The Professional Side of Co-Production
Tuurnas, Sanna (2016)
Tuurnas, Sanna
Tampere University Press
2016
Kunnallispolitiikka - Local Governance
Johtamiskorkeakoulu - School of Management
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Väitöspäivä
2016-05-26
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-03-0110-1
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-03-0110-1
Tiivistelmä
Julkisia palveluja tuottavilla organisaatioilla on yhä lisääntyviä paineita selviytyä palvelutehtävistään tehokkaasti ja vaikuttavasti. Resurssit niukkenevat ja palveluinfrastruktuuri on hajanainen. Samanaikaisesti palveluiden käyttäjät ja asiakkaat odottavat parempia ja laadukkaampia palveluita. Tässä paineiden ristiaallokossa palvelujen yhteistuotanto (engl. co-production) on noussut maailmanlaajuisesti yhdeksi keskeiseksi periaatteeksi julkisten palvelujen kehittämisessä. Yhteistuotannolla tarkoitetaan toimintoja, joissa palveluprosessien kehittämiseen ja tuottamiseen osallistuvat sekä perinteiset palveluntuottajat että kansalaiset erilaisissa rooleissa. Esimerkiksi Suomessa monet kunnat ovat luoneet erilaisia yhteistuotantopilotteja tehokkaampien ja vaikuttavampien palvelujärjestelmien aikaansaamiseksi. Vaikka yhteistuotanto tarjoaa hyvän mahdollisuuden palvelujärjestelmien kehittämiseen, luo se samalla paineen muuttaa julkisten organisaatioiden toimintatapoja, organisointia ja kulttuuria.
Kansalaisten muuttuvia rooleja ja motivaatiotekijöitä yhteistuotannossa on tutkittu paljon, mutta tähän saakka ammattilaisten roolin tarkastelu on jäänyt vähäisemmälle huomiolle. Tämä tutkimus tuottaa uutta tietoa tästä vähemmän tutkitusta näkökulmasta. Tutkimuskysymykseni on, miten palvelujen yhteistuotanto muuttaa ammattilaisten käytäntöjä? Tavoitteena on ymmärtää, miten yhteistuotannon suuntaan toimintoja vievä uudistamispaine näkyy ammattilaisten käytännöissä ja edelleen, mitä nämä käytännöt tarkoittavat palveluiden johtamisen ja organisoinnin kannalta. Tällä tavoin tämä tutkimus liikkuu alhaalta ylös, mikrotason prosesseista systeemitason ymmärtämiseen.
Tutkimus perustuu neljään osatutkimukseen sekä yhteenveto-osioon. Kokonaisvaltaisen ymmärryksen saamiseksi tarkastelen osatutkimuksissa erilaisia yhteistuotannon tapoja erilaisissa konteksteissa. Osatutkimuksia yhdistää ilmiön lähestyminen ammattilaisten näkökulmasta. Tutkimustulokset osoittavat, että yhteistuotanto muuttaa ammattilaisten käytäntöjä monin tavoin. Yhteistuotanto moniammatillisissa verkostosuhteissa luo kompleksisuutta, etenkin jos ja kun verkoston toimijat ymmärtävät yhteistuotannon eri tavoin. Yhteistuotanto myös kyseenalaistaa professiolähtöisen toimintakulttuurin, haastaen ammattilaiset lähestymään kehittämistä erilaisesta roolista käsin. Esimerkiksi kansalaisten ja asukkaiden motivointi edellyttää ammattilaisilta uudenlaisen roolin omaksumisesta kehittämistyössä. Toisinaan motivointiroolissa toimiminen edellyttää myös täysin uudenlaisia kykyjä ja kapasiteettia ammatilliseen tietoon perustuvan osaamisen lisäksi. Kansalaisten kokemukseen perustuva tieto myös laajentaa käsitystä asiantuntijuudesta. Yhteistuotantoprosesseissa ammattilainen ei välttämättä toimi ainoana asiantuntijana, vaan tilanteesta riippuen esimerkiksi toimintojen koordinoijana.
Osatutkimukset osoittavat, että yhteistuotanto perustuu erilaisiin hallintasuhteisiin ja se tapahtuu erilaisilla rajapinnoilla. Näillä rajapinnoilla esiintyy kausaalisia voimia, jotka vaikuttavat prosessin lopputuloksiin. Ammattilaisen näkökulmasta vuorovaikutukseen perustuvat rajapinnat ulottuvat kansalaisen, asukkaiden ja yhteisöjen sekä ammattilaisen välisen rajapinnan lisäksi myös ammattilaisten väliselle, horisontaaliselle rajapinnalle, sekä ammattilaisten ja johdon väliselle, vertikaaliselle rajapinnalle. Tämän lisäksi tutkimuksessa tunnistetaan neljä ulottuvuutta (johtaminen, organisaatio, prosessi ja kulttuuri), joista ammattilaisten näkökulma yhteistuotantoprosesseihin koostuu.
Tutkimukseni osoittaa, että yhteistuotanto on käsitteenä monitulkintainen, ja sillä voidaan tarkoittaa erilaisia asioita kontekstista riippuen. Tämä on tärkeä havainto ammattilaisten näkökulmasta: toimiessaan yhteistuotantoprosessien toimeenpanijoina käsitteen erilaisten tarkoitusperien ymmärtäminen on olennaista, jotta niiden sisältämiin erilaisiin haasteisiin on mahdollista vastata.
Yhteistuotanto merkitsee institutionaalista muutosta. Järjestelmätasolla muutos tarkoittaa siirtymistä erilaisista ad hoc -piloteista kestäviin toimintamalleihin, joissa yhteistuotanto eri ulottuvuuksineen on sisäänrakennettu osa palvelujärjestelmiä. Toisaalta yhteistuotannon toimintalogiikka haastaa palvelujärjestelmien toimintakulttuurin eri tasoja läpileikkaavana ilmiönä. Oppiminen ja reflektointi ovat tässä suhteessa avainasioita. Yhteistuotanto on myös ideologinen valinta, kun pohditaan, millä keinoin ja missä mittakaavassa yhteistuotanto muodostuu tavaksi tuottaa ja kehittää julkisia palveluita. Tasa-arvo julkisten palvelujen tuottamisen ydinarvona joutuu väistämättä koetukselle yhteistuotannon toimintatapojen myötä. Tässä suhteessa on olennaista löytää tasapaino ammattilaisuuteen perustuvien julkisten palvelujen lähtökohdan sekä avoimuutta, asiakaslähtöisyyttä ja kumppanuutta tavoittelevien toimintamallien välillä. Voidaankin todeta, että yhteistuotannon sulauttaminen kestävällä tavalla osaksi palvelujärjestelmien toimintoja on vielä varsin aikaisessa kehitysvaiheessa.
Kansalaisten muuttuvia rooleja ja motivaatiotekijöitä yhteistuotannossa on tutkittu paljon, mutta tähän saakka ammattilaisten roolin tarkastelu on jäänyt vähäisemmälle huomiolle. Tämä tutkimus tuottaa uutta tietoa tästä vähemmän tutkitusta näkökulmasta. Tutkimuskysymykseni on, miten palvelujen yhteistuotanto muuttaa ammattilaisten käytäntöjä? Tavoitteena on ymmärtää, miten yhteistuotannon suuntaan toimintoja vievä uudistamispaine näkyy ammattilaisten käytännöissä ja edelleen, mitä nämä käytännöt tarkoittavat palveluiden johtamisen ja organisoinnin kannalta. Tällä tavoin tämä tutkimus liikkuu alhaalta ylös, mikrotason prosesseista systeemitason ymmärtämiseen.
Tutkimus perustuu neljään osatutkimukseen sekä yhteenveto-osioon. Kokonaisvaltaisen ymmärryksen saamiseksi tarkastelen osatutkimuksissa erilaisia yhteistuotannon tapoja erilaisissa konteksteissa. Osatutkimuksia yhdistää ilmiön lähestyminen ammattilaisten näkökulmasta. Tutkimustulokset osoittavat, että yhteistuotanto muuttaa ammattilaisten käytäntöjä monin tavoin. Yhteistuotanto moniammatillisissa verkostosuhteissa luo kompleksisuutta, etenkin jos ja kun verkoston toimijat ymmärtävät yhteistuotannon eri tavoin. Yhteistuotanto myös kyseenalaistaa professiolähtöisen toimintakulttuurin, haastaen ammattilaiset lähestymään kehittämistä erilaisesta roolista käsin. Esimerkiksi kansalaisten ja asukkaiden motivointi edellyttää ammattilaisilta uudenlaisen roolin omaksumisesta kehittämistyössä. Toisinaan motivointiroolissa toimiminen edellyttää myös täysin uudenlaisia kykyjä ja kapasiteettia ammatilliseen tietoon perustuvan osaamisen lisäksi. Kansalaisten kokemukseen perustuva tieto myös laajentaa käsitystä asiantuntijuudesta. Yhteistuotantoprosesseissa ammattilainen ei välttämättä toimi ainoana asiantuntijana, vaan tilanteesta riippuen esimerkiksi toimintojen koordinoijana.
Osatutkimukset osoittavat, että yhteistuotanto perustuu erilaisiin hallintasuhteisiin ja se tapahtuu erilaisilla rajapinnoilla. Näillä rajapinnoilla esiintyy kausaalisia voimia, jotka vaikuttavat prosessin lopputuloksiin. Ammattilaisen näkökulmasta vuorovaikutukseen perustuvat rajapinnat ulottuvat kansalaisen, asukkaiden ja yhteisöjen sekä ammattilaisen välisen rajapinnan lisäksi myös ammattilaisten väliselle, horisontaaliselle rajapinnalle, sekä ammattilaisten ja johdon väliselle, vertikaaliselle rajapinnalle. Tämän lisäksi tutkimuksessa tunnistetaan neljä ulottuvuutta (johtaminen, organisaatio, prosessi ja kulttuuri), joista ammattilaisten näkökulma yhteistuotantoprosesseihin koostuu.
Tutkimukseni osoittaa, että yhteistuotanto on käsitteenä monitulkintainen, ja sillä voidaan tarkoittaa erilaisia asioita kontekstista riippuen. Tämä on tärkeä havainto ammattilaisten näkökulmasta: toimiessaan yhteistuotantoprosessien toimeenpanijoina käsitteen erilaisten tarkoitusperien ymmärtäminen on olennaista, jotta niiden sisältämiin erilaisiin haasteisiin on mahdollista vastata.
Yhteistuotanto merkitsee institutionaalista muutosta. Järjestelmätasolla muutos tarkoittaa siirtymistä erilaisista ad hoc -piloteista kestäviin toimintamalleihin, joissa yhteistuotanto eri ulottuvuuksineen on sisäänrakennettu osa palvelujärjestelmiä. Toisaalta yhteistuotannon toimintalogiikka haastaa palvelujärjestelmien toimintakulttuurin eri tasoja läpileikkaavana ilmiönä. Oppiminen ja reflektointi ovat tässä suhteessa avainasioita. Yhteistuotanto on myös ideologinen valinta, kun pohditaan, millä keinoin ja missä mittakaavassa yhteistuotanto muodostuu tavaksi tuottaa ja kehittää julkisia palveluita. Tasa-arvo julkisten palvelujen tuottamisen ydinarvona joutuu väistämättä koetukselle yhteistuotannon toimintatapojen myötä. Tässä suhteessa on olennaista löytää tasapaino ammattilaisuuteen perustuvien julkisten palvelujen lähtökohdan sekä avoimuutta, asiakaslähtöisyyttä ja kumppanuutta tavoittelevien toimintamallien välillä. Voidaankin todeta, että yhteistuotannon sulauttaminen kestävällä tavalla osaksi palvelujärjestelmien toimintoja on vielä varsin aikaisessa kehitysvaiheessa.
Kokoelmat
- Väitöskirjat [4902]