Yksityiset lastensuojelulaitokset ja rajoitustoimenpiteiden käyttö
Pitkänen, Tero (2016)
Pitkänen, Tero
2016
Hallintotieteiden tutkinto-ohjelma - Degree Programme in Administrative Studies
Johtamiskorkeakoulu - School of Management
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2016-02-12
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201602151217
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201602151217
Tiivistelmä
Tässä pro gradu -tutkielmassa tutkitaan yksityisten lastensuojelulaitosten oikeutta käyttää lastensuojelulain (417/2007 vp.) 11 luvun mukaisia rajoitustoimenpiteitä. Lastensuojelulain nojalla rajoitustoimenpiteiden käyttämisestä päätetään ja niitä toteutetaan myös yksityisissä lastensuojelulaitoksissa.
Rajoitustoimenpiteiden käytöstä päättäminen ja niiden toteuttaminen on aina julkisen vallan käyttöä. Julkisen vallan käytön on perinteisesti katsottu kuuluvan vain virkasuhteessa toimiville viranomaisille. Tutkielmassa selvitetään, miksi rajoitustoimenpiteitä voidaan kuitenkin käyttää myös yksityisissä lastensuojelulaitoksissa, joissa toimitaan työsuhteissa.
Yksityisten lastensuojelulaitosten oikeutta rajoitustoimenpiteiden käyttöön tarkastellaan suhteessa Suomen perustuslain (731/1999 vp.) 124 §:ään. Tutkielmassa keskitytään etenkin pykälässä mainittuihin tarpeeseen ja tarkoituksenmukaisuuteen. Tutkielmassa analysoidaan, onko yhteiskunnallinen tarve saada asianmukaisia lastensuojelun laitospalveluita vaikuttanut myös merkittävästä julkisen vallan käytöstä annettuun arvioon.
Yksityisten lastensuojelulaitosten mahdollisuuksia hyödyntää perusoikeusnäkökulmasta verrattain voimakkaita rajoitustoimenpiteitä arvioidaan historiallisesti kehittyneen palvelutuotantomallin kautta. Yksityisten lastensuojelulaitosten merkitys palvelutuotannolle on kasvanut niin kriittiseksi, että perustuslain 124 § on joutunut vähintään joustamaan nykyisistä rajoitustoimenpiteistä säädettäessä.
Rajoitustoimenpiteiden käytöstä päättäminen ja niiden toteuttaminen on aina julkisen vallan käyttöä. Julkisen vallan käytön on perinteisesti katsottu kuuluvan vain virkasuhteessa toimiville viranomaisille. Tutkielmassa selvitetään, miksi rajoitustoimenpiteitä voidaan kuitenkin käyttää myös yksityisissä lastensuojelulaitoksissa, joissa toimitaan työsuhteissa.
Yksityisten lastensuojelulaitosten oikeutta rajoitustoimenpiteiden käyttöön tarkastellaan suhteessa Suomen perustuslain (731/1999 vp.) 124 §:ään. Tutkielmassa keskitytään etenkin pykälässä mainittuihin tarpeeseen ja tarkoituksenmukaisuuteen. Tutkielmassa analysoidaan, onko yhteiskunnallinen tarve saada asianmukaisia lastensuojelun laitospalveluita vaikuttanut myös merkittävästä julkisen vallan käytöstä annettuun arvioon.
Yksityisten lastensuojelulaitosten mahdollisuuksia hyödyntää perusoikeusnäkökulmasta verrattain voimakkaita rajoitustoimenpiteitä arvioidaan historiallisesti kehittyneen palvelutuotantomallin kautta. Yksityisten lastensuojelulaitosten merkitys palvelutuotannolle on kasvanut niin kriittiseksi, että perustuslain 124 § on joutunut vähintään joustamaan nykyisistä rajoitustoimenpiteistä säädettäessä.