Panels Framing the Reality : Joe Sacco's Palestine and the Deconstruction of Objectivity in Comics Journalism
Vilen, Noora (2016)
Vilen, Noora
2016
Englannin kielen, kirjallisuuden ja kääntämisen tutkinto-ohjelma - DP in English Language, Literature and Translation
Kieli-, käännös- ja kirjallisuustieteiden yksikkö - School of Language, Translation and Literary Studies
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2016-05-17
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201605181613
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201605181613
Tiivistelmä
TamPubissa tutkielman kuvaton versio. Kansitettu kuvallinen versio on nähtävissa Tampereen yliopiston Linna-kirjastossa.
The figures aren't published in TamPub. The complete version of the Master's thesis can be viewed in print at University of Tampere Linna library.
Tutkielmani käsittelee Joe Saccon Palestine-sarjakuvaromaania (2003) ja sen tapoja jäsentää ja esittää todellisuutta. Saccon kirja on yksi tunnetuimpia teoksia genressä, joka tunnetaan nimellä sarjakuvajournalismi. Nimensä mukaisesti genre pyrkii tuottamaan journalistista sisältöä käyttäen sarjakuvaa kerronnallisena välineenään. Tämän vuoksi kysymykset todellisuuden objektiivisesta esittämisestä ovat tärkeitä myös Palestine-kirjan kohdalla, sillä objektiivisuus luetaan usein journalistisen tekstin ihanteeksi.
Saccon piirrostyyli nojaa vahvasti underground comicx [sic] -nimellä tunnettuun sarjakuvagenreen, joka käyttää tyylillisinä keinoinaan muun muassa kehon mittasuhteiden liioittelua. Tämä näkyy myös Palestinessa, vaikuttaen siihen, kuinka tulkitsemme sen narratiivia.
Työssäni osoitan, että sarjakuvan kerrontakeinot voivat niin helpottaa kuin haitata todellisuuden esittämistä objektiivisesti. Sarjakuvajournalismi voi toisintaa henkilöitä niin, että lukijan on helpompi samaistua heihin, kulttuuritaustastaan riippumatta. Tämä johtuu siitä, että katsojan on helppo nähdä itsensä pelkistetyssä hahmossa. Toisaalta Palestine osoittaa myös esimerkkejä siitä, kuinka Sacco orientalisoi kuvaamiaan henkilöitä esimerkiksi liioittelun kautta. Liioittelu vaikuttaa myös siihen, kuinka tulkitsemme kuvatun kriisin osapuolet. Väitän, että Saccon kerronnalliset keinot jakavat kuvattavan kriisin osapuolet hyviin ja pahoihin, jolloin journalistinen puolueettomuuden ihanne häviää tarinasta.
Koska kirjan päähenkilönä toimii Joe Saccon hahmo, keskityn myös siihen, kuinka hänen mukaan tuomisensa vaikuttaa tarinan objektiivisuuteen. Kirjailijan esillä pitäminen teoksessa on piirre, jonka yhdistän New Journalism -genreen, jota ehdotan tutkielmassani sarjakuvajournalismin sukulaiseksi. Palestinen kohdalla Joe Saccon hahmon mukana olo vaikuttaa muun muassa siihen, kuinka tulkitsemme piirrostyyliä: koska Sacco kuvaa itsensä äärimmäisen liioitellusti, väitän, että lukija voi tämän perusteella lukea muiden hahmojen liioitellut kuvaukset oikein. Totean myös, että Saccon hahmon sisällyttäminen tarinaan yhdessä tarinan piirretyn muodon kanssa pakottaa lukijan hahmottamaan teoksen kuvailemat tapahtumat objektiivisen reportaasin sijaan niiden subjektiivisena tulkintana.
The figures aren't published in TamPub. The complete version of the Master's thesis can be viewed in print at University of Tampere Linna library.
Tutkielmani käsittelee Joe Saccon Palestine-sarjakuvaromaania (2003) ja sen tapoja jäsentää ja esittää todellisuutta. Saccon kirja on yksi tunnetuimpia teoksia genressä, joka tunnetaan nimellä sarjakuvajournalismi. Nimensä mukaisesti genre pyrkii tuottamaan journalistista sisältöä käyttäen sarjakuvaa kerronnallisena välineenään. Tämän vuoksi kysymykset todellisuuden objektiivisesta esittämisestä ovat tärkeitä myös Palestine-kirjan kohdalla, sillä objektiivisuus luetaan usein journalistisen tekstin ihanteeksi.
Saccon piirrostyyli nojaa vahvasti underground comicx [sic] -nimellä tunnettuun sarjakuvagenreen, joka käyttää tyylillisinä keinoinaan muun muassa kehon mittasuhteiden liioittelua. Tämä näkyy myös Palestinessa, vaikuttaen siihen, kuinka tulkitsemme sen narratiivia.
Työssäni osoitan, että sarjakuvan kerrontakeinot voivat niin helpottaa kuin haitata todellisuuden esittämistä objektiivisesti. Sarjakuvajournalismi voi toisintaa henkilöitä niin, että lukijan on helpompi samaistua heihin, kulttuuritaustastaan riippumatta. Tämä johtuu siitä, että katsojan on helppo nähdä itsensä pelkistetyssä hahmossa. Toisaalta Palestine osoittaa myös esimerkkejä siitä, kuinka Sacco orientalisoi kuvaamiaan henkilöitä esimerkiksi liioittelun kautta. Liioittelu vaikuttaa myös siihen, kuinka tulkitsemme kuvatun kriisin osapuolet. Väitän, että Saccon kerronnalliset keinot jakavat kuvattavan kriisin osapuolet hyviin ja pahoihin, jolloin journalistinen puolueettomuuden ihanne häviää tarinasta.
Koska kirjan päähenkilönä toimii Joe Saccon hahmo, keskityn myös siihen, kuinka hänen mukaan tuomisensa vaikuttaa tarinan objektiivisuuteen. Kirjailijan esillä pitäminen teoksessa on piirre, jonka yhdistän New Journalism -genreen, jota ehdotan tutkielmassani sarjakuvajournalismin sukulaiseksi. Palestinen kohdalla Joe Saccon hahmon mukana olo vaikuttaa muun muassa siihen, kuinka tulkitsemme piirrostyyliä: koska Sacco kuvaa itsensä äärimmäisen liioitellusti, väitän, että lukija voi tämän perusteella lukea muiden hahmojen liioitellut kuvaukset oikein. Totean myös, että Saccon hahmon sisällyttäminen tarinaan yhdessä tarinan piirretyn muodon kanssa pakottaa lukijan hahmottamaan teoksen kuvailemat tapahtumat objektiivisen reportaasin sijaan niiden subjektiivisena tulkintana.