Koulukiusaaminen ja 6-16-vuotiaiden oireilu
Haataja, Anna (2016)
Tässä tietueessa ei ole kokotekstiä saatavilla Treposta, ainoastaan metadata.
Haataja, Anna
2016
Terveystieteiden tutkinto-ohjelma - Degree Programme in Health Sciences
Terveystieteiden yksikkö - School of Health Sciences
Hyväksymispäivämäärä
2016-02-04
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201603161333
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201603161333
Tiivistelmä
Pro gradu -tutkielma koostuu kirjallisuuskatsauksesta ja tieteellisestä artikkelista: Koulukiusaaminen ja oireilu 4.–6.-luokkalaisilla tytöillä ja pojilla (Haataja A, Konu A, Koivisto A-M & Joronen K).
Artikkelissa kuvattiin tyttöjen ja poikien koulukiusaamisen ja oireilun yleisyyttä sekä selvitettiin, miten koulukiusaaminen ja taustamuuttujat ovat yhteydessä oireiluun. Tutkimusaineistona käytettiin
peruskoulun 4.–6.-luokkalaisille tehtyä Koulun hyvinvointiprofiili- kyselyä lukuvuodelta 2012–2013 (n=16 232). Tutkimusaineisto analysoitiin tilastollisesti SPSS 22 for Windows -ohjelmalla. Kyselyyn vastanneista kiusaajia oli 1.4 %, kiusattuja 5.8 % ja kiusaaja-kiusattuja 0.7 %. Pojat olivat kiusaajia ja kiusattuja tyttöjä useammin. Tytöillä oireilu oli yleisempää kuin pojilla. Vähintään kahta oiretta useasti lukukauden aikana esiintyi 27 % tytöistä ja 21 % pojista. Kiusaamiseen osallistuneista kiusatut sekä kiusaaja-kiusatut oireilivat eniten verrattuna oppilaisiin, jotka eivät osallistuneet kiusaamiseen. Kiusattuna oleminen, huonoksi koettu terveys ja vanhempien heikko osallistuminen lasten koulunkäyntiin selittivät oireilua molemmilla sukupuolilla.
Kirjallisuuskatsauksen tarkoituksena oli selvittää millaista oireilua on koulukiusatuilla 6–16-vuotiailla lapsilla ja nuorilla. Aineistohaku suoritettiin Medline-, Cinahl-, PsycINFO- ja Eric-tietokannoista vuosilta 2000–2015. Kirjallisuuskatsauksen mukaan koulukiusatuilla 6–16-vuotiailla esiintyi psykosomaattista,psyykkistä,psykososiaalista ja oppimiseen liittyvää oireilua sekä riskeille altistavaa käyttäytymistä.
Tutkimuksen ja kirjallisuuskatsauksen tuloksista ilmeni, että koulukiusaamisen ja oireilun välillä oli selvä yhteys. Koulukiusaaminen on merkittävä lasten oireilun selittäjä. Vanhempien, opettajien ja kouluterveydenhuollon on tärkeää havaita lasten erilaiset oireet sekä aktiivisesti selvittää koulukiusaamisen mahdollisuus runsaasti oireilevilta lapsilta. Kodin, koulun ja kouluterveydenhuollon yhteistyötä tulisi edelleen vahvistaa ja vanhempia kannustaa osallistumaan lastensa terveystarkastuksiin, vanhempainiltoihin sekä koulunkäyntiin.
Artikkelissa kuvattiin tyttöjen ja poikien koulukiusaamisen ja oireilun yleisyyttä sekä selvitettiin, miten koulukiusaaminen ja taustamuuttujat ovat yhteydessä oireiluun. Tutkimusaineistona käytettiin
peruskoulun 4.–6.-luokkalaisille tehtyä Koulun hyvinvointiprofiili- kyselyä lukuvuodelta 2012–2013 (n=16 232). Tutkimusaineisto analysoitiin tilastollisesti SPSS 22 for Windows -ohjelmalla. Kyselyyn vastanneista kiusaajia oli 1.4 %, kiusattuja 5.8 % ja kiusaaja-kiusattuja 0.7 %. Pojat olivat kiusaajia ja kiusattuja tyttöjä useammin. Tytöillä oireilu oli yleisempää kuin pojilla. Vähintään kahta oiretta useasti lukukauden aikana esiintyi 27 % tytöistä ja 21 % pojista. Kiusaamiseen osallistuneista kiusatut sekä kiusaaja-kiusatut oireilivat eniten verrattuna oppilaisiin, jotka eivät osallistuneet kiusaamiseen. Kiusattuna oleminen, huonoksi koettu terveys ja vanhempien heikko osallistuminen lasten koulunkäyntiin selittivät oireilua molemmilla sukupuolilla.
Kirjallisuuskatsauksen tarkoituksena oli selvittää millaista oireilua on koulukiusatuilla 6–16-vuotiailla lapsilla ja nuorilla. Aineistohaku suoritettiin Medline-, Cinahl-, PsycINFO- ja Eric-tietokannoista vuosilta 2000–2015. Kirjallisuuskatsauksen mukaan koulukiusatuilla 6–16-vuotiailla esiintyi psykosomaattista,psyykkistä,psykososiaalista ja oppimiseen liittyvää oireilua sekä riskeille altistavaa käyttäytymistä.
Tutkimuksen ja kirjallisuuskatsauksen tuloksista ilmeni, että koulukiusaamisen ja oireilun välillä oli selvä yhteys. Koulukiusaaminen on merkittävä lasten oireilun selittäjä. Vanhempien, opettajien ja kouluterveydenhuollon on tärkeää havaita lasten erilaiset oireet sekä aktiivisesti selvittää koulukiusaamisen mahdollisuus runsaasti oireilevilta lapsilta. Kodin, koulun ja kouluterveydenhuollon yhteistyötä tulisi edelleen vahvistaa ja vanhempia kannustaa osallistumaan lastensa terveystarkastuksiin, vanhempainiltoihin sekä koulunkäyntiin.