Mikä on näyttelijä? Havaintoja näyttelijyydestä yhteiskunnassa, teatterissa ja ihmisessä
Veiskola, Vera (2016)
Veiskola, Vera
2016
Teatterityön tutkinto-ohjelma - Degree Programme in Theatre Arts
Viestinnän, median ja teatterin yksikkö - School of Communication, Media and Theatre
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2016-05-03
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201605121558
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201605121558
Tiivistelmä
Opinnäytteessäni pyrin purkamaan näyttelijä-sanan osiin ja hahmottamaan, mitkä osa-alueet näyttelijyydessä ovat minulle juuri nyt olennaisia. Ensimmäisessä osassa tarkastelen näyttelijän monimuotoista työnkuvaa ja perinteisen teatterityön ulkopuolelle laajentunutta toiminnan kenttää. Pyrin purkamaan latautuneeksi kokemaani näyttelijä-sanaa ja sen synnyttämiä konnotaatioita. Pyrin myös hahmottamaan näyttelijän sosiaalista asemaa ja kategorista paikkaa yhteiskunnassa. Lisäksi tarkastelen näyttelijyyden ja näyttelijän työnkuvan eroavaisuuksia vakiintuneessa valtionosuusteatterissa ja vapaalla kentällä toimivassa teatteriryhmässä perustuen kokemuksiini ammattiteatteriharjoittelussa Joensuun kaupunginteatterissa sekä työskentelyyni vuonna 2013 perustetussa Meriteatterissa.
Toisessa osassa tarkastelen näyttelijyyden kokonaisvaltaista vaikutusta ihmisen ajattelutapaan ja identiteettiin. Avaan olennaisiksi kokemiani toiminta- ja työskentelymalleja, jotka olen sisäistänyt teatterityössä ja -opinnoissani sekä kokemustani niiden siirtymisestä arkielämän toimintamalleiksi. Käsittelen näyttelijän kykyä kääntää näyttelijäntyöstä käytetyt termit itselleen ja omalle keholleen mahdollisimman käyttökelpoiseen muotoon. Pohdin, mikä osa ihmisestä on erotettavissa näyttelijäksi ja mikä ei-näyttelijäksi.
Toisessa osassa tarkastelen näyttelijyyden kokonaisvaltaista vaikutusta ihmisen ajattelutapaan ja identiteettiin. Avaan olennaisiksi kokemiani toiminta- ja työskentelymalleja, jotka olen sisäistänyt teatterityössä ja -opinnoissani sekä kokemustani niiden siirtymisestä arkielämän toimintamalleiksi. Käsittelen näyttelijän kykyä kääntää näyttelijäntyöstä käytetyt termit itselleen ja omalle keholleen mahdollisimman käyttökelpoiseen muotoon. Pohdin, mikä osa ihmisestä on erotettavissa näyttelijäksi ja mikä ei-näyttelijäksi.