Oppiva organisaatio avuksi poliisityön stressin hallintaan
Gustafsberg, Harri (2016)
Gustafsberg, Harri
2016
Turvallisuushallinnon maisteriohjelma - Master's Programme in Security Administration
Johtamiskorkeakoulu - School of Management
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2016-02-18
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201603221349
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201603221349
Tiivistelmä
Tutkielma käsittelee poliisi koulutuksen kehittämistä ja oppivaa organisaatioita. Tutkimuksessa perehdytään myös stressin määritelmiin, eteenkin poliisityön stressiin ja siihen ennalta vaikuttamiseen. Työssä esitellään Poliisiammattikorkeakoulun ja Toronton yliopiston yhteisen tutkimus- ja kehittämishankkeen tuloksia ja niiden pohjalta Poliisiammattikorkeakoulun aloittamaa uutta perustutkinnossa käytettävää koulutusmenetelmää. Tutkimus perehtyy siihen, miten uusi koulutusmuoto on otettu käyttöön ja miten muutos on toteutettu sekä käytännön tasolla, että organisaation tasolla.
Tutkimusmenetelmänä on käytetty haastattelututkimusta, jossa on kerätty Poliisiammattikorkeakoulun opettajilta näkemystä, kokemusta ja mielipiteitä siitä, miten uusi koulutusmenetelmä on otettu käyttöön, millaisia haasteita siinä on ilmennyt ja miten muutokset ovat tapahtuneet organisaatiotasolla. Tutkimuksen teoria on Peter Sengenin oppivan organisaation teoria. Senge tiivistää oppivan organisaation piirteet viiteen tärkeään kulmakiveen, jotka ovat yksilöiden mestaruus, mentaalinen ajattelumalli, jaettu visio, tiimioppiminen ja systeeminäkemys. Uuden koulutusmenetelmän käyttöönottamista ja siihen liittyviä yksityiskohtia on peilattu tämän teorian kulmakiviin.
Tutkimus toi esille uuden koulutusmenetelmän käyttöönottamiseen liittyviä käytänteitä, haasteita ja kehittämiskohteita Poliisiammattikorkeakoulussa. Se toi esiin opettajien näkemyksiä siitä, miten koulutusta uudistetaan ja kehitetään, sekä mitä on tähän asti tehty. Tämä tutkimus pohtii myös Poliisiammattikorkeakoulun organisaation kykyä uudistua ja oppia ja tuo sen esiin tutkimukseen vastanneiden mielipiteiden kautta. Tutkimuksessa tuli esiin kehitystarpeita, kuten opettajien ammattitaidon kehittäminen. Kaksi asiaa nousi esille: ajan löytäminen opettajien ammattitaidon kehittämiseen ja tähän liittyvästä motivaatiosta huolehtiminen.
Tutkimuksessa käsiteltiin yhden uuden oppaineen sijoittamista Poliisiammattikorkeakoulun organisaation laajaan opetusaine kirjoon, mutta tämän tutkimuksen valossa voi todeta, että Poliisiammattikorkeakoulu on oppiva ja kehittyvä organisaatio, jossa toimijat kokevat hallinnan mahdollisuutta toimintojen kehittämiseen ja opetuksen laadun parantamiseen. Oppiva organisaatio auttaa poliisityön stressin hallinnassa ja sitä kautta lisää poliisityön ammattitaitoa sekä työhyvinvointia. Tämä mahdollistaa luotettavampien ja laadukkaampien poliisipalvelujen tarjoamisen yhteiskunnalle.
Tutkimusmenetelmänä on käytetty haastattelututkimusta, jossa on kerätty Poliisiammattikorkeakoulun opettajilta näkemystä, kokemusta ja mielipiteitä siitä, miten uusi koulutusmenetelmä on otettu käyttöön, millaisia haasteita siinä on ilmennyt ja miten muutokset ovat tapahtuneet organisaatiotasolla. Tutkimuksen teoria on Peter Sengenin oppivan organisaation teoria. Senge tiivistää oppivan organisaation piirteet viiteen tärkeään kulmakiveen, jotka ovat yksilöiden mestaruus, mentaalinen ajattelumalli, jaettu visio, tiimioppiminen ja systeeminäkemys. Uuden koulutusmenetelmän käyttöönottamista ja siihen liittyviä yksityiskohtia on peilattu tämän teorian kulmakiviin.
Tutkimus toi esille uuden koulutusmenetelmän käyttöönottamiseen liittyviä käytänteitä, haasteita ja kehittämiskohteita Poliisiammattikorkeakoulussa. Se toi esiin opettajien näkemyksiä siitä, miten koulutusta uudistetaan ja kehitetään, sekä mitä on tähän asti tehty. Tämä tutkimus pohtii myös Poliisiammattikorkeakoulun organisaation kykyä uudistua ja oppia ja tuo sen esiin tutkimukseen vastanneiden mielipiteiden kautta. Tutkimuksessa tuli esiin kehitystarpeita, kuten opettajien ammattitaidon kehittäminen. Kaksi asiaa nousi esille: ajan löytäminen opettajien ammattitaidon kehittämiseen ja tähän liittyvästä motivaatiosta huolehtiminen.
Tutkimuksessa käsiteltiin yhden uuden oppaineen sijoittamista Poliisiammattikorkeakoulun organisaation laajaan opetusaine kirjoon, mutta tämän tutkimuksen valossa voi todeta, että Poliisiammattikorkeakoulu on oppiva ja kehittyvä organisaatio, jossa toimijat kokevat hallinnan mahdollisuutta toimintojen kehittämiseen ja opetuksen laadun parantamiseen. Oppiva organisaatio auttaa poliisityön stressin hallinnassa ja sitä kautta lisää poliisityön ammattitaitoa sekä työhyvinvointia. Tämä mahdollistaa luotettavampien ja laadukkaampien poliisipalvelujen tarjoamisen yhteiskunnalle.