Health Care Professionals’ Knowledge and Attitudes Regarding Patient Safety and Skills for Safe Patient Care
Brasaitė, Indrė (2016)
Brasaitė, Indrė
Tampere University Press
2016
Hoitotiede - Nursing Science
Terveystieteiden yksikkö - School of Health Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Väitöspäivä
2016-06-17
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-03-0136-1
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-03-0136-1
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen kokonaistarkoituksena oli kuvata terveydenhuoltohenkilöstön potilasturvallisuutta koskevaa tietoa, asenteita ja taitoja ja selittää niiden yhteyksiä. Tavoitteena oli tunnistaa tämänhetkinen tieto ja miten tieto, asenteet ja taidot ovat yhteydessä, jotta meillä olisi syvällinen perusta parantaa terveydenhuoltohenkilöstön potilasturvallisuutta koskevia tietoja, asenteita ja taitoja.
Koko tutkimusprosessi kesti 2012 - 2015 ja se oli kaksivaiheinen. Vaiheena I oli laadullinen systemaattinen kirjallisuuskatsaus pohjautuen 18 artikkeliin, joissa tarkasteltiin terveydenhuoltohenkilöstön tietoa, asenteita ja taitoja potilasturvallisuudesta. Vaiheessa II tehtiin määrällinen kuvaileva empiirinen poikkileikkaustutkimus kolmessa alueellisessa sairaalassa Liettuassa. Tutkimus koski koko terveydenhuoltohenkilöstöä (n=1082) joka työskenteli aikuispotilaiden kanssa.
Yleisesti todeten, terveydenhuoltohenkilöstöllä oli matala tiedontaso potilasturvallisuudesta, mutta henkilöillä oli positiiviset asenteet ja he ovat kompetentteja potilasturvallisuutta koskevilta taidoiltaan. Terveydenhuoltohenkilöstön potilasturvallisuutta koskeva tieto, asenteet ja taidot osoittivat olevan positiivisesti tai negatiivisesti yhteydessä taustamuuttujiin, kuten koulutukseen, työskentelyn pituuteen omalla erityisalueella tai työskentelyn pituuteen ylipäätään ja potilasturvallisuutta koskevaan tietoon, mikä oli saatu joko ammatillisen tai täydennyskoulutuksen aikana. Myös tilastollisesti merkitseviä eroja oli terveydenhuoltohenkilöstön tiedoissa, asenteissa ja taidoissa potilasturvallisuudesta ammattiryhmittäin, sairaaloittain ja osastoittain tarkastellen ja myös yhteydessä viimeisen vuoden aikana raportoituihin potilasturvallisuutta koskeviin haittatapahtumiin.
Empiirisen tutkimuksen tulosten mukaan terveydenhuoltohenkilöstön potilasturvallisuutta koskeva tieto oli positiivisesti yhteydessä kaikkiin tässä arvioinnissa olleisiin asenteiden ja taitojen osa-alueisiin, joten tutkimukselle asetettu hypoteesi sai vahvistusta.
Tämän tutkimuksen päätelmät kohdentuvat käytäntöön, johtamiseen, koulutukseen ja tutkimukseen. Tutkimustulosten perusteella on ilmeistä, että jotkut parannukset ovat tarpeen ja tutkijoiden, sairaalan johtajien, lääkäreiden, sairaanhoitajien ja lähihoitajien tulisi kaikkien olla mukana kehittämässä tätä tärkeää aluetta, potilasturvallisuutta. Erityisesti potilasturvallisuutta koskevia taitoja ja tietoja olisi parannettava ammatillisen koulutuksen avulla. Nykyiset opetussuunnitelmat olisi tarpeen arvioida ja sisällyttää potilasturvallisuutta koskevat aiheet tarvittaessa. Sekä ammatillisessa että täydennyskoulutuksessa toimivien opettajien tulisi keskittyä opettamaan näyttöön pohjautuvaa käytäntöä ja moniammatillisuutta, jotta kehitetään terveydenhuoltohenkilöstön taitoja työskennellä koordinoituna tiiminä potilasturvallisuuden varmentamiseksi. Myös täydennyskoulutuksessa käsiteltävien aiheiden tulisi kohdentua enemmän potilasturvallisuusaiheisiin. Täydennyskoulutuksen ja johtamisen säädöksiä tarkasteltaessa olisi kiinnitettävä huomiota niiden edistävän potilasturvallisuutta. Jatkossa tarvitaan tutkimusta kohdentuen terveydenhuoltohenkilöstön spesifisiin potilasturvallisuutta koskeviin tietoihin ja taitoihin. Tässä tutkimuksessa yhdistetään aikaisempaa tutkimustietoa ja empiiristä alueellista tietoa ja siten tutkimus tuo uutta tärkeää tietoa evidenssiin, terveydenhuoltohenkilöstön yleisestä tiedosta, asenteista ja taidoista potilasturvallisuudesta ja lisää arvokasta tietoa tästä tutkimusalueesta. Tärkeää on, että käytännön näkökulmasta tarkastellen tutkimus luo pohjan, jonka avulla sairaaloiden johtajat voivat kehittää potilasturvallisuutta. Oppimisnäkökulmasta tarkastelleen kaikilla tähän tutkimukseen osallistuneilla terveydenhuollon ammattiryhmillä on aukkoja potilasturvallisuutta koskevissa tiedoissa, jolloin tämä haastaa johtajat luomaan henkilökunnalle mahdollisuuksia potilasturvallisuutta omalla työskentelyalueella koskevien tietojensa ja taitojensa päivittämiseen.
