Perusterveydenhuollon avopalveluiden vastaanottomallien kehittämishaasteet
Karttunen, Aku (2016)
Karttunen, Aku
2016
Hallintotieteiden tutkinto-ohjelma - Degree Programme in Administrative Studies
Johtamiskorkeakoulu - School of Management
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2016-03-17
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201603211344
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201603211344
Tiivistelmä
Suomalaista terveydenhuoltoa ja sen toteuttamista on perinteisesti pidetty laadukkaana ja edistyksellisenä. Maamme terveydenhuollon kulmakivenä on useiden vuosikymmenien ajan toiminut julkisin varoin ylläpidetty terveydenhuoltojärjestelmä, ja sen piirissä on ollut suuri osa maamme väestöstä. Terveydenhuoltojärjestelmämme yksi keskeisin ja tutuin toteutusmalli on pitkään ollut terveyskeskusten omalääkärijärjestelmä. Viime vuosikymmenien aikana julkinen terveydenhuoltomme on kuitenkin joutunut mittavien haasteiden eteen. Nämä haasteet ovat seurausta muuttuneista vaatimuksista niin palvelun tuottajien, kuin asiakkaiden eli kuntalaisten, terveydenhuollon toteutusta ja tavoitteita kohtaan. Myös aiemmin niin toimivaksi koetun omalääkärijärjestelmän toimivuutta on täten jouduttu tarkastelemaan uudelleen.
Tutkin tässä Pro gradu- työssä suomalaista perusterveydenhuollon toteuttamista, ja tarkemmin sen sisältämän avoterveydenhuollon vastaanottotoiminnan eri järjestämistapoja. Työssäni paneudun niihin syihin jotka ohjaavat vastaanottotoiminnan suunnittelua ja toteutusta. Työni koostuu kirjallisuuskatsauksesta, jossa selvitän maamme perusterveydenhuollon rakenteita, sekä sen toteuttamista ja kehittämistä ohjaavia tekijöitä. Tämän ohella työni käsittelee tutkimusaineistoa, joka on kerätty tätä tutkimusta varten Tampereen kaupungin avoterveydenhuollon organisaatiolta. Johtopäätelmien laadinnassa on tätä työtä varten kerätyn empiirisen aineiston ohella hyödynnetty aiemmin Tampereen kaupungin terveyspalveluiden työntekijöiltään keräämää aineistoa.
Tutkimuksen tulokset osoittavat konkreettisesti sen, että jatkuva toiminnan arviointi ja kehittäminen niin sisäisten kun ulkoistenkin vaatimusten johdosta on välttämätöntä myös terveydenhuollon sektorilla. Jotta suomalaisille voidaan tarjota laadukasta julkista terveydenhuoltoa, tulee terveyskeskusten palveluita kehittää dynaamisesti nyt ja tulevaisuudessa.
Tutkin tässä Pro gradu- työssä suomalaista perusterveydenhuollon toteuttamista, ja tarkemmin sen sisältämän avoterveydenhuollon vastaanottotoiminnan eri järjestämistapoja. Työssäni paneudun niihin syihin jotka ohjaavat vastaanottotoiminnan suunnittelua ja toteutusta. Työni koostuu kirjallisuuskatsauksesta, jossa selvitän maamme perusterveydenhuollon rakenteita, sekä sen toteuttamista ja kehittämistä ohjaavia tekijöitä. Tämän ohella työni käsittelee tutkimusaineistoa, joka on kerätty tätä tutkimusta varten Tampereen kaupungin avoterveydenhuollon organisaatiolta. Johtopäätelmien laadinnassa on tätä työtä varten kerätyn empiirisen aineiston ohella hyödynnetty aiemmin Tampereen kaupungin terveyspalveluiden työntekijöiltään keräämää aineistoa.
Tutkimuksen tulokset osoittavat konkreettisesti sen, että jatkuva toiminnan arviointi ja kehittäminen niin sisäisten kun ulkoistenkin vaatimusten johdosta on välttämätöntä myös terveydenhuollon sektorilla. Jotta suomalaisille voidaan tarjota laadukasta julkista terveydenhuoltoa, tulee terveyskeskusten palveluita kehittää dynaamisesti nyt ja tulevaisuudessa.