Neuvottelua rajapinnalla. Julkisen sektorin edustajien ja vapaaehtoistoimijoiden käsitykset ikäihmisten parissa tehtävän työn rajanpinnoista ja vastuusta
Kekki, Katja (2016)
Kekki, Katja
2016
Sosiaalityön tutkinto-ohjelma - Degree Programme in Social Work
Yhteiskunta- ja kulttuuritieteiden yksikkö - School of Social Sciences and Humanities
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2016-02-05
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201602121214
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201602121214
Tiivistelmä
Vapaaehtoistoiminnan rooli ikäihmisten kotona asumisen tukemisessa on kasvussa. Väestörakenteen muutoksella on vaikutuksensa siihen, että viime aikoina on oltu tavallista kiinnostuneempia epävirallisesta ja vapaaehtoistoiminnan kautta annettavasta avusta. Vapaaehtoiset voivat tarjota paljon kotonaan asuville vanhuksille ja he asettuvat osaksi työnjakoa julkisen ja yksityisen sektorin sekä epävirallisen eli perheen ja läheisten antaman avun kanssa. Rajat ovat kuitenkin usein epäselviä, mistä voi seurata konflikteja.
Tämän pro gradu -tutkielman tutkimuskohteena on ikäihmisten kotona asumista tukevan vapaaehtoistoiminnan rajapinta julkisen sektorin ammatillisen auttamistyön kanssa. Tutkimuksen tavoitteena on kartoittaa eri toimijaryhmien ajatuksia ja tätä kautta tuoda jäsennellysti esiin näkemyksiä vastuusta ja työn rajapinnoista vapaaehtoistoiminnan ja ammatillisen työn välillä. Tutkimusaineisto muodostuu 12 haastattelusta. Aineistonkeruumenetelmä on puolistrukturoitu- eli teemahaastattelu. Haastateltavana on kuusi vapaaehtoistoiminnan edustajaa sekä kuusi julkisen sektorin edustajaa. Tutkielman teoreettisessa viitekehyksessä tarkastellaan vapaaehtoistoiminnan periaatteita ja kolmatta sektoria sekä sen roolia. Tärkeiksi käsitteiksi muodostuvat myös rajan, rajatyön ja vastuun käsitteet. Analyysimenetelmänä käytetään teoriaohjaavaa sisällönanalyysia.
Tutkimustuloksena esitetään, että eri toimijoiden näkemykset vapaaehtoistoiminnan ja ammattityön välisistä rajoista ovat hyvin yhteneviä, vaikka myös näkemyseroja löytyy. Rajapintaa ja mahdollisten työtehtävien rajoja määritellään haastattelupuheessa erityisesti vapaaehtoisten työtehtävien ja toimintamahdollisuuksien kautta. Vapaaehtoisten roolina korostuu asiakkaan rinnalla kulkeminen ja tavallisen ihmisen taidoin toimiminen, kun taas ammattilaisten työssä korostuvat koulutus ja ammattitaito. Rajoja määritetään eri suunnilta, ja sen lisäksi, että toimijaryhmät saavat itsenäisesti määritellä omia rajojaan, määrittävät niitä myös ulkopuoliset toimijat sekä yleiset ideat ja periaatteet. Neuvottelua tapahtuu erityisesti rajanylitystilanteissa. Toimijaryhmät kuvaavat tilanteita, joissa rajanylitys on tapahtunut sekä tilanteita, joissa vapaaehtoista on kutsuttu ylittämään rajaa. Rajanylityksiä tapahtuu erityisesti satunnaisissa ja hätätilanteissa sekä väärinkäsitysten seurauksena. Myös vapaaehtoisen ja asiakkaan välinen läheinen suhde sekä yleinen halu toimia inhimillisesti saavat aikaan rajanylityksiä.
Vastuusta puhutaan erityisesti eri toimijaryhmien vastuuta tarkastellen ja kuvaillen. Puhutaan julkisen, vapaaehtoistoiminnan, asiakkaan, omaisen ja yksilön vastuusta. Eri toimijaryhmien näkemykset vastuusta ovat melko yhtenevät. Laajimmaksi määrittyy julkisen sektorin vastuu, kun taas vapaaehtoistoiminnan vastuulla on hoitaa sovitut ja luvatut asiat laadukkaasti. Asiakkaan vastuu pienenee toimintakyvyn heikentymisen seurauksena, ja omaisen vastuu näyttäytyy ristiriitaisimpana, kun yhtäältä vaihtelevat elämäntilanteet keventävät omaisen vastuuta ja toisaalta omaisten toivotaan ottavan lisää vastuuta.
