Journalististen verkkoartikkeleiden interaktiivisuus - Sisällön valinta, sisällön luominen ja peli-interaktiivisuus verkkoartikkeleiden käyttöliittymän ominaisuuksina
Vanhanen, Petri (2016)
Vanhanen, Petri
2016
Journalistiikan ja viestinnän tutkinto-ohjelma - Degree Programme in Journalism and Communication
Viestinnän, median ja teatterin yksikkö - School of Communication, Media and Theatre
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2016-01-27
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201602031154
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201602031154
Tiivistelmä
Tarkastelen tutkielmassani, millaisia interaktiivisuustoimintoja käyttäjälle tarjotaan verkkosivulla sijaitsevassa journalistisessa artikkelissa. En ota kantaa siihen, miten nämä toiminnot aktuaalisesti vaikuttavat käyttäjiin ja miten toimivia ne näiden kannalta ovat, vaan keskityn siihen, mitä (tarkasteluni kohteena olevia) interaktiivisuuden toimintoja käyttäjille on tarjolla käyttöliittymätasolla.
Interaktiivisuus on taajaan käytetty termi, joka Sally J. McMillanin mukaan alkoi yleistyä arkikielessä ja tieteellisissä teksteissä 90-luvun alussa, mutta sen merkityksestä ei vallitse täyttä konsensusta. Tavoitteeni työssä onkin ensin rajata ja määritellä journalististen verkkoartikkeleiden analysoimiseen soveltuvaa interaktiivisuuden näkökulmaa ja luoda sen jälkeen kriteerit eri interaktiivisuustoiminnoille. Erotan sisällön valinnan, sisällön luomisen ja peli-interaktiivisuuden interaktiivisuustyypit hyödyntäen Jens F. Jensenin, Jan Bordewikin ja Ben van Kaamin, Carrie Heeterin sekä Rodney Simsin ja Chris Crawfordin interaktiivisuutta ja pelillisyyttä käsitteleviä teorioita.
Lopuksi testaan erottamieni interaktiivisuustoimintojen tunnistamista joukolla The New York Timesin, The Guardianin ja BBC Newsin julkaisemia verkkoartikkeleita (yhteensä 21 artikkelia). Paikannan kussakin artikkelissa sijaitsevat interaktiivisuustoiminnot luomani jaottelurungon avulla ja lasken tämän jälkeen löytämieni esiintymien määrän.
Tutkielmani on mediumin käyttöliittymätasolle kohdentuva, interaktiivisuuden täsmälliseen määrittelyyn perustuva metodinen kokeilu, joka tarjoaa pohjaa toteuttaa laajempi määrällinen tarkastelu journalististen verkkoartikkeleiden tarjoamasta vuorovaikutteisuudesta. Työ avaa myös mahdollisuuksia syvällisemmälle laadulliselle erittelylle.
Interaktiivisuus on taajaan käytetty termi, joka Sally J. McMillanin mukaan alkoi yleistyä arkikielessä ja tieteellisissä teksteissä 90-luvun alussa, mutta sen merkityksestä ei vallitse täyttä konsensusta. Tavoitteeni työssä onkin ensin rajata ja määritellä journalististen verkkoartikkeleiden analysoimiseen soveltuvaa interaktiivisuuden näkökulmaa ja luoda sen jälkeen kriteerit eri interaktiivisuustoiminnoille. Erotan sisällön valinnan, sisällön luomisen ja peli-interaktiivisuuden interaktiivisuustyypit hyödyntäen Jens F. Jensenin, Jan Bordewikin ja Ben van Kaamin, Carrie Heeterin sekä Rodney Simsin ja Chris Crawfordin interaktiivisuutta ja pelillisyyttä käsitteleviä teorioita.
Lopuksi testaan erottamieni interaktiivisuustoimintojen tunnistamista joukolla The New York Timesin, The Guardianin ja BBC Newsin julkaisemia verkkoartikkeleita (yhteensä 21 artikkelia). Paikