Lähetää ihan kattoo näitä - Katseen, puheen ja lomakkeen käyttäminen puheenaiheenvaihdoksissa neuvolavastaanotolla
Ilomäki, Sakari (2016)
Ilomäki, Sakari
2016
Sosiaalitieteiden tutkinto-ohjelma - Degree Programme in Social Sciences
Yhteiskunta- ja kulttuuritieteiden yksikkö - School of Social Sciences and Humanities
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2016-04-05
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201604081398
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201604081398
Tiivistelmä
Erilaisia sähköisiä ja paperisia lomakkeita voidaan hyödyntää terveydenhuollossa päätöksenteon tukena ja ongelmien tunnistamisen apuvälineenä. Ne voivat kuitenkin muodostua joillekin ammattiryhmille myös ylimääräiseksi rasitteeksi. Lomakkeita tarkasteleva vuorovaikutustutkimus on keskittynyt pääasiassa lomakkeiden kykyyn asettaa institutionaaliselle toiminnalle tietty agenda sekä lomakkeen vaikutuksiin toimijoiden rooleihin vuorovaikutustilanteissa. Näiden lisäksi on tarkasteltu katseen erilaisia merkityksiä. Tässä tutkielmassa tarkastelen, miten terveydenhoitajat käyttävät lomakkeita avuksi uuden aiheen puheeksi ottamisessa hyvinvointineuvolan vastaanotoilla.
Tutkielman aineistona on kolme videoitua neuvolavastaanottoa, joilla käsitellään vanhempien etukäteen täyttämiä psykososiaalista tukea kartoittavia lomakkeita. Kaikilla vastaanotoilla ovat läsnä terveydenhoitaja ja kaksi vanhempaa. Analyysimenetelmänä käytän etnometodologista keskustelunanalyysina. Tutkimuskysymyksinäni on miten lomaketta hyödynnetään puheenaihetta aloitettaessa ja miten lomaketta hyödynnetään puheenaihetta päätettäessä.
Terveydenhoitajat käyttivät kahta kielellistä keinoa puheenaiheen päättämiseen. Terveydenhoitajat joko muotoilivat positiivisen yhteenvedon eli formulaation vanhempien tilanteesta tai esittävät neuvon tai muun jatkotoimintaan suuntautuvan kommentin. Näiden lisäksi puheenaiheen päättämistä tehtiin läsnäolijoille ymmärrettäväksi puheenaiheen sulkevilla vuoroilla sekä suuntaamalla katse lomakkeisiin. Uuden puheenaiheen terveydenhoitajat avasivat joko kysymyksellä, tulkitsemalla vanhempien lomakkeisiin kirjoittamia vastauksia tai lukemalla vastauksia ääneen. Siihen, missä vaiheessa vanhemmat käsittivät oman vuoronsa relevantiksi, vaikutti se milloin terveydenhoitaja nosti katseensa lomakkeista läsnä oleviin vanhempiin.
Tutkielman tuloksia voidaan hyödyntää otettaessa lomakkeita ja muita teknologisia ratkaisuja osaksi ammatillisia käytäntöjä. Tulokset koskien erilaisia tapoja aloittaa uuden puheenaiheen käsittely voivat toimia pohjana ammatilliselle reflektiolle ja tarkoituksenmukaisten työtapojen tunnistamiselle. Etenkin vastausten ääneen lukemisen mahdollisuus keskustelun herättäjänä voi tarjota käytännön työkalun hoitotyötä tekeville. Lisäksi tutkielma osallistuu keskusteluun katseen tehtävistä vuorovaikutuksessa.
Tutkielman aineistona on kolme videoitua neuvolavastaanottoa, joilla käsitellään vanhempien etukäteen täyttämiä psykososiaalista tukea kartoittavia lomakkeita. Kaikilla vastaanotoilla ovat läsnä terveydenhoitaja ja kaksi vanhempaa. Analyysimenetelmänä käytän etnometodologista keskustelunanalyysina. Tutkimuskysymyksinäni on miten lomaketta hyödynnetään puheenaihetta aloitettaessa ja miten lomaketta hyödynnetään puheenaihetta päätettäessä.
Terveydenhoitajat käyttivät kahta kielellistä keinoa puheenaiheen päättämiseen. Terveydenhoitajat joko muotoilivat positiivisen yhteenvedon eli formulaation vanhempien tilanteesta tai esittävät neuvon tai muun jatkotoimintaan suuntautuvan kommentin. Näiden lisäksi puheenaiheen päättämistä tehtiin läsnäolijoille ymmärrettäväksi puheenaiheen sulkevilla vuoroilla sekä suuntaamalla katse lomakkeisiin. Uuden puheenaiheen terveydenhoitajat avasivat joko kysymyksellä, tulkitsemalla vanhempien lomakkeisiin kirjoittamia vastauksia tai lukemalla vastauksia ääneen. Siihen, missä vaiheessa vanhemmat käsittivät oman vuoronsa relevantiksi, vaikutti se milloin terveydenhoitaja nosti katseensa lomakkeista läsnä oleviin vanhempiin.
Tutkielman tuloksia voidaan hyödyntää otettaessa lomakkeita ja muita teknologisia ratkaisuja osaksi ammatillisia käytäntöjä. Tulokset koskien erilaisia tapoja aloittaa uuden puheenaiheen käsittely voivat toimia pohjana ammatilliselle reflektiolle ja tarkoituksenmukaisten työtapojen tunnistamiselle. Etenkin vastausten ääneen lukemisen mahdollisuus keskustelun herättäjänä voi tarjota käytännön työkalun hoitotyötä tekeville. Lisäksi tutkielma osallistuu keskusteluun katseen tehtävistä vuorovaikutuksessa.