Kävelyn lupaukset kaupungissa. Kolme tapausta kävelijöiden arjesta ja kokemuksista sekä kaupunkisuunnittelusta
Kuoppa, Jenni (2016)
Kuoppa, Jenni
Tampere University Press
2016
Ympäristöpolitiikka - Environmental Policy
Johtamiskorkeakoulu - School of Management
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Väitöspäivä
2016-03-18
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-03-0063-0
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-03-0063-0
Tiivistelmä
Käveltävyys on viime vuosina noussut yhä voimakkaammin esiin keskusteluissa siitä, kuinka kaupunkeja voitaisiin kehittää kestävämmiksi, terveellisemmiksi ja viihtyisämmiksi paikoiksi elää. Käveleminen voi tuottaa kaupunkiin elävyyttä, ihmisten välisiä kohtaamisia ja julkisempia elämänmuotoja. Kävelijät kiinnittyvät erityisin tavoin kaupungin kudokseen ja ympäristön tapahtumiin. Kävelemisen ja siihen sopivien ympäristöjen kehittämisen ajatellaan siis saavan aikaan hyviä vaikutuksia, jotka ulottuvat kaupunkiympäristöjen ja yksilöiden tulevaisuuteen.
Muutokset arkikäytäntöjen konkreettisissa muodoissa ja merkityksissä ovat näiden kävelemiseen liitettyjen lupausten toteutumisen tärkein edellytys. Arjessa myös syntyy kävelyn potentiaaleja ilman, että suunnittelu on niitä ennakoinut eivätkä käveltävyyden mittarit tai hallinnon diskurssit välttämättä tavoita niitä. Tutkimuksessani tarkastelen kaupungissa kävelemistä − siihen liittyviä moninaisia kokemuksia ja käytäntöjä arjessa sekä niiden suhdetta kaupunkiympäristöön. Pohdin, kuinka kaupunkisuunnittelu voisi rikkaammin ja laajemmin hyödyntää kävelemisen lupauksia kestävämpiä kaupunkielämän tulevaisuuksia etsittäessä.
Tutkin kävelemisen arkikäytäntöjä ja kokemuksia kolmessa tapauksessa käyttäen aineistona asukkaiden kävelyhaastatteluja. Tutkimuskohteeni eivät keskity suurten kaupunkien keskusta-alueille ja perinteisesti ihanteelliseksi kävely-ympäristöksi ajateltuihin kaupunkitiloihin, vaan ne edustavat pikemminkin tyypillisiä suomalaista kaupunkimaisia elinympäristöjä. Hämeenlinnan Kaurialan ja Hirsimäen kaupunginosat, Helsingin Herttoniemen kaupunginosa sekä pääkaupunkiseudun kauppakeskukset Ison Omena ja Jumbo muodostavat kolme tapausta, joissa kussakin nousee esiin oma (erilainen, toinen toistaan täydentävä) tutkimuksellinen näkökulmansa kävelyyn ja sen lupauksiin.
Hämeenlinnan tapaus kontekstoi kävelemisen osaksi arki- ja hyötyliikkumisen mahdollisuuksien ja kulkumuotojen muotoutumista. Analyysissa hyödynsin ensisijaisesti tarjouman käsitteeseen ja rutinoitumiseen liittyviä analyyttisia näkökulmia. Herttoniemen aineisto nostaa vahvasti esiin kävelemisen kokemuksellisuuden ja kävelijän käytännöllisen, aistimellisen suhteen ympäristöön ja paikkaan. Herkkyyden ja yhteisyyden käsitteet auttoivat hahmottamaan kävelijän ympäristösidosten muovautumista hetkittäisiä kävelyitä pitemmillä aikajänteillä. Kauppakeskusten tapaus tarkentuu siihen, miten kauppakeskukset rakentuvat kävely-ympäristöinä niiden lähialueiden asukkaille. Millaisia ehtoja kaupunkisuunnittelu luo kävelijöiden arkikäytännöille, kokemuksille ja toimijuudelle? Suunnittelu näyttäytyy kauppakeskustapauksen analyysissa tulevaisuuteen vaikuttavana tarinankerrontana. Käytän asiakirja-aineistoja selvittämään kaupunkisuunnittelun ja sen prosesseissa kilpailevien tulevaisuuskuvien rooleja kävely-ympäristöjen tuottajana. Haastattelut osoittavat kuitenkin, että myös kävelijöillä on toimijuuden hetkensä ja he ottavat syntyvän ympäristön haltuunsa suunnittelulle ennakoimattominkin tavoin.
