Syntactic and Semantic Features of Premodification in Second-hand Car Advertisements
Köyhäjoki, Mirjami (2016)
Köyhäjoki, Mirjami
2016
Englannin kielen, kirjallisuuden ja kääntämisen tutkinto-ohjelma - DP in English Language, Literature and Translation
Kieli-, käännös- ja kirjallisuustieteiden yksikkö - School of Language, Translation and Literary Studies
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2016-05-20
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201605231634
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201605231634
Tiivistelmä
Tässä pro gradu -tutkielmassa tutkitaan premodifikaatiota käytettyjen autojen mainoksissa, eli sitä, mitkä sanat sijoittuvat nominaalilausekkeessa ennen substantiivia ja määrittävät sitä. Tarkoituksena on tutkia sitä, eroaako käytettyjen autojen mainosten premodifikaatio muusta mainoskielestä ja erityisesti uusien autojen mainoksista niin paljon, että voidaan puhua erillisestä tyylilajista.
Premodifikaatiota tutkitaan sekä rakenteellisesta että semanttisesta näkökulmasta. Rakenteellisesti tutkitaan sitä, kuinka pitkiä premodifikaatioketjut ovat, missä järjestyksessä niissä olevat määritteet esiintyvät ja koordinoidaanko määritteitä esimerkiksi konjunktioiden avulla. Semanttisiin piirteisiin liittyvien tutkimuskysymysten avulla pyritään selvittämään, minkä semanttisen luokan sanoja käytetään eniten, kuinka suuressa osassa premodifikaatioketjuja yhdistellään semanttisia luokkia ja mitkä ovat yleisimmät sanat näissä luokissa. Lopuksi tutkitaan vielä sitä, kuinka pitkiä ja konventionaalisia mainoksissa käytettävät väritermit ovat ja mitkä ovat yleisimmin käytettyjä väritermejä.
Materiaali on kerätty kahdesta brittiläisestä klassisiin autoihin keskittyvästä autolehdestä, jotka ovat nimeltään Classic & Sports Car ja Octane. Tutkimusaineisto on rajattu koskemaan käytettyjä henkilöautoja sisältäviä välittäjien mainoksia, joita analysoitiin 271 kappaletta. Tutkielma sisältää lisäksi osion, jossa käytettyjen autojen mainoksia verrataan uusien autojen mainoksiin. Car and Driver -lehdestä kerättyjä uusien autojen mainoksia analysoitiin 62 kappaletta.
Tutkimuksessa havaittiin, että käytettyjen autojen mainosten premodifikaatio eroaa uusien autojen mainoksista siten, että ensiksi mainituissa käytetään pidempiä premodifikaatioketjuja. Premodifikaatioketjussa olevien sanojen järjestys on melko tavanomainen, mutta koordinaatiota käytetään niukasti. Pitkät, koordinoimattomat premodifikaatioketjut ovat yleisiä mainoksissa, koska niiden toivotaan säästävän tilaa ja herättävän asiakkaiden mielenkiinnon.
Semanttisista luokista käytetään eniten pääsanaa identifioivia määritteitä, jotka ilmaisevat usein autoihin liittyvää teknistä informaatiota. Monissa premodifikaatioketjuissa myös yhdistellään sanoja useasta semanttisesta ryhmästä, jolloin yksi ketju voi samanaikaisesti sekä kuvailla että identifioida pääsanaa. Yleisempiä määritteitä tarkasteltaessa voidaan huomata, että mainoksissa käytetään sanoja, jotka korostavat auton alkuperäisyyttä (kuten lausekkeissa original paint tai factory matching numbers), mutta toisaalta myös auton hyvää kuntoa korostavat sanat ovat yleisiä, mikä käy ilmi esimerkiksi lausekkeista recent repair ja new clutch.
Mainoksissa käytettyjä väritermejä analysoitaessa havaittiin, että jos väritermi toimii jonkin substantiivin etumääritteenä, se on usein hyvin tavallinen ja koostuu yhdestä sanasta. Sen sijaan itsenäiset väritermit ovat pidempiä ja harvinaisempia. Itsenäiset väritermit kuvaavat auton väriä, joten käytetyn väritermin halutaan olevan mahdollisimman ainutlaatuinen ja huomiota herättävä.
Premodifikaatiota tutkitaan sekä rakenteellisesta että semanttisesta näkökulmasta. Rakenteellisesti tutkitaan sitä, kuinka pitkiä premodifikaatioketjut ovat, missä järjestyksessä niissä olevat määritteet esiintyvät ja koordinoidaanko määritteitä esimerkiksi konjunktioiden avulla. Semanttisiin piirteisiin liittyvien tutkimuskysymysten avulla pyritään selvittämään, minkä semanttisen luokan sanoja käytetään eniten, kuinka suuressa osassa premodifikaatioketjuja yhdistellään semanttisia luokkia ja mitkä ovat yleisimmät sanat näissä luokissa. Lopuksi tutkitaan vielä sitä, kuinka pitkiä ja konventionaalisia mainoksissa käytettävät väritermit ovat ja mitkä ovat yleisimmin käytettyjä väritermejä.
Materiaali on kerätty kahdesta brittiläisestä klassisiin autoihin keskittyvästä autolehdestä, jotka ovat nimeltään Classic & Sports Car ja Octane. Tutkimusaineisto on rajattu koskemaan käytettyjä henkilöautoja sisältäviä välittäjien mainoksia, joita analysoitiin 271 kappaletta. Tutkielma sisältää lisäksi osion, jossa käytettyjen autojen mainoksia verrataan uusien autojen mainoksiin. Car and Driver -lehdestä kerättyjä uusien autojen mainoksia analysoitiin 62 kappaletta.
Tutkimuksessa havaittiin, että käytettyjen autojen mainosten premodifikaatio eroaa uusien autojen mainoksista siten, että ensiksi mainituissa käytetään pidempiä premodifikaatioketjuja. Premodifikaatioketjussa olevien sanojen järjestys on melko tavanomainen, mutta koordinaatiota käytetään niukasti. Pitkät, koordinoimattomat premodifikaatioketjut ovat yleisiä mainoksissa, koska niiden toivotaan säästävän tilaa ja herättävän asiakkaiden mielenkiinnon.
Semanttisista luokista käytetään eniten pääsanaa identifioivia määritteitä, jotka ilmaisevat usein autoihin liittyvää teknistä informaatiota. Monissa premodifikaatioketjuissa myös yhdistellään sanoja useasta semanttisesta ryhmästä, jolloin yksi ketju voi samanaikaisesti sekä kuvailla että identifioida pääsanaa. Yleisempiä määritteitä tarkasteltaessa voidaan huomata, että mainoksissa käytetään sanoja, jotka korostavat auton alkuperäisyyttä (kuten lausekkeissa original paint tai factory matching numbers), mutta toisaalta myös auton hyvää kuntoa korostavat sanat ovat yleisiä, mikä käy ilmi esimerkiksi lausekkeista recent repair ja new clutch.
Mainoksissa käytettyjä väritermejä analysoitaessa havaittiin, että jos väritermi toimii jonkin substantiivin etumääritteenä, se on usein hyvin tavallinen ja koostuu yhdestä sanasta. Sen sijaan itsenäiset väritermit ovat pidempiä ja harvinaisempia. Itsenäiset väritermit kuvaavat auton väriä, joten käytetyn väritermin halutaan olevan mahdollisimman ainutlaatuinen ja huomiota herättävä.