Kanssanäytteleminen - Valmistuvan näyttelijän pohja
Kääriäinen, Paavo (2016)
Kääriäinen, Paavo
2016
Teatterityön tutkinto-ohjelma - Degree Programme in Theatre Arts
Viestinnän, median ja teatterin yksikkö - School of Communication, Media and Theatre
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2016-05-03
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201605121564
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201605121564
Tiivistelmä
Tutkin teatteritaiteen maisterin opinnäytteessäni termiä, jonka olen nimennyt kanssanäyttelemiseksi. Kanssanäytteleminen on tapa toimia ammatin harjoittajana ja näyttelijän profession sisällä. Perustavana väitteenä on, että minä voin toimia näyttelijänä harjoituskauden, esityksen, yksittäisen esityskerran ja näyttämön ulkopuolisen kanssakäymisen sisällä siten, että kaikki tekemiseni syvin pyrkimys ja tarkoitus on tukea kanssanäyttelijää ja sitä kautta näyteltävää näyttämöllistä tilannetta ja/tai työstettävää esitystä. Tämä fokuksen siirto tuottaa minussa vapaata, arvottamatonta näyttelijäntaidetta, joka johtaa parhaimmillaan flown kokemukseen.
Rinnastan näyttelemisen ja teatterinteon itselleni rakkaaseen joukkuepeliin, pesäpalloon, jonka termistö kulkee mukana läpi opinnäytteen. Lähden liikkelle optimaalisesta, itseään arvottamattomasta näyttämöllisestä tilanteesta näyttelijän flowsta. Tämän jälkeen käyn läpi millaista itsetuntoa vaaditaan, että pystyn siirtämään näyttelemiseni ensisijaiseksi fokukseksi muut näyttelijät ja sitä kautta näyteltävän tilanteen. Käyn myös läpi, miten vahva hyväksytyksitulemisen tarve ja kunnianhimo voivat estää kanssanäyttelemisen toteutumista. Tämän jälkeen määrittelen kanssanäyttelemisen eri aspektit ja käsitykseni näyttelijän etiikasta suhteessa työryhmään. Sivuan myös ryhmäytymisen merkitystä taiteellisessa prosessissa. Käyn läpi, miten kanssanäytteleminen toteutuu tarinateatterissa ja lopuksi kerron produktioesimerkin avulla, miten kanssanäyttelemisen eri osa-alueet toteutuvat konkreettisessa työtilanteessa ja siten antavat tukevan pohjan flown kokemukselle ja taiteen ehdoilla elävälle näyttelijäntaiteelle.
Opinnäyte perustuu ennen kaikkea havaintoihini, oppimiskokemuksiini ja arvoihini. Tukeudun myös ajatuksiani tukevaan lähdekirjallisuuteen ja haastattelumateriaaliin.
Rinnastan näyttelemisen ja teatterinteon itselleni rakkaaseen joukkuepeliin, pesäpalloon, jonka termistö kulkee mukana läpi opinnäytteen. Lähden liikkelle optimaalisesta, itseään arvottamattomasta näyttämöllisestä tilanteesta näyttelijän flowsta. Tämän jälkeen käyn läpi millaista itsetuntoa vaaditaan, että pystyn siirtämään näyttelemiseni ensisijaiseksi fokukseksi muut näyttelijät ja sitä kautta näyteltävän tilanteen. Käyn myös läpi, miten vahva hyväksytyksitulemisen tarve ja kunnianhimo voivat estää kanssanäyttelemisen toteutumista. Tämän jälkeen määrittelen kanssanäyttelemisen eri aspektit ja käsitykseni näyttelijän etiikasta suhteessa työryhmään. Sivuan myös ryhmäytymisen merkitystä taiteellisessa prosessissa. Käyn läpi, miten kanssanäytteleminen toteutuu tarinateatterissa ja lopuksi kerron produktioesimerkin avulla, miten kanssanäyttelemisen eri osa-alueet toteutuvat konkreettisessa työtilanteessa ja siten antavat tukevan pohjan flown kokemukselle ja taiteen ehdoilla elävälle näyttelijäntaiteelle.
Opinnäyte perustuu ennen kaikkea havaintoihini, oppimiskokemuksiini ja arvoihini. Tukeudun myös ajatuksiani tukevaan lähdekirjallisuuteen ja haastattelumateriaaliin.