Sosiaalityön aikuisopiskelijan ammatti-identiteettiprosessi
Kuivamäki, Laura (2016)
Kuivamäki, Laura
2016
Sosiaalityön tutkinto-ohjelma - Degree Programme in Social Work
Yhteiskunta- ja kulttuuritieteiden yksikkö - School of Social Sciences and Humanities
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2016-04-22
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201604261485
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201604261485
Tiivistelmä
Tutkimuksessa tarkastellaan sosiaalityön aikuisopiskelijan ammatti-identiteetin rakentumisprosessia tilanteessa, jossa sosiaalityön opiskelijalla on taustallaan aiempi koulutus ja työura. Lisäksi tutkimuksessa muodostetaan käsitys siitä, millainen merkitys aikuisopiskelijan ammatillisella taustalla ja sosiaalityön opinnoilla on sosiaalityön aikuisopiskelijan ammatti-identiteetin rakentumiseen. Tutkimusaineisto on kerätty fokusryhmähaastatteluna kuudelta sosiaalityön aikuisopiskelijalta, joilla on taustallaan aikaisempi koulutus ja työkokemusta joko koulutustaan vastaavissa tehtävissä tai opintojen kautta mahdollistuneissa tehtävissä. Tutkimusaineisto on analysoitu laadullista sisällönanalyysia käyttäen.
Tämän tutkimuksen mukaan sosiaalityön aikuisopiskelijan ammatti-identiteetin rakentumisprosessi on työpaikalla käynnistyvä prosessi, joka kehittyy automaattisesti työn ohessa ilman, että ammatti-identiteetin kehittymiseen kiinnitetään erityistä huomioita. Aikuisopiskelijoille on tärkeää valmistua nopeasti opinnoista ja saada sosiaalityön tehtäviin ammatillinen pätevyys, eikä yliopistoa pidetä merkittävänä ammatti-identiteetin rakentumisen areenana. Nopean valmistumisaikataulun ja vähäisen yliopistolla vietetyn ajan puitteissa sosiaalityön aikuisopiskelijoille ei ennättänyt muodostua opiskelija-identiteettiä vaan sosiaalityöntekijän ammatti-identiteetti rakennettiin työpaikalla ja työtehtävien kautta. Ammatti-identiteettiprosessi on kuitenkin tilannesidonnainen ja henkilökohtainen prosessi, jolloin aiemmalla työhistorialla ja omilla henkilökohtaisilla kokemuksilla on vaikutusta siihen, miten nopeasti identiteettiprosessi etenee. Tämän tutkimuksen valossa aikaisempi yhteiskuntatieteellinen koulutustausta koetaan sosiaalityön opintoja helpottavana tekijänä, mutta toisaalta se tuo opintoihin epämieluisaa toistoa. Sosiaalialan ammatillinen tausta helpottaa ammatti-identiteetin rakentumista työelämässä, mutta muuten ammatillista taustaa on vaikea hyödyntää sosiaalityöntekijän ammatti-identiteetin rakentamiseen.
Sosiaalityön aikuisopiskelijan ammatti-identiteettiprosessia haastaa erityisesti epävarmuus omasta osaamisesta, mutta myös ulkopuolelta tulevat paineet työhön liittyvän kiireen ja rahallisen arvostuksen muodossa. Sosiaalityöntekijän työ koetaan kuormittavana, eikä työtään pysty aina tekemään niin hyvin kuin toivoisi. Sosiaalityöntekijän ammatti-identiteettiä koetaan haastavan myös opiskelijana ja työntekijänä toimimisen kaksoisrooli, kun työsuhteet ovat määräaikaisia, eikä työyhteisöön kiinnittyminen ole helppoa lyhyiden työsuhteiden takia. Ammatti-identiteetin rakentumista puolestaan tukee työyhteisöltä saatava tuki ja oman osaamisen karttuminen. Myös palautteen saaminen omasta työstä sekä kannustava suhtautuminen työpaikalla koettiin ammatti-identiteettiprosessia tukeviksi tekijöiksi.
Tämän tutkimuksen mukaan sosiaalityön aikuisopiskelijan ammatti-identiteetin rakentumisprosessi on työpaikalla käynnistyvä prosessi, joka kehittyy automaattisesti työn ohessa ilman, että ammatti-identiteetin kehittymiseen kiinnitetään erityistä huomioita. Aikuisopiskelijoille on tärkeää valmistua nopeasti opinnoista ja saada sosiaalityön tehtäviin ammatillinen pätevyys, eikä yliopistoa pidetä merkittävänä ammatti-identiteetin rakentumisen areenana. Nopean valmistumisaikataulun ja vähäisen yliopistolla vietetyn ajan puitteissa sosiaalityön aikuisopiskelijoille ei ennättänyt muodostua opiskelija-identiteettiä vaan sosiaalityöntekijän ammatti-identiteetti rakennettiin työpaikalla ja työtehtävien kautta. Ammatti-identiteettiprosessi on kuitenkin tilannesidonnainen ja henkilökohtainen prosessi, jolloin aiemmalla työhistorialla ja omilla henkilökohtaisilla kokemuksilla on vaikutusta siihen, miten nopeasti identiteettiprosessi etenee. Tämän tutkimuksen valossa aikaisempi yhteiskuntatieteellinen koulutustausta koetaan sosiaalityön opintoja helpottavana tekijänä, mutta toisaalta se tuo opintoihin epämieluisaa toistoa. Sosiaalialan ammatillinen tausta helpottaa ammatti-identiteetin rakentumista työelämässä, mutta muuten ammatillista taustaa on vaikea hyödyntää sosiaalityöntekijän ammatti-identiteetin rakentamiseen.
Sosiaalityön aikuisopiskelijan ammatti-identiteettiprosessia haastaa erityisesti epävarmuus omasta osaamisesta, mutta myös ulkopuolelta tulevat paineet työhön liittyvän kiireen ja rahallisen arvostuksen muodossa. Sosiaalityöntekijän työ koetaan kuormittavana, eikä työtään pysty aina tekemään niin hyvin kuin toivoisi. Sosiaalityöntekijän ammatti-identiteettiä koetaan haastavan myös opiskelijana ja työntekijänä toimimisen kaksoisrooli, kun työsuhteet ovat määräaikaisia, eikä työyhteisöön kiinnittyminen ole helppoa lyhyiden työsuhteiden takia. Ammatti-identiteetin rakentumista puolestaan tukee työyhteisöltä saatava tuki ja oman osaamisen karttuminen. Myös palautteen saaminen omasta työstä sekä kannustava suhtautuminen työpaikalla koettiin ammatti-identiteettiprosessia tukeviksi tekijöiksi.