Tutkimuksen teoreettinen tausta kiinnittyy arjen käytäntöjen sekä suunnittelun ja hallinnan suhdetta käsittelevään kirjallisuuteen. Kysymys siitä, kuinka arjen käytännöt muovaavat ihmisten ympäristösuhdetta ja kaupungin muotoutumista suunnittelun ja hallinnan luomien ehtojen puitteissa on työni keskiössä. Tutkimuksessa käy ilmi, että kaupunkisuunnittelun asettamat ehdot ja rajat liikkumiselle ovat joustavia, sidoksissa arjen kokonaisuuteen ja prosessuaalisesti kehittyviä. Rutinoituessaan arkeen tietynlaiset liikkumisen tavat ja kulkumuodot myös muuttavat omia mahdollisuuksien ehtojaan. Käveleminen saa aikaan myönteisiä vaikutuksia yksilöiden arjessa ja hyvinvoinnissa, ja kävelyn on tätä kautta mahdollista tulla osaksi säännöllistä arkea ja liittyä tulevaisuutta koskeviin tavoitteisiin. Kävelijät tavoittelevat ja tuottavat hyviä kokemuksia erilaisissa ympäristöissä aktiivisesti ja taitavasti ja heidän taidoillaan, toimijuudellaan ja kokemuksillaan voi olla poliittista potentiaalia. Tunnistan tutkimuksessani tilanteita, joissa arkisissa käytännöissä tapahtuu muutoksia tai syntyy kokemuksia, jotka voisivat toimia katalyytteina myös laajemmille liikehdinnöille ja kaupungin muutokselle.
Kävelyn kokemukset ovat rikasta, jatkuvaa, kaksisuuntaista vuorovaikutusta niiden ympäristöjen kanssa, joissa kävellään. Kävelijän kehittyvä herkkyys ympäristölleen, kävellessä vahvistuvat kokemukset paikkaan kiinnittymisestä sekä syntyvät idut huolenpidolle niin ympäristöstä kuin toisista ihmisistä muodostavat merkittävän kävelemisen lupauksen – myös käveltävien keskusta-alueiden ulkopuolella. Kävelemisen kaksisuuntaisesti yksilön arkea ja kävelyn ympäristöä rikastuttava potentiaali tulisi huomioida sen kehittämistä ohjaavana argumenttina siinä missä terveyshyödyt tai hiilidioksidipäästöjen vähenemä. Kävelijän suhde maailmaan voi asettua vastavoimaksi suunnittelun rationalistiselle katsannolle.
Suunnittelun tulisi huolehtia siitä, että koko arkea kehystävä infrastruktuuri tukee kävelyn ja sitä tukevien kulkumuotojen rutinoitumisen mahdollisuuksia. Ketjuun suunnittelun ihanteista suunnittelun tavoitteisiin, syntyvään ympäristöön ja asukkaiden käytäntöihin ja kokemuksiin liittyy kuitenkin olennaista ennakoimattomuutta. Tutkimuskohteissa toteutui kävelemisen maailmoja, joiden moninaista kytkeytymistä ihmisten elämään on vaikea etukäteen ennustaa. Siksi käveltävän ympäristön fyysisten piirteiden mittaaminen, joka perustuu siirrettävyyteen ja universaaliin yleistettävyyteen, ei riitä. Tunnistan suunnittelun dilemmaksi kaksi tärkeää tavoitetta: sekä ohjata kehitystä käveltävämpiin kaupunkiympäristöihin että jättää tilaa kävelemisen arjesta versovien uusien ja ennakoimattomien potentiaalien kasvulle kaupungissa. Typologiat ja tapaustutkimuksellinen ote tarjoavat vaihtoehtoisia vastauksia dilemmaan.
Muutokset arkikäytäntöjen konkreettisissa muodoissa ja merkityksissä ovat näiden kävelemiseen liitettyjen lupausten toteutumisen tärkein edellytys. Arjessa myös syntyy kävelyn potentiaaleja ilman, että suunnittelu on niitä ennakoinut eivätkä käveltävyyden mittarit tai hallinnon diskurssit välttämättä tavoita niitä. Tutkimuksessani tarkastelen kaupungissa kävelemistä − siihen liittyviä moninaisia kokemuksia ja käytäntöjä arjessa sekä niiden suhdetta kaupunkiympäristöön. Pohdin, kuinka kaupunkisuunnittelu voisi rikkaammin ja laajemmin hyödyntää kävelemisen lupauksia kestävämpiä kaupunkielämän tulevaisuuksia etsittäessä.
Tutkin kävelemisen arkikäytäntöjä ja kokemuksia kolmessa tapauksessa käyttäen aineistona asukkaiden kävelyhaastatteluja. Tutkimuskohteeni eivät keskity suurten kaupunkien keskusta-alueille ja perinteisesti ihanteelliseksi kävely-ympäristöksi ajateltuihin kaupunkitiloihin, vaan ne edustavat pikemminkin tyypillisiä suomalaista kaupunkimaisia elinympäristöjä. Hämeenlinnan Kaurialan ja Hirsimäen kaupunginosat, Helsingin Herttoniemen kaupunginosa sekä pääkaupunkiseudun kauppakeskukset Ison Omena ja Jumbo muodostavat kolme tapausta, joissa kussakin nousee esiin oma (erilainen, toinen toistaan täydentävä) tutkimuksellinen näkökulmansa kävelyyn ja sen lupauksiin.
Hämeenlinnan tapaus kontekstoi kävelemisen osaksi arki- ja hyötyliikkumisen mahdollisuuksien ja kulkumuotojen muotoutumista. Analyysissa hyödynsin ensisijaisesti tarjouman käsitteeseen ja rutinoitumiseen liittyviä analyyttisia näkökulmia. Herttoniemen aineisto nostaa vahvasti esiin kävelemisen kokemuksellisuuden ja kävelijän käytännöllisen, aistimellisen suhteen ympäristöön ja paikkaan. Herkkyyden ja yhteisyyden käsitteet auttoivat hahmottamaan kävelijän ympäristösidosten muovautumista hetkittäisiä kävelyitä pitemmillä aikajänteillä. Kauppakeskusten tapaus tarkentuu siihen, miten kauppakeskukset rakentuvat kävely-ympäristöinä niiden lähialueiden asukkaille. Millaisia ehtoja kaupunkisuunnittelu luo kävelijöiden arkikäytännöille, kokemuksille ja toimijuudelle? Suunnittelu näyttäytyy kauppakeskustapauksen analyysissa tulevaisuuteen vaikuttavana tarinankerrontana. Käytän asiakirja-aineistoja selvittämään kaupunkisuunnittelun ja sen prosesseissa kilpailevien tulevaisuuskuvien rooleja kävely-ympäristöjen tuottajana. Haastattelut osoittavat kuitenkin, että myös kävelijöillä on toimijuuden hetkensä ja he ottavat syntyvän ympäristön haltuunsa suunnittelulle ennakoimattominkin tavoin.
Tutkimuksen teoreettinen tausta kiinnittyy arjen käytäntöjen sekä suunnittelun ja hallinnan suhdetta käsittelevään kirjallisuuteen. Kysymys siitä, kuinka arjen käytännöt muovaavat ihmisten ympäristösuhdetta ja kaupungin muotoutumista suunnittelun ja hallinnan luomien ehtojen puitteissa on työni keskiössä. Tutkimuksessa käy ilmi, että kaupunkisuunnittelun asettamat ehdot ja rajat liikkumiselle ovat joustavia, sidoksissa arjen kokonaisuuteen ja prosessuaalisesti kehittyviä. Rutinoituessaan arkeen tietynlaiset liikkumisen tavat ja kulkumuodot myös muuttavat omia mahdollisuuksien ehtojaan. Käveleminen saa aikaan myönteisiä vaikutuksia yksilöiden arjessa ja hyvinvoinnissa, ja kävelyn on tätä kautta mahdollista tulla osaksi säännöllistä arkea ja liittyä tulevaisuutta koskeviin tavoitteisiin. Kävelijät tavoittelevat ja tuottavat hyviä kokemuksia erilaisissa ympäristöissä aktiivisesti ja taitavasti ja heidän taidoillaan, toimijuudellaan ja kokemuksillaan voi olla poliittista potentiaalia. Tunnistan tutkimuksessani tilanteita, joissa arkisissa käytännöissä tapahtuu muutoksia tai syntyy kokemuksia, jotka voisivat toimia katalyytteina myös laajemmille liikehdinnöille ja kaupungin muutokselle.
Kävelyn kokemukset ovat rikasta, jatkuvaa, kaksisuuntaista vuorovaikutusta niiden ympäristöjen kanssa, joissa kävellään. Kävelijän kehittyvä herkkyys ympäristölleen, kävellessä vahvistuvat kokemukset paikkaan kiinnittymisestä sekä syntyvät idut huolenpidolle niin ympäristöstä kuin toisista ihmisistä muodostavat merkittävän kävelemisen lupauksen – myös käveltävien keskusta-alueiden ulkopuolella. Kävelemisen kaksisuuntaisesti yksilön arkea ja kävelyn ympäristöä rikastuttava potentiaali tulisi huomioida sen kehittämistä ohjaavana argumenttina siinä missä terveyshyödyt tai hiilidioksidipäästöjen vähenemä. Kävelijän suhde maailmaan voi asettua vastavoimaksi suunnittelun rationalistiselle katsannolle.
Suunnittelun tulisi huolehtia siitä, että koko arkea kehystävä infrastruktuuri tukee kävelyn ja sitä tukevien kulkumuotojen rutinoitumisen mahdollisuuksia. Ketjuun suunnittelun ihanteista suunnittelun tavoitteisiin, syntyvään ympäristöön ja asukkaiden käytäntöihin ja kokemuksiin liittyy kuitenkin olennaista ennakoimattomuutta. Tutkimuskohteissa toteutui kävelemisen maailmoja, joiden moninaista kytkeytymistä ihmisten elämään on vaikea etukäteen ennustaa. Siksi käveltävän ympäristön fyysisten piirteiden mittaaminen, joka perustuu siirrettävyyteen ja universaaliin yleistettävyyteen, ei riitä. Tunnistan suunnittelun dilemmaksi kaksi tärkeää tavoitetta: sekä ohjata kehitystä käveltävämpiin kaupunkiympäristöihin että jättää tilaa kävelemisen arjesta versovien uusien ja ennakoimattomien potentiaalien kasvulle kaupungissa. Typologiat ja tapaustutkimuksellinen ote tarjoavat vaihtoehtoisia vastauksia dilemmaan.
Kokoelmat
- Väitöskirjat [4901]