"Sluta umgås med den där Walt om han är så dum!" - Parodi och satir i Charlie Christensens Arne Anka
Lehto, Jonne (2016)
Lehto, Jonne
2016
Pohjoismaisten kielten tutkinto-ohjelma - Degree Programme in Scandinavian Languages
Kieli-, käännös- ja kirjallisuustieteiden yksikkö - School of Language, Translation and Literary Studies
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2016-05-04
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201605101534
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201605101534
Tiivistelmä
Tutkielmassa käsitellään parodiaa ja satiiria ruotsalaisen Charlie Christensenin luomassa Arne Anka -sarjakuvassa soveltamalla pääasiassa kirjallisuustieteen teorioita parodiasta ja satiirista. Tutkimusaineistona on kaksi ensimmäistä ruotsiksi julkaistua Arne Anka -albumia, Arne Anka (1989) ja Arne Anka: D. 2 (1991).
Tutkielmassa kysytään, mitä parodian tunnusmerkkejä on löydettävissä Arne Ankasta, mitkä ilmiöt Arne Ankassa ovat satiirin kohteina ja millainen Arne Ankan ja Aku Ankan suhde on. Tutkielman tavoitteena on tuottaa tietoa siitä, kuinka satiirista sarjakuvataidetta luodaan käyttämällä parodisesti hyväksi aiempia teoksia ja konventioita.
Parodian tutkimisessa apunani on Margaret A. Rosen malli parodian tunnusmerkeistä. Täydennän Rosen mallia myös Linda Hutcheonin parodiateorian avulla, jonka mukaan parodia on toistoa, joka kuitenkin säilyttää kriittisen etäisyyden parodioivan ja parodioidun tekstin välillä ja korostaa enemmän erilaisuutta kuin samankaltaisuutta. Lähtökohtana satiirin tarkasteluun on Dustin Griffinin satiirin leikkisyyttä ja provokaatiota selkeiden moraalinormien sijaan korostava teoria.
Tulkitsemieni esimerkkien pohjalta väitän, että Arne Ankan ja Aku Ankan suhde on parodinen. Mikään yksittäinen tunnusmerkki ei tee Arne Ankasta parodiaa, mutta useamman esiintyessä samanaikaisesti voidaan todeta kyseessä olevan parodia. Arne Anka käyttää Aku Ankkaa ja muita Disney-hahmoja parodisesti hyväkseen luodakseen satiiria muun muassa kapitalismia, ruotsalaista politiikkaa ja ruotsalaista lehdistöä kohtaan. Arne Ankassa parodioidaan myös kyseisen sarjakuvan omia konventioita, minkä kautta kohdistetaan satiirin kärki Walt Disney Companyn suuntaan.
Tutkielmassa kysytään, mitä parodian tunnusmerkkejä on löydettävissä Arne Ankasta, mitkä ilmiöt Arne Ankassa ovat satiirin kohteina ja millainen Arne Ankan ja Aku Ankan suhde on. Tutkielman tavoitteena on tuottaa tietoa siitä, kuinka satiirista sarjakuvataidetta luodaan käyttämällä parodisesti hyväksi aiempia teoksia ja konventioita.
Parodian tutkimisessa apunani on Margaret A. Rosen malli parodian tunnusmerkeistä. Täydennän Rosen mallia myös Linda Hutcheonin parodiateorian avulla, jonka mukaan parodia on toistoa, joka kuitenkin säilyttää kriittisen etäisyyden parodioivan ja parodioidun tekstin välillä ja korostaa enemmän erilaisuutta kuin samankaltaisuutta. Lähtökohtana satiirin tarkasteluun on Dustin Griffinin satiirin leikkisyyttä ja provokaatiota selkeiden moraalinormien sijaan korostava teoria.
Tulkitsemieni esimerkkien pohjalta väitän, että Arne Ankan ja Aku Ankan suhde on parodinen. Mikään yksittäinen tunnusmerkki ei tee Arne Ankasta parodiaa, mutta useamman esiintyessä samanaikaisesti voidaan todeta kyseessä olevan parodia. Arne Anka käyttää Aku Ankkaa ja muita Disney-hahmoja parodisesti hyväkseen luodakseen satiiria muun muassa kapitalismia, ruotsalaista politiikkaa ja ruotsalaista lehdistöä kohtaan. Arne Ankassa parodioidaan myös kyseisen sarjakuvan omia konventioita, minkä kautta kohdistetaan satiirin kärki Walt Disney Companyn suuntaan.