Luonnonsuojelun asema joukkoliikenteen kehittämisessä - tutkimus Tampereen raitiotiehankkeesta
Oraluoma, Anna (2016)
Oraluoma, Anna
2016
Hallintotieteiden tutkinto-ohjelma - Degree Programme in Administrative Studies
Johtamiskorkeakoulu - School of Management
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2016-05-27
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201606011722
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201606011722
Tiivistelmä
Luonnonsuojelun ja erilaisten maankäytön prosessien suhde on pitkään ollut ympäristön ja luonnon politisoitumisen ytimessä. Luonnonsuojelu, oli kyse sitten vanhan virkistysmetsän säilyttämisestä tai uhanalaisen lajin elinolojen turvaamisesta, toimii vastavoimana erilaisille kaupunkikuvaa muokkaaville hankkeille. Tämä tutkimus käsittelee luonnonsuojelun asemaa joukkoliikenteen kehittämisessä Tampereella, ja tarkasteltavana on ollut erityisesti raitiotiehanke ja Hervannan alueelle kaakkois-Tampereelle tehdyt suunnitelmat raitiotien päätelinjauksesta sekä varikkoalueesta. Aineistona toimivat neljän erilaisen asiantuntijan ja neljän hervantalaisen asukkaan haastattelut, ja aineisto on analysoitu sisällönanalyysin avulla.
Tutkimus kartoittaa luonnonsuojelun asemaa tarkastelemalla erilaisten toimijoiden suhtautumista Hervannan alueen suunnitelmiin sekä sitä, millaisia ympäristöpoliittisia ristiriitoja raitiotiehankkeessa on havaittavissa. Tutkimuksessa huomattiin, että eri toimijoiden välillä on vaihtelua siinä, miten hankkeen vaikutukset ympäristölle nähdään, ja että nämä toimijoiden väliset ristiriidat saattavat aiheuttaa konfliktin. Varikkoalueella havaitut liito-oravat ovat ympäristökiistan ytimessä, sillä alueelle on haettu poikkeuslupa rakentamista varten, ja poikkeusluvasta on tehty valitus hallinto-oikeuteen.
Tutkimustulosten mukaan varikkoalueen konflikti on mahdollista estää, mutta se vaatii eri toimijoiden välistä yhteistyötä ja kompromissien tekemistä. Toimijoiden on kyettävä löytämään ne keinot, joilla liito-oravaa voidaan suojella samalla, kun raitiotiehanketta viedään eteenpäin. Luonnonsuojelun asema joukkoliikenteen kehittämisessä on monitahoinen ja riippuvainen toimijoiden halukkuudesta onnistua sen ylläpitämisessä. Toisaalta luonnonsuojelulliset näkökulmat voivat muokata raitiotiehankkeen ja sen myötä tulevienkin rakennushankkeiden suunnittelua, sillä varikkoalueesta tehtävät päätökset linjaavat luonnonsuojelun asemaa Tampereella.
Tutkimus kartoittaa luonnonsuojelun asemaa tarkastelemalla erilaisten toimijoiden suhtautumista Hervannan alueen suunnitelmiin sekä sitä, millaisia ympäristöpoliittisia ristiriitoja raitiotiehankkeessa on havaittavissa. Tutkimuksessa huomattiin, että eri toimijoiden välillä on vaihtelua siinä, miten hankkeen vaikutukset ympäristölle nähdään, ja että nämä toimijoiden väliset ristiriidat saattavat aiheuttaa konfliktin. Varikkoalueella havaitut liito-oravat ovat ympäristökiistan ytimessä, sillä alueelle on haettu poikkeuslupa rakentamista varten, ja poikkeusluvasta on tehty valitus hallinto-oikeuteen.
Tutkimustulosten mukaan varikkoalueen konflikti on mahdollista estää, mutta se vaatii eri toimijoiden välistä yhteistyötä ja kompromissien tekemistä. Toimijoiden on kyettävä löytämään ne keinot, joilla liito-oravaa voidaan suojella samalla, kun raitiotiehanketta viedään eteenpäin. Luonnonsuojelun asema joukkoliikenteen kehittämisessä on monitahoinen ja riippuvainen toimijoiden halukkuudesta onnistua sen ylläpitämisessä. Toisaalta luonnonsuojelulliset näkökulmat voivat muokata raitiotiehankkeen ja sen myötä tulevienkin rakennushankkeiden suunnittelua, sillä varikkoalueesta tehtävät päätökset linjaavat luonnonsuojelun asemaa Tampereella.