Managing Customer Value in Retailing – An Integrative Perspective
Rintamäki, Timo (2016)
Rintamäki, Timo
Tampere University Press
2016
Yrityksen taloustiede, markkinointi - Marketing
Johtamiskorkeakoulu - School of Management
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Väitöspäivä
2016-04-08
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-03-0077-7
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-03-0077-7
Tiivistelmä
Kauppa on murroksessa, jota vauhdittavat muuttuvat asiakkaiden arvostukset, digitalisaatio ja uudistuva kilpailuetu. Asiakasarvon merkitys kulutuskäyttäytymisen selittämisessä on kasvussa, digitalisaatio uudelleenmäärittää arvon luomisen rajat, ja asiakasarvon johtaminen luo kilpailuetua. Tämän väitöskirjan tavoitteena on käsitteellistää ja mallintaa asiakasarvon johtamista modernin kaupan kentässä.
Tavoitteen ohjaamana tässä väitöskirjassa tutkitaan kolmea asiakasarvon johtamiseen liittyvää teemaa: 1) asiakasarvon keskeisten ulottuvuuksien mallintaminen ja mittaaminen, 2) kilpailukykyisten arvolupausten tunnistaminen asiakasarvon johtamiseksi, ja 3) asiakasarvon muutos digitalisaation myötä. Neljä osajulkaisua, joissa hyödynnetään sekä kvantitatiivista että käsitteellistä lähestymistapaa rakentavat pohjan näiden teemojen tutkimiselle.
Tämän väitöskirjan tulosten perusteella esitetään neljästä toisistaan riippuvasta ja toisiaan täydentävästä näkökulmasta koostuva kokoava viitekehys asiakasarvon johtamiseen. Näkökulmat ovat: asiakas, konteksti, prosessi ja yritys. Asiakasnäkökulma tuottaa taloudellisen, toiminnallisen, emotionaalisen ja symbolisen arvon mallintamisen ja mittaamisen. Kontekstuaalisen näkökulman tuloksena syntyy tapa profiloida asiakasarvoa relevanteissa konteksteissa, mikä on oleellista asiakasarvon operatiivisessa johtamisessa. Prosessuaalinen näkökulma kartoittaa asiakkaan hankintaprosessin vaiheissa digitalisaation tuomia mahdollisuuksia informaatiopohjaiseen arvon luomiseen. Lopulta strateginen yrityksen näkökulma keskittyy asiakas-, konteksti- ja prosessinäkökulmia hyödyntäen kilpailukykyisten arvolupausten tunnistamiseen.
Tämän väitöskirjan kontribuutiona on taustateorioiden integrointi kattavalla mutta kompaktilla tavalla, joka sallii sekä asiakasarvon että arvolupauksen käsitteellistämisen samoin arvoulottuvuuksin. Väitöskirjassa myös kehitetään mittaristoja ja malleja arvon mittaamiseen ja profilointiin neljästä yllä tunnistetusta näkökulmasta, tavoitteena tuottaa asiakasarvopohjainen filosofia arvon luomiseen ja johtamiseen kaupan alalla.
Tavoitteen ohjaamana tässä väitöskirjassa tutkitaan kolmea asiakasarvon johtamiseen liittyvää teemaa: 1) asiakasarvon keskeisten ulottuvuuksien mallintaminen ja mittaaminen, 2) kilpailukykyisten arvolupausten tunnistaminen asiakasarvon johtamiseksi, ja 3) asiakasarvon muutos digitalisaation myötä. Neljä osajulkaisua, joissa hyödynnetään sekä kvantitatiivista että käsitteellistä lähestymistapaa rakentavat pohjan näiden teemojen tutkimiselle.
Tämän väitöskirjan tulosten perusteella esitetään neljästä toisistaan riippuvasta ja toisiaan täydentävästä näkökulmasta koostuva kokoava viitekehys asiakasarvon johtamiseen. Näkökulmat ovat: asiakas, konteksti, prosessi ja yritys. Asiakasnäkökulma tuottaa taloudellisen, toiminnallisen, emotionaalisen ja symbolisen arvon mallintamisen ja mittaamisen. Kontekstuaalisen näkökulman tuloksena syntyy tapa profiloida asiakasarvoa relevanteissa konteksteissa, mikä on oleellista asiakasarvon operatiivisessa johtamisessa. Prosessuaalinen näkökulma kartoittaa asiakkaan hankintaprosessin vaiheissa digitalisaation tuomia mahdollisuuksia informaatiopohjaiseen arvon luomiseen. Lopulta strateginen yrityksen näkökulma keskittyy asiakas-, konteksti- ja prosessinäkökulmia hyödyntäen kilpailukykyisten arvolupausten tunnistamiseen.
Tämän väitöskirjan kontribuutiona on taustateorioiden integrointi kattavalla mutta kompaktilla tavalla, joka sallii sekä asiakasarvon että arvolupauksen käsitteellistämisen samoin arvoulottuvuuksin. Väitöskirjassa myös kehitetään mittaristoja ja malleja arvon mittaamiseen ja profilointiin neljästä yllä tunnistetusta näkökulmasta, tavoitteena tuottaa asiakasarvopohjainen filosofia arvon luomiseen ja johtamiseen kaupan alalla.
Kokoelmat
- Väitöskirjat [4901]