooperation. Leadership cannot be developed without knowing the requirements for successful cooperation and its leadership. Personal interest and lack of a similar study were the drivers behind this thesis.
The purpose of this thesis is to offer information and perspectives for those who lead cooperation. This qualitative study was carried out in Tampere city organization, the target organization being Customer Guidance Department for Services Promoting Health and Functional Ability as well as Senior Citizen´s Services. This thesis aims to answer two research questions: 1. How requirements for successful cooperation come true in the researched organization? 2. What are the challenges and opportunities for leadership?
This is a qualitative research. It was carried out in nine group discussions. Content analysis was used when reviewing the discussion material. Team leadership model by Susan Kogler Hill together with other team leadership and cooperation theories acted as a support for analysis.
The results of this study reveal that there is a lot of variety in the experiences of how requirements for successful cooperation actualize. Leaders have succeeded in building opportunities for cooperation. However challenges in cooperation overrun opportunities. Challenges fall into all leadership areas: task, relations and institution. The study concludes when leading cooperation the first step should be to define expectations for cooperation. Secondly leader should make sure that it is possible to meet the requirements. This means building opportunities and removing barriers. The third step is to make sure that everybody joins in building better cooperation. Cooperation can be developed only in cooperation.
Tavoitteena on antaa näkökulmia siihen, kuinka johtamisella voidaan tukea onnistuneen yhteistyön toteutumista moniammatillisessa organisaatiossa. Tutkimus toteutettiin Tampereen kaupungin Terveyden ja toimintakyvyn edistämisen sekä Ikäihmisten palveluiden yhteisessä asiakasohjausyksikössä. Tutkielman tavoitteena on vastata kahteen tutkimuskysymykseen: 1. Kuinka ne onnistuneen yhteistyön edellytykset, joihin voidaan vaikuttaa johtamalla, toteutuvat tutkittavassa organisaatiossa? 2. Millaisia haasteita ja mahdollisuuksia yhteistyön johtamiseen liittyy?
Tutkielma on laadullinen tutkimus. Tutkimusaineisto kerättiin teemahaastatteluina ryhmähaastatteluissa, joihin osallistuivat asiakasohjausyksikön 39 työntekijää yhdeksässä eri ryhmässä. Aineiston analyysissa käytettiin sisällönanalyysiä. Analyysin tukena toimi erityisesti Susan Kogler Hillin tiimien johtamismalli, mutta myös muut yhteistyön johtamisen ja yhteistyön teoriat.
Kokemukset onnistuneen yhteistyön edellytysten toteutumisesta vaihtelevat työntekijöiden kesken. Johtamisella on jo rakennettu mahdollisuuksia yhteistyölle. Haasteet kuitenkin korostuvat aineistossa. Haasteet liittyvät tasaisesti kaikkiin kolmeen yhteistyön johtamisen osa-alueeseen: tehtävään, ihmissuhteisiin ja instituutioon. Tutkielman johtopäätös on, että onnistuneen yhteistyön johtamisen tulisi alkaa yhteistyölle asetettujen odotusten määrittelystä. Seuraavaksi johtajan tulisi huolehtia, että työntekijät pystyvät vastaamaan näihin odotuksiin. Tämä tarkoittaa mahdollisuuksien rakentamista ja esteiden poistamista. Merkittävää on, että yhteistyö synnyttää yhteistyötä ja siksi yhteistyön kehittämistäkin tulisi tehdä yhteistyössä. Johtajan tehtävä on huolehtia, että kaikki innostuvat yhteistyöstä ja osallistuvat sen kehittämiseen.
ABSTRACT
Leading successful cooperation - Opportunities and challenges in social and health care organization
This Master´s Thesis focuses on cooperation and team leadership. Customers´ problems in social and health care are complex. Services are fragmented. Therefore key to a good customer service is cooperation. Successful cooperation has many advantages, but it does not happen by itself. Leadership is the most important factor in successful cooperation. Leadership cannot be developed without knowing the requirements for successful cooperation and its leadership. Personal interest and lack of a similar study were the drivers behind this thesis.
The purpose of this thesis is to offer information and perspectives for those who lead cooperation. This qualitative study was carried out in Tampere city organization, the target organization being Customer Guidance Department for Services Promoting Health and Functional Ability as well as Senior Citizen´s Services. This thesis aims to answer two research questions: 1. How requirements for successful cooperation come true in the researched organization? 2. What are the challenges and opportunities for leadership?
This is a qualitative research. It was carried out in nine group discussions. Content analysis was used when reviewing the discussion material. Team leadership model by Susan Kogler Hill together with other team leadership and cooperation theories acted as a support for analysis.
The results of this study reveal that there is a lot of variety in the experiences of how requirements for successful cooperation actualize. Leaders have succeeded in building opportunities for cooperation. However challenges in cooperation overrun opportunities. Challenges fall into all leadership areas: task, relations and institution. The study concludes when leading cooperation the first step should be to define expectations for cooperation. Secondly leader should make sure that it is possible to meet the requirements. This means building opportunities and removing barriers. The third step is to make sure that everybody joins in building better cooperation. Cooperation can be developed only in cooperation.