Ulos figuurista: mitä nykynäyttelijänä ruumiillistan ja miten
Halonen, Laura (2016)
Halonen, Laura
2016
Teatterityön tutkinto-ohjelma - Degree Programme in Theatre Arts
Viestinnän, median ja teatterin yksikkö - School of Communication, Media and Theatre
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2016-05-03
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201605121559
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201605121559
Tiivistelmä
Opinnäytteeni aihe on nykynäyttelijä. Pohdin mikä tekee nykynäyttelijän tai mitä nykynäyttelijä tekee. Opinnäyte on katsaus Nätyllä opiskelemaani aikaan. Se tuo esiin, miten ajatukseni näyttelijyydestä, näyttelijän taiteesta ja tekniikasta sekä nykyesityksestä on opiskeluaikanani kehittynyt. Samalla tulen kuvanneeksi opetusta ja sen muutosta Teatterityön tutkinto-ohjelma Nätyllä. Teen myös pienen katsauksen esiintyjän historiaan.
Kirjoitan opinnäytteessäni auki ajatuskulkuni näyttelijän taiteesta viimeisen vuoden aikana: miten se on kehittynyt ja miten olen sitä tietoisesti kehittänyt. Ensimmäisessä luvussa tarkastelen näyttelijäntaiteen tekniikoita Nätyllä saamani opetuksen näkökulmasta. Esittelen myös kehittämäni submateriaalisuuden käsitteen. Toisessa luvussa pohdin esiintyjää laajemmassa näkökulmassa ja suhteessa kuvataiteeen historiaan. Esitän ajatuksen esiintyjän teatteriperinteen isän lisäksi löytyvästä lainaäidistä kuvataiteen puolelta. Kolmannessa luvussa käsittelen virettä, epävirettä ja ylivirettä esitystapahtumana. Kuvaan mitä kehoni välineajattelusta luopuminen minulle tarkoittaa. Neljännessä eli viimeisesä luvussa esittelen ajatukseni näyttelijän non-figuratiivisesta materiaalista ja figuroitumisen tekniikasta.
Kirjoitan opinnäytteessäni auki ajatuskulkuni näyttelijän taiteesta viimeisen vuoden aikana: miten se on kehittynyt ja miten olen sitä tietoisesti kehittänyt. Ensimmäisessä luvussa tarkastelen näyttelijäntaiteen tekniikoita Nätyllä saamani opetuksen näkökulmasta. Esittelen myös kehittämäni submateriaalisuuden käsitteen. Toisessa luvussa pohdin esiintyjää laajemmassa näkökulmassa ja suhteessa kuvataiteeen historiaan. Esitän ajatuksen esiintyjän teatteriperinteen isän lisäksi löytyvästä lainaäidistä kuvataiteen puolelta. Kolmannessa luvussa käsittelen virettä, epävirettä ja ylivirettä esitystapahtumana. Kuvaan mitä kehoni välineajattelusta luopuminen minulle tarkoittaa. Neljännessä eli viimeisesä luvussa esittelen ajatukseni näyttelijän non-figuratiivisesta materiaalista ja figuroitumisen tekniikasta.