English abstract:
The role of volunteer work supporting the elderly living at home is constantly increasing. Due to changes in the population structure, we are lately observing an increasing interest towards help that is provided unofficially and via volunteer work. Volunteers have a lot to offer for the elderly living at home and they are becoming part of a welfare-mix including the public, private and unofficial sector. However, the boundaries between volunteer work and professional work are often unclear which can lead to conflicts.
This Master thesis studies this boundary in the sector that supports elderly people living at home. The aim of this research is to first identify the ideas of the different groups involved. Thereafter, the aim is to analytically construct views about responsibility and boundaries between volunteer work and professional work. The research material consists of twelve interviews obtained through the semi-structured interview method. From the volunteer sector, the interviewees are three volunteer coordinators, and three volunteers, whereas from the public sector, the interviewees are two home care workers, one customer coordinator, one chief of service center, one service center worker, and one purchasing committee worker. The theoretical background of this thesis builds on the volunteer work principals and the role of the third sector. Important key words are boundary, boundary work and responsibility. The research material is analyzed using the theory leading content analysis.
A key result of this thesis is the observation that the boundary between volunteer work and professional work is perceived similarly by all considered groups, although minor differences exist. Most interviewees take the volunteer's point of view when defining the boundaries of the work tasks. The volunteers' role is defined by supporting the client and acting based on everyman's skills. In contrast, for professional workers the job description, education, and expertise are key aspects. Things that define the place of boundaries are someone from outside the organization, independent chance to define and common idea or principle. The negotiation of boundaries takes place especially in those situations where a boundary has been crossed. It seems that situations occur where boundaries are being crossed as well as situations where volunteers are only being invited to cross boundaries. The things that describe boundary crossings are occasional and emergency situations, close relationship and misunderstandings.
Representatives of the different sectors analyze the responsibilities of each group mostly by considering each of the groups separately. The discussion is thus divided into public sectors', volunteer sectors', customer's, family member's and individual's responsibility and about responsibility in general. By and large, all groups seem to agree on the issue of responsibility. The public sector's responsibility is seen as the most comprehensive, whereas the volunteer sector's responsibility is mainly to do what was promised with high quality. The customer's responsibility decreases when his/hers state worsens. The responsibility of family members is the most complex. On the one hand, changing situations in their lives decrease their responsibility. On the other hand, there is clearly also a wish that they would take more responsibility.
Tämän pro gradu -tutkielman tutkimuskohteena on ikäihmisten kotona asumista tukevan vapaaehtoistoiminnan rajapinta julkisen sektorin ammatillisen auttamistyön kanssa. Tutkimuksen tavoitteena on kartoittaa eri toimijaryhmien ajatuksia ja tätä kautta tuoda jäsennellysti esiin näkemyksiä vastuusta ja työn rajapinnoista vapaaehtoistoiminnan ja ammatillisen työn välillä. Tutkimusaineisto muodostuu 12 haastattelusta. Aineistonkeruumenetelmä on puolistrukturoitu- eli teemahaastattelu. Haastateltavana on kuusi vapaaehtoistoiminnan edustajaa sekä kuusi julkisen sektorin edustajaa. Tutkielman teoreettisessa viitekehyksessä tarkastellaan vapaaehtoistoiminnan periaatteita ja kolmatta sektoria sekä sen roolia. Tärkeiksi käsitteiksi muodostuvat myös rajan, rajatyön ja vastuun käsitteet. Analyysimenetelmänä käytetään teoriaohjaavaa sisällönanalyysia.
