Tablet-laitteet opetuksessa oppilaslähtöisyyden edistäjinä. Tutkimus Tampereen kaupungin digikirjahankkeesta
Kuusela, Mari (2016)
Kuusela, Mari
2016
Kasvatustieteiden tutkinto-ohjelma - Degree Programme in Educational Studies
Kasvatustieteiden yksikkö - School of Education
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2016-02-15
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201603091303
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201603091303
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen kohteena on Tampereen kaupungin digikirjahanke, joka toteutettiin lukuvuonna 2014-2015 kuudessa tamperelaisessa koulussa. Projektiin osallistuu yhteensä 11 opettajaa luokkansa kanssa. Hankekouluihin tilattiin oppilaiden käyttöön tabletteja, joita kouluissa otettiin käyttöön ensimmäisillä ja toisilla luokilla syksyn 2014 aikana. Hankkeen yhtenä tarkoituksena oli vastata uuden, syksyllä 2016 käyttöönotettavan opetussuunnitelman vaatimuksiin.
Tässä tutkimuksessa selvitetään, miten kouluihin hankitut tabletit tukevat oppilaslähtöisyyttä sekä mitä oppilaslähtöisyyden tekijöitä ne eivät tue. Oppilaslähtöisyyttä tukevat tekijät on valittu tutkimukseen vuonna 2014 julkaistun opetussuunnitelman pohjalta. Näitä tekijöitä olivat eriyttäminen ja itseohjautuvuus, vuorovaikutteisuus ja osallistaminen, projektioppiminen ja ilmiöpohjainen oppiminen, arviointi sekä motivaatio. Tutkimus toteutettiin haastattelemalla kuutta hankkeessa mukana ollutta opettajaa. Haastatteluaineisto litteroitiin ja analysoitiin laadullisen sisällönanalyysin keinoin.
Tutkimuksen perusteella tablettien voidaan sanoa tukevan oppilaslähtöisyyttä. Pääosin tablettien tuen eriyttämiseen, vuorovaikutteisuuteen, osallisuuteen, projektioppimiseen, monipuoliseen arviointiin ja motivaatioon koettiin olevan positiivinen. Tablettien monipuolisempaan hyödyntämiseen opettajat toivoivat lisää koulutusta ja tukea sekä ratkaisuja laitteiden käytettävyysongelmiin ja laitteiden ja materiaalien yhteensopivuusongelmiin. Erityisesti eriyttämiseen, vuorovaikutteisuuteen ja projektioppimiseen tablettien koettiin tuovan uusia mahdollisuuksia.
Tässä tutkimuksessa selvitetään, miten kouluihin hankitut tabletit tukevat oppilaslähtöisyyttä sekä mitä oppilaslähtöisyyden tekijöitä ne eivät tue. Oppilaslähtöisyyttä tukevat tekijät on valittu tutkimukseen vuonna 2014 julkaistun opetussuunnitelman pohjalta. Näitä tekijöitä olivat eriyttäminen ja itseohjautuvuus, vuorovaikutteisuus ja osallistaminen, projektioppiminen ja ilmiöpohjainen oppiminen, arviointi sekä motivaatio. Tutkimus toteutettiin haastattelemalla kuutta hankkeessa mukana ollutta opettajaa. Haastatteluaineisto litteroitiin ja analysoitiin laadullisen sisällönanalyysin keinoin.
Tutkimuksen perusteella tablettien voidaan sanoa tukevan oppilaslähtöisyyttä. Pääosin tablettien tuen eriyttämiseen, vuorovaikutteisuuteen, osallisuuteen, projektioppimiseen, monipuoliseen arviointiin ja motivaatioon koettiin olevan positiivinen. Tablettien monipuolisempaan hyödyntämiseen opettajat toivoivat lisää koulutusta ja tukea sekä ratkaisuja laitteiden käytettävyysongelmiin ja laitteiden ja materiaalien yhteensopivuusongelmiin. Erityisesti eriyttämiseen, vuorovaikutteisuuteen ja projektioppimiseen tablettien koettiin tuovan uusia mahdollisuuksia.