Sivun sisäisen hakukoneoptimoinnin keinot ja toteutus
Nevala, Meri-Tuuli (2016)
Nevala, Meri-Tuuli
2016
Informaatiotutkimuksen ja interaktiivisen median tutkinto-ohjelma - Degree Programme in Information Studies and Interactive Media
Informaatiotieteiden yksikkö - School of Information Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2016-04-20
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201604221464
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201604221464
Tiivistelmä
Tämän tutkielman tavoitteena oli luoda suunnitelma esityksiin ja esitysgrafiikkaan erikoistuneen yrityksen uuden verkkosivuston sisäisen hakukoneoptimoinnin toteuttamiseksi. Suunnitelmaa varten tutkielmassa selvitettiin ensin verkkosivun sisäisen hakukoneoptimoinnin keskeiset keinot ja toteutettiin avainsanatutkimus, jonka avulla määriteltiin verkkosivustolla käytettävät avainsanat.
Sisäisen hakukoneoptimoinnin keskeiset keinot selvitettiin tutkimalla vuonna 2015 internetissä julkaistuja hakukoneoptimointia käsitteleviä artikkeleita. Artikkelit analysoitiin laadullisen sisällönanalyysin avulla.
Tutkimuksen tuloksena löydettiin kymmenen keskeisintä hakukoneoptimoinnin keinoa, jotka ovat: title-elementin optimointi, sisältötekstin optimointi, linkitysten käyttö sivun sisällössä, kuvien ja median käyttö sekä optimointi, sivun latautumisaika, URL-osoitteen optimointi, heading-tagien optimointi, sivuston mobiilisoveltuvuus, meta description-elementin optimointi ja sivukartan tarjoaminen Googlelle.
Avainsanatutkimus toteutettiin yhdistellen ja muokaten alan kirjallisuudessa esiteltyjä tapoja toteuttaa avainsanatutkimus. Avainsanatutkimuksessa ideoitiin avainsanoja sekä etsittiin niitä tähän tarkoitettujen työkalujen avulla. Tämän lisäksi löydetyt avainsanat pisteytettiin niiden spesifisyyden, kilpailukyvyn ja hakuvolyymin perusteella ja lopuksi valittiin sivustolla käytettävät avainsanat tähän tutkimukseen pohjautuen.
Sisäisen hakukoneoptimoinnin keskeisempien keinojen selvittämisen ja avainsanatutkimuksen avulla luotiin yrityksen uudelle verkkosivulle suunnitelma sisäisen hakukoneoptimoinnin toteuttamisesta ja ylläpidosta. Suunnitelma käsittää yleisen tason kuvauksen siitä, miten sivun sisäinen hakukoneoptimointi toteutetaan yrityksen uusilla verkkosivuilla.
Suunnitelmassa käsitellään avainsanojen sijoittamista sivun eri elementteihin, sisältötekstin muotoa, kuvien ja median käyttöä sivulla, sekä sivun latautumisajan ja mobiilisoveltuvuuden parantamiseksi ja ylläpitämiseksi tehtävät toimenpiteet. Tämän suunnitelman lisäksi luotiin tarkempi suunnitelma, jossa jokaiselle sivuston sivulle, yksittäisiä blogitekstejä lukuun ottamatta, määriteltiin avainsanat, title-elementin sisällön, URL-osoitteen sekä otsikkoelementin sisällön. Näitä määrittelyitä ei kuitenkaan julkaista, sillä ne eivät ole tutkimuksen kannalta oleellisia eikä tarkkaa listaa käytetyistä avainsanoista haluta julkiseksi.
Sisäisen hakukoneoptimoinnin keskeiset keinot selvitettiin tutkimalla vuonna 2015 internetissä julkaistuja hakukoneoptimointia käsitteleviä artikkeleita. Artikkelit analysoitiin laadullisen sisällönanalyysin avulla.
Tutkimuksen tuloksena löydettiin kymmenen keskeisintä hakukoneoptimoinnin keinoa, jotka ovat: title-elementin optimointi, sisältötekstin optimointi, linkitysten käyttö sivun sisällössä, kuvien ja median käyttö sekä optimointi, sivun latautumisaika, URL-osoitteen optimointi, heading-tagien optimointi, sivuston mobiilisoveltuvuus, meta description-elementin optimointi ja sivukartan tarjoaminen Googlelle.
Avainsanatutkimus toteutettiin yhdistellen ja muokaten alan kirjallisuudessa esiteltyjä tapoja toteuttaa avainsanatutkimus. Avainsanatutkimuksessa ideoitiin avainsanoja sekä etsittiin niitä tähän tarkoitettujen työkalujen avulla. Tämän lisäksi löydetyt avainsanat pisteytettiin niiden spesifisyyden, kilpailukyvyn ja hakuvolyymin perusteella ja lopuksi valittiin sivustolla käytettävät avainsanat tähän tutkimukseen pohjautuen.
Sisäisen hakukoneoptimoinnin keskeisempien keinojen selvittämisen ja avainsanatutkimuksen avulla luotiin yrityksen uudelle verkkosivulle suunnitelma sisäisen hakukoneoptimoinnin toteuttamisesta ja ylläpidosta. Suunnitelma käsittää yleisen tason kuvauksen siitä, miten sivun sisäinen hakukoneoptimointi toteutetaan yrityksen uusilla verkkosivuilla.
Suunnitelmassa käsitellään avainsanojen sijoittamista sivun eri elementteihin, sisältötekstin muotoa, kuvien ja median käyttöä sivulla, sekä sivun latautumisajan ja mobiilisoveltuvuuden parantamiseksi ja ylläpitämiseksi tehtävät toimenpiteet. Tämän suunnitelman lisäksi luotiin tarkempi suunnitelma, jossa jokaiselle sivuston sivulle, yksittäisiä blogitekstejä lukuun ottamatta, määriteltiin avainsanat, title-elementin sisällön, URL-osoitteen sekä otsikkoelementin sisällön. Näitä määrittelyitä ei kuitenkaan julkaista, sillä ne eivät ole tutkimuksen kannalta oleellisia eikä tarkkaa listaa käytetyistä avainsanoista haluta julkiseksi.