Tutkimustuloksena esitetään, että eri toimijoiden näkemykset vapaaehtoistoiminnan ja ammattityön välisistä rajoista ovat hyvin yhteneviä, vaikka myös näkemyseroja löytyy. Rajapintaa ja mahdollisten työtehtävien rajoja määritellään haastattelupuheessa erityisesti vapaaehtoisten työtehtävien ja toimintamahdollisuuksien kautta. Vapaaehtoisten roolina korostuu asiakkaan rinnalla kulkeminen ja tavallisen ihmisen taidoin toimiminen, kun taas ammattilaisten työssä korostuvat koulutus ja ammattitaito. Rajoja määritetään eri suunnilta, ja sen lisäksi, että toimijaryhmät saavat itsenäisesti määritellä omia rajojaan, määrittävät niitä myös ulkopuoliset toimijat sekä yleiset ideat ja periaatteet. Neuvottelua tapahtuu erityisesti rajanylitystilanteissa. Toimijaryhmät kuvaavat tilanteita, joissa rajanylitys on tapahtunut sekä tilanteita, joissa vapaaehtoista on kutsuttu ylittämään rajaa. Rajanylityksiä tapahtuu erityisesti satunnaisissa ja hätätilanteissa sekä väärinkäsitysten seurauksena. Myös vapaaehtoisen ja asiakkaan välinen läheinen suhde sekä yleinen halu toimia inhimillisesti saavat aikaan rajanylityksiä.
Vastuusta puhutaan erityisesti eri toimijaryhmien vastuuta tarkastellen ja kuvaillen. Puhutaan julkisen, vapaaehtoistoiminnan, asiakkaan, omaisen ja yksilön vastuusta. Eri toimijaryhmien näkemykset vastuusta ovat melko yhtenevät. Laajimmaksi määrittyy julkisen sektorin vastuu, kun taas vapaaehtoistoiminnan vastuulla on hoitaa sovitut ja luvatut asiat laadukkaasti. Asiakkaan vastuu pienenee toimintakyvyn heikentymisen seurauksena, ja omaisen vastuu näyttäytyy ristiriitaisimpana, kun yhtäältä vaihtelevat elämäntilanteet keventävät omaisen vastuuta ja toisaalta omaisten toivotaan ottavan lisää vastuuta.
English abstract:
The role of volunteer work supporting the elderly living at home is constantly increasing. Due to changes in the population structure, we are lately observing an increasing interest towards help that is provided unofficially and via volunteer work. Volunteers have a lot to offer for the elderly living at home and they are becoming part of a welfare-mix including the public, private and unofficial sector. However, the boundaries between volunteer work and professional work are often unclear which can lead to conflicts.
This Master thesis studies this boundary in the sector that supports elderly people living at home. The aim of this research is to first identify the ideas of the different groups involved. Thereafter, the aim is to analytically construct views about responsibility and boundaries between volunteer work and professional work. The research material consists of twelve interviews obtained through the semi-structured interview method. From the volunteer sector, the interviewees are three volunteer coordinators, and three volunteers, whereas from the public sector, the interviewees are two home care workers, one customer coordinator, one chief of service center, one service center worker, and one purchasing committee worker. The theoretical background of this thesis builds on the volunteer work principals and the role of the third sector. Important key words are boundary, boundary work and responsibility. The research material is analyzed using the theory leading content analysis.
A key result of this thesis is the observation that the boundary between volunteer work and professional work is perceived similarly by all considered groups, although minor differences exist. Most interviewees take the volunteer's point of view when defining the boundaries of the work tasks. The volunteers' role is defined by supporting the client and acting based on everyman's skills. In contrast, for professional workers the job description, education, and expertise are key aspects. Things that define the place of boundaries are someone from outside the organization, independent chance to define and common idea or principle. The negotiation of boundaries takes place especially in those situations where a boundary has been crossed. It seems that situations occur where boundaries are being crossed as well as situations where volunteers are only being invited to cross boundaries. The things that describe boundary crossings are occasional and emergency situations, close relationship and misunderstandings.
Representatives of the different sectors analyze the responsibilities of each group mostly by considering each of the groups separately. The discussion is thus divided into public sectors', volunteer sectors', customer's, family member's and individual's responsibility and about responsibility in general. By and large, all groups seem to agree on the issue of responsibility. The public sector's responsibility is seen as the most comprehensive, whereas the volunteer sector's responsibility is mainly to do what was promised with high quality. The customer's responsibility decreases when his/hers state worsens. The responsibility of family members is the most complex. On the one hand, changing situations in their lives decrease their responsibility. On the other hand, there is clearly also a wish that they would take more responsibility.