Koko tutkimusprosessi kesti 2012 - 2015 ja se oli kaksivaiheinen. Vaiheena I oli laadullinen systemaattinen kirjallisuuskatsaus pohjautuen 18 artikkeliin, joissa tarkasteltiin terveydenhuoltohenkilöstön tietoa, asenteita ja taitoja potilasturvallisuudesta. Vaiheessa II tehtiin määrällinen kuvaileva empiirinen poikkileikkaustutkimus kolmessa alueellisessa sairaalassa Liettuassa. Tutkimus koski koko terveydenhuoltohenkilöstöä (n=1082) joka työskenteli aikuispotilaiden kanssa.
Yleisesti todeten, terveydenhuoltohenkilöstöllä oli matala tiedontaso potilasturvallisuudesta, mutta henkilöillä oli positiiviset asenteet ja he ovat kompetentteja potilasturvallisuutta koskevilta taidoiltaan. Terveydenhuoltohenkilöstön potilasturvallisuutta koskeva tieto, asenteet ja taidot osoittivat olevan positiivisesti tai negatiivisesti yhteydessä taustamuuttujiin, kuten koulutukseen, työskentelyn pituuteen omalla erityisalueella tai työskentelyn pituuteen ylipäätään ja potilasturvallisuutta koskevaan tietoon, mikä oli saatu joko ammatillisen tai täydennyskoulutuksen aikana. Myös tilastollisesti merkitseviä eroja oli terveydenhuoltohenkilöstön tiedoissa, asenteissa ja taidoissa potilasturvallisuudesta ammattiryhmittäin, sairaaloittain ja osastoittain tarkastellen ja myös yhteydessä viimeisen vuoden aikana raportoituihin potilasturvallisuutta koskeviin haittatapahtumiin.
Empiirisen tutkimuksen tulosten mukaan terveydenhuoltohenkilöstön potilasturvallisuutta koskeva tieto oli positiivisesti yhteydessä kaikkiin tässä arvioinnissa olleisiin asenteiden ja taitojen osa-alueisiin, joten tutkimukselle asetettu hypoteesi sai vahvistusta.
Tämän tutkimuksen päätelmät kohdentuvat käytäntöön, johtamiseen, koulutukseen ja tutkimukseen. Tutkimustulosten perusteella on ilmeistä, että jotkut parannukset ovat tarpeen ja tutkijoiden, sairaalan johtajien, lääkäreiden, sairaanhoitajien ja lähihoitajien tulisi kaikkien olla mukana kehittämässä tätä tärkeää aluetta, potilasturvallisuutta. Erityisesti potilasturvallisuutta koskevia taitoja ja tietoja olisi parannettava ammatillisen koulutuksen avulla. Nykyiset opetussuunnitelmat olisi tarpeen arvioida ja sisällyttää potilasturvallisuutta koskevat aiheet tarvittaessa. Sekä ammatillisessa että täydennyskoulutuksessa toimivien opettajien tulisi keskittyä opettamaan näyttöön pohjautuvaa käytäntöä ja moniammatillisuutta, jotta kehitetään terveydenhuoltohenkilöstön taitoja työskennellä koordinoituna tiiminä potilasturvallisuuden varmentamiseksi. Myös täydennyskoulutuksessa käsiteltävien aiheiden tulisi kohdentua enemmän potilasturvallisuusaiheisiin. Täydennyskoulutuksen ja johtamisen säädöksiä tarkasteltaessa olisi kiinnitettävä huomiota niiden edistävän potilasturvallisuutta. Jatkossa tarvitaan tutkimusta kohdentuen terveydenhuoltohenkilöstön spesifisiin potilasturvallisuutta koskeviin tietoihin ja taitoihin. Tässä tutkimuksessa yhdistetään aikaisempaa tutkimustietoa ja empiiristä alueellista tietoa ja siten tutkimus tuo uutta tärkeää tietoa evidenssiin, terveydenhuoltohenkilöstön yleisestä tiedosta, asenteista ja taidoista potilasturvallisuudesta ja lisää arvokasta tietoa tästä tutkimusalueesta. Tärkeää on, että käytännön näkökulmasta tarkastellen tutkimus luo pohjan, jonka avulla sairaaloiden johtajat voivat kehittää potilasturvallisuutta. Oppimisnäkökulmasta tarkastelleen kaikilla tähän tutkimukseen osallistuneilla terveydenhuollon ammattiryhmillä on aukkoja potilasturvallisuutta koskevissa tiedoissa, jolloin tämä haastaa johtajat luomaan henkilökunnalle mahdollisuuksia potilasturvallisuutta omalla työskentelyalueella koskevien tietojensa ja taitojensa päivittämiseen.
Kokoelmat
- Väitöskirjat [4901]