Kansanvaltaisuus sosiaali- ja terveydenhuollosta vastaavilla itsehallintoalueilla
Jansson, Hermanni (2016)
Tässä tietueessa ei ole kokotekstiä saatavilla Treposta, ainoastaan metadata.
Jansson, Hermanni
2016
Hallintotieteiden tutkinto-ohjelma - Degree Programme in Administrative Studies
Johtamiskorkeakoulu - School of Management
Hyväksymispäivämäärä
2016-03-18
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201603211340
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201603211340
Tiivistelmä
Tutkielman tarkoituksena on selvittää miten kansanvaltaisuus tulee huomioida sosiaali- ja terveydenhuollosta vastaavista itsehallintoalueista säädettäessä. Tutkielmassa esitetään oikeudellisesti perusteltu kannanotto kuntia suurempien itsehallintoalueiden kansanvaltaisuudesta. Tutkielman rajaukset seurailevat pääosin viimeaikaisia itsehallintoalueista tehtyjä linjauksia.
Perustuslaissa on turvattu jokaiselle oikeus riittäviin sosiaali- ja terveyspalveluihin. Palvelut on määritelty pääosin kuntien vastuulle ja ne järjestävät palveluita vaihtelevin tavoin. Sosiaali- ja terveydenhuollon järjestelmän on katsottu vaativan uudistamista ja järjestelmä on päädytty uudis-tamaan maakuntiin perustuvien, kuntia suurempien itsehallintoalueiden pohjalta. Malli on Suomessa uusi ja siitä on vain vähän kokemusta.
Kaikella julkisen vallan käytöllä tulee olla demokraattinen perusta. Kansanvaltaisuus sisältää oikeuden osallistua ja vaikuttaa. Tämä tarkoittaa paitsi äänestämistä, myös muita osallistumisen ja vaikuttamisen keinoja. Asukkaiden itsehallintoon perustuvissa kunnissa kansanvaltaisuudessa on kyse kunnan ylimmän päättävän elimen valitsemisesta ja mahdollisuudesta muuten vaikuttaa kunnan asioihin.
Perustuslaki on mahdollistanut jo pitkään kuntia suuremmista itsehallintoalueista säätämisen. Itsehallintoalueet rinnastuvat itsehallinnon keskeisten piirteiden osalta kuntiin ja ne voidaan nähdä myös kunnallishallinnon toisena tasona. Alueellisen itsehallinnon tulee olla alueiden asukkaiden itsehallintoa. Itsehallintoaluetason vaikuttamismahdollisuuksilla voidaan korvata kuntatason vaikuttamismahdollisuuksien vähenemistä. Itsehallintoalueen asukkailla tulee olla mahdollisuus valita alueen ylin päättävä elin ja muilla tavoin vaikuttaa alueen toimintaan. Kansanvaltaisen itsehallinnon kannalta valtion ohjauksen tulee olla maltillista ja itsehallintoalueilla tulee olla mahdollisuus päättää omista asioistaan. Itsehallintoalueiden verotusoikeuden luominen saattaa olla kansanvaltaisen itsehallinnon kannalta perusteltua.
Perustuslaissa on turvattu jokaiselle oikeus riittäviin sosiaali- ja terveyspalveluihin. Palvelut on määritelty pääosin kuntien vastuulle ja ne järjestävät palveluita vaihtelevin tavoin. Sosiaali- ja terveydenhuollon järjestelmän on katsottu vaativan uudistamista ja järjestelmä on päädytty uudis-tamaan maakuntiin perustuvien, kuntia suurempien itsehallintoalueiden pohjalta. Malli on Suomessa uusi ja siitä on vain vähän kokemusta.
Kaikella julkisen vallan käytöllä tulee olla demokraattinen perusta. Kansanvaltaisuus sisältää oikeuden osallistua ja vaikuttaa. Tämä tarkoittaa paitsi äänestämistä, myös muita osallistumisen ja vaikuttamisen keinoja. Asukkaiden itsehallintoon perustuvissa kunnissa kansanvaltaisuudessa on kyse kunnan ylimmän päättävän elimen valitsemisesta ja mahdollisuudesta muuten vaikuttaa kunnan asioihin.
Perustuslaki on mahdollistanut jo pitkään kuntia suuremmista itsehallintoalueista säätämisen. Itsehallintoalueet rinnastuvat itsehallinnon keskeisten piirteiden osalta kuntiin ja ne voidaan nähdä myös kunnallishallinnon toisena tasona. Alueellisen itsehallinnon tulee olla alueiden asukkaiden itsehallintoa. Itsehallintoaluetason vaikuttamismahdollisuuksilla voidaan korvata kuntatason vaikuttamismahdollisuuksien vähenemistä. Itsehallintoalueen asukkailla tulee olla mahdollisuus valita alueen ylin päättävä elin ja muilla tavoin vaikuttaa alueen toimintaan. Kansanvaltaisen itsehallinnon kannalta valtion ohjauksen tulee olla maltillista ja itsehallintoalueilla tulee olla mahdollisuus päättää omista asioistaan. Itsehallintoalueiden verotusoikeuden luominen saattaa olla kansanvaltaisen itsehallinnon kannalta perusteltua.