Verkon vaikuttajat. Yleisön roolit digitaalisen julkisuuden sirkulaatioprosessissa - käsitteellisiä pohdintoja tapauksesta "Minäkin olen Lenni"
Valkama, Vanessa (2016)
Valkama, Vanessa
2016
Journalistiikan ja viestinnän tutkinto-ohjelma - Degree Programme in Journalism and Communication
Viestinnän, median ja teatterin yksikkö - School of Communication, Media and Theatre
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2016-05-23
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201606021730
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201606021730
Tiivistelmä
Yleisön ja valtavirtamedian suhde on murroksessa samaan tapaan kuin koko media-alakin. Digitalisaation edetessä yleisö näyttää ottavan osaa verkon mediatapahtumiin ja -ilmiöihin yhä monimuotoisemmin. Tässä pro gradu -tutkielmassa tarkastelen sitä, millaisia rooleja yleisö saa digitaalisen julkisuuden sirkulaatioprosessissa tutkimustapauksessani "Minäkin olen Lenni". Tutkimuksen tavoitteena on pohtia yleisön vaikutusta verkon viestintäprosesseihin sekä mediailmiöiden syntyyn ja kiertoon.
Tarkastelen yleisön rooleja sirkulaatioprosessissa analysoimalla tutkimustapauksesta vuonna 2015 kirjoitettua 18:aa verkkojuttua, jotka sijoittuvat tapauksen hieman yli viikon mittaisen sirkulaatioprosessin ajanjaksolle. Käytän analyysin metodologisina välineinä Mieke Balin käsitteellistämisen ajatusta sekä Stuart Hallin sisään- ja uloskoodauksen viestintämallin käsitystä merkitysten kierrosta. Kysyn kolmessa tutkimuskysymyksessä, millaisia rooleja yleisö saa aineistossa sirkulaation, uutiskriteerin ja agenda-settingin sekä affektin käsitteiden kautta tarkasteltuna, eli millaisia merkityksiä yleisön toiminnalle annetaan tapausta käsittelevissä verkkojutuissa.
Erittelin aineiston perusteella tapauksesta kahdeksan eri sirkulaation vaihetta, kun informaatio kierto eri viestintäalustojen välillä oli luettavissa verkkojutuista. Tapaustutkimuksen analyysin käsitteellisten pohdintojen perusteella löysin kahdeksan yleisön roolia, jotka nimesin niihin liittyvien toimintamuotojen mukaan. Nämä roolit ovat sosiaalinen kuratoija, lähteen tuottaja, mobilisoija, suosion mittari, agendan määrittäjä, kannanottaja, tahmeiden synnyttäjä ja affektiivinen tarttumapinta.
"Minäkin olen Lenni" on esimerkki tapauksesta, jossa yleisö vaikuttaa verkkoilmiön syntyyn ja kiertoon. Erittelemäni roolit osoittavat, ettei yleisön merkitys tutkimustapauksen sirkulaatioprosessissa rajoitu vain joko passiiviseen seuraamiseen ja vastaanottoon tai aktiiviseen keskusteluun ja osallistumiseen, vaan verkkojutuista löytyy monien erilaisten toimintamuotojen lomittuvia merkityksiä. Verkkoyleisö vaikuttaa Lenni-tapauksen synnyn lisäksi siitä uutisointiin ja tapauksen sirkulaatioon sekä perinteisessä että sosiaalisessa mediassa. Tapaustutkimukseni vahvistaa käsitystä siitä, että nyky-yleisö tuottaa ja tulkitsee viestejä aktiivisesti, kun verkkoteknologian kehitys mahdollistaa yleisön osallistumisen viestintäprosessin kokonaisvaltaisesti. Digitaalisessa julkisuudessa toimii yleisö, joka ei pelkisty esimerkiksi julkisoksi, vaan vaatii uudenlaista terminologiaa ja laajempaa käsitystä yleisön toimintamuodoista ja -mahdollisuuksista.
Tarkastelen yleisön rooleja sirkulaatioprosessissa analysoimalla tutkimustapauksesta vuonna 2015 kirjoitettua 18:aa verkkojuttua, jotka sijoittuvat tapauksen hieman yli viikon mittaisen sirkulaatioprosessin ajanjaksolle. Käytän analyysin metodologisina välineinä Mieke Balin käsitteellistämisen ajatusta sekä Stuart Hallin sisään- ja uloskoodauksen viestintämallin käsitystä merkitysten kierrosta. Kysyn kolmessa tutkimuskysymyksessä, millaisia rooleja yleisö saa aineistossa sirkulaation, uutiskriteerin ja agenda-settingin sekä affektin käsitteiden kautta tarkasteltuna, eli millaisia merkityksiä yleisön toiminnalle annetaan tapausta käsittelevissä verkkojutuissa.
Erittelin aineiston perusteella tapauksesta kahdeksan eri sirkulaation vaihetta, kun informaatio kierto eri viestintäalustojen välillä oli luettavissa verkkojutuista. Tapaustutkimuksen analyysin käsitteellisten pohdintojen perusteella löysin kahdeksan yleisön roolia, jotka nimesin niihin liittyvien toimintamuotojen mukaan. Nämä roolit ovat sosiaalinen kuratoija, lähteen tuottaja, mobilisoija, suosion mittari, agendan määrittäjä, kannanottaja, tahmeiden synnyttäjä ja affektiivinen tarttumapinta.
"Minäkin olen Lenni" on esimerkki tapauksesta, jossa yleisö vaikuttaa verkkoilmiön syntyyn ja kiertoon. Erittelemäni roolit osoittavat, ettei yleisön merkitys tutkimustapauksen sirkulaatioprosessissa rajoitu vain joko passiiviseen seuraamiseen ja vastaanottoon tai aktiiviseen keskusteluun ja osallistumiseen, vaan verkkojutuista löytyy monien erilaisten toimintamuotojen lomittuvia merkityksiä. Verkkoyleisö vaikuttaa Lenni-tapauksen synnyn lisäksi siitä uutisointiin ja tapauksen sirkulaatioon sekä perinteisessä että sosiaalisessa mediassa. Tapaustutkimukseni vahvistaa käsitystä siitä, että nyky-yleisö tuottaa ja tulkitsee viestejä aktiivisesti, kun verkkoteknologian kehitys mahdollistaa yleisön osallistumisen viestintäprosessin kokonaisvaltaisesti. Digitaalisessa julkisuudessa toimii yleisö, joka ei pelkisty esimerkiksi julkisoksi, vaan vaatii uudenlaista terminologiaa ja laajempaa käsitystä yleisön toimintamuodoista ja -mahdollisuuksista.