Puhelinlangat laulaa - Puhelinpalveluiden odotusmusiikki käyttömusiikkina
Kokko, Heikki (2016)
Kokko, Heikki
2016
Journalistiikan ja viestinnän tutkinto-ohjelma - Degree Programme in Journalism and Communication
Viestinnän, median ja teatterin yksikkö - School of Communication, Media and Theatre
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2016-04-22
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201605101541
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201605101541
Tiivistelmä
Pro gradu -tutkielmani käsittelee puhelinpalveluiden odotusmusiikkia. Tutkielmani tarkoituksena on selvittää odotusmusiikin valinnan ja tuotannon perusteita sekä kartoittaa odotusmusiikin tyypillisiä musiikillisia piirteitä.
Tutkielmani aineisto koostuu odotusmusiikista vastaavien henkilöiden asiantuntijahaastatteluista sekä keräämistäni odotusmusiikkia sisältävistä äänitteistä. Tärkeimmät metodologiset tukeni aineistoa analysoidessani ovat Anahid Kassabianin jokapaikkaisen musiikin teoria sekä Barry Truaxin akustisen kommunikaatiomalli. Vertaan myös saamiani tuloksia amerikkalaisen taustamusiikkia tuottavan Muzak-yhtiön lanseeraamaan ärsykeprogression arviointiperusteisiin.
Puhelinpalveluiden odotusmusiikki on hyvin tyypillinen esimerkki meitä ympäröivästä jokapaikkaisesta musiikista. Jokapaikkaisella musiikilla tarkoitetaan musiikkia, joka ei perustu sen esteettiseen arvottamiseen taidemusiikin tapaan, vaan sillä on oma tarkoituksensa osana käyttökontekstiaan. Jokapaikkainen musiikki ympäröi arkeamme lähes kaikkialla, vaikkemme siihen aina kiinnitäisikään tarkempaa huomiota.
Puhelipalveluiden odotusmusiikkina soitetaan sekä sitä tarkoitusta varten sävellettyä musiikkia että tunnettuja populaarimusiikin kappaleita. Vaikka tuloksissani on selkeästi havaittava ero näiden välillä, on niiden kesken myös huomattavia yhteneväisyyksiä. Kulttuurimme ohjaa myös odotusmusiikkia, jonka perusteella tietynlainen musiikki tuntuu odotusmusiikiksi sopivalta.
Taustamusiikin tutkimus on saanut aiemmin osakseen tarpeetontakin ylenkatsomista, jonka johdosta sen saralla riittää vielä tutkittavaa. Puhelinpalveluiden odotusmusiikki on vielä toistaiseksi jäänyt musiikintutkimuksessa liian vähälle huomiolle ja yleensä se mainitaan ainoastaan muun taustamusiikin yhteydessä lyhyesti. Puhelinpalveluiden odotusmusiikista on havaittavissa kuitenkin sille tyypillisiä ominaispiirteitä ja musiikin valintaa ohjaavat monet ainutlaatuiset osatekijät. Tämän perusteella puhelinpalveluissa soitettava odotusmusiikki tulisikin nähdä omana taustamusiikin lajityyppinään.
Tutkielmani aineisto koostuu odotusmusiikista vastaavien henkilöiden asiantuntijahaastatteluista sekä keräämistäni odotusmusiikkia sisältävistä äänitteistä. Tärkeimmät metodologiset tukeni aineistoa analysoidessani ovat Anahid Kassabianin jokapaikkaisen musiikin teoria sekä Barry Truaxin akustisen kommunikaatiomalli. Vertaan myös saamiani tuloksia amerikkalaisen taustamusiikkia tuottavan Muzak-yhtiön lanseeraamaan ärsykeprogression arviointiperusteisiin.
Puhelinpalveluiden odotusmusiikki on hyvin tyypillinen esimerkki meitä ympäröivästä jokapaikkaisesta musiikista. Jokapaikkaisella musiikilla tarkoitetaan musiikkia, joka ei perustu sen esteettiseen arvottamiseen taidemusiikin tapaan, vaan sillä on oma tarkoituksensa osana käyttökontekstiaan. Jokapaikkainen musiikki ympäröi arkeamme lähes kaikkialla, vaikkemme siihen aina kiinnitäisikään tarkempaa huomiota.
Puhelipalveluiden odotusmusiikkina soitetaan sekä sitä tarkoitusta varten sävellettyä musiikkia että tunnettuja populaarimusiikin kappaleita. Vaikka tuloksissani on selkeästi havaittava ero näiden välillä, on niiden kesken myös huomattavia yhteneväisyyksiä. Kulttuurimme ohjaa myös odotusmusiikkia, jonka perusteella tietynlainen musiikki tuntuu odotusmusiikiksi sopivalta.
Taustamusiikin tutkimus on saanut aiemmin osakseen tarpeetontakin ylenkatsomista, jonka johdosta sen saralla riittää vielä tutkittavaa. Puhelinpalveluiden odotusmusiikki on vielä toistaiseksi jäänyt musiikintutkimuksessa liian vähälle huomiolle ja yleensä se mainitaan ainoastaan muun taustamusiikin yhteydessä lyhyesti. Puhelinpalveluiden odotusmusiikista on havaittavissa kuitenkin sille tyypillisiä ominaispiirteitä ja musiikin valintaa ohjaavat monet ainutlaatuiset osatekijät. Tämän perusteella puhelinpalveluissa soitettava odotusmusiikki tulisikin nähdä omana taustamusiikin lajityyppinään.