Experiential Learning in Tourism Education in the North Cyprus
Başaran, Kenan (2016)
Başaran, Kenan
Tampere University Press
2016
Kasvatustiede - Education
Kasvatustieteiden yksikkö - School of Education
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Väitöspäivä
2016-05-27
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-03-0112-5
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-03-0112-5
Tiivistelmä
Kokemusperäinen oppiminen matkailualan koulutuksessa Pohjois-Kyproksella
Pohjois-Kyproksen matkailuelinkeinolla on keskeinen rooli maan taloudessa. Matkailu- jamajoitusala tarvitsee paitsi koulutettuja ammattilaisia myös ammattilaisia, joilla on pedagogisia taitoja. Tämä tarve on johtanut yliopistotason matkailualan koulutuksen nopeaan kasvuun Pohjois-Kyproksella. Vaikka alan koulutuksen merkitys on tunnustettu kaikkialla jo vuosia, yliopistollisena koulutusohjelmana Pohjois-Kyproksella se on melko tuore.
Tämän tutkimuksen tavoitteena oli lisätä ymmärrystä siitä, miten opiskelijat, yliopiston opettajat ja alan ammattilaiset näkevät matkailualan johtamisen tiedekunnassa toteutettavan matkailualan yliopistollisen koulutusohjelman vastaavan sisällöltään matkailu- ja majoitusalan tarpeita Pohjois-Kyproksella. Tutkimuksessa tarkasteltiin sitä, kuinka yliopiston koulutusohjelman opetusmenetelmissä yhdistetään teoriaa ja käytäntöä kokemusperäisen oppimisen avulla vastamaan alan tarpeisiin ja kentän odotuksiin. Tutkimuksen tiedonkeruussa käytettiin aineistonhankinnan triangulaatiota. Tietoa kerättiin sekä yliopisto-opiskelijoilta ja yliopiston opettajilta että alueen matkailuelinkeinoyritysten johtajilta. Tutkimusta varten kehitettiin kyselymenetelmä, jolla aineistoa kerättiin neljän vuoden ajan. Aineisto analysoitiin laadullisella tutkimusotteella. Analyysi kohdennettiin avointen kysymysten tuottamiin näkökulmiin haastatteluprosessin aikana.
Tutkimustulosten perusteella tutkimuksessa esitetään seuraavia johtopäätöksiä, joiden avulla matkailualan koulutusohjelmaa voidaan kehittää. Olennaisia tekijöitä yliopistollisessa matkailualan johtamisen koulutuksessa ovat vuorovaikutus- ja johtamistaidot, substanssialan koulutussisällöt sekä opetusmenetelmät, jotka perustuvat opiskelijan kokemusperäiseen oppimiseen. Nämä antavat perustaa opiskelijoiden menetykselle tulevaisuudessa matkailualalla. Paras oppimistulos saadaan, kun koulutusohjelman teoreettista sisältöä on tukemassa käytännönläheisiä sekä opiskelijalähtöisiä ja opiskelijan omaan kokemusoppimiseen perustuvia opetusmenetelmiä. Yliopiston, yrittäjien ja päättäjien jatkuvaa vuorovaikutusta ja yhteistyötä on lisättävä, jotta yliopistollinen matkailualan johtamisen koulutusohjelma uudistuu vastaamaan matkailualan nopeasti muuttuviin vaatimuksiin.
Pohjois-Kyproksen matkailuelinkeinolla on keskeinen rooli maan taloudessa. Matkailu- jamajoitusala tarvitsee paitsi koulutettuja ammattilaisia myös ammattilaisia, joilla on pedagogisia taitoja. Tämä tarve on johtanut yliopistotason matkailualan koulutuksen nopeaan kasvuun Pohjois-Kyproksella. Vaikka alan koulutuksen merkitys on tunnustettu kaikkialla jo vuosia, yliopistollisena koulutusohjelmana Pohjois-Kyproksella se on melko tuore.
Tämän tutkimuksen tavoitteena oli lisätä ymmärrystä siitä, miten opiskelijat, yliopiston opettajat ja alan ammattilaiset näkevät matkailualan johtamisen tiedekunnassa toteutettavan matkailualan yliopistollisen koulutusohjelman vastaavan sisällöltään matkailu- ja majoitusalan tarpeita Pohjois-Kyproksella. Tutkimuksessa tarkasteltiin sitä, kuinka yliopiston koulutusohjelman opetusmenetelmissä yhdistetään teoriaa ja käytäntöä kokemusperäisen oppimisen avulla vastamaan alan tarpeisiin ja kentän odotuksiin. Tutkimuksen tiedonkeruussa käytettiin aineistonhankinnan triangulaatiota. Tietoa kerättiin sekä yliopisto-opiskelijoilta ja yliopiston opettajilta että alueen matkailuelinkeinoyritysten johtajilta. Tutkimusta varten kehitettiin kyselymenetelmä, jolla aineistoa kerättiin neljän vuoden ajan. Aineisto analysoitiin laadullisella tutkimusotteella. Analyysi kohdennettiin avointen kysymysten tuottamiin näkökulmiin haastatteluprosessin aikana.
Tutkimustulosten perusteella tutkimuksessa esitetään seuraavia johtopäätöksiä, joiden avulla matkailualan koulutusohjelmaa voidaan kehittää. Olennaisia tekijöitä yliopistollisessa matkailualan johtamisen koulutuksessa ovat vuorovaikutus- ja johtamistaidot, substanssialan koulutussisällöt sekä opetusmenetelmät, jotka perustuvat opiskelijan kokemusperäiseen oppimiseen. Nämä antavat perustaa opiskelijoiden menetykselle tulevaisuudessa matkailualalla. Paras oppimistulos saadaan, kun koulutusohjelman teoreettista sisältöä on tukemassa käytännönläheisiä sekä opiskelijalähtöisiä ja opiskelijan omaan kokemusoppimiseen perustuvia opetusmenetelmiä. Yliopiston, yrittäjien ja päättäjien jatkuvaa vuorovaikutusta ja yhteistyötä on lisättävä, jotta yliopistollinen matkailualan johtamisen koulutusohjelma uudistuu vastaamaan matkailualan nopeasti muuttuviin vaatimuksiin.
Kokoelmat
- Väitöskirjat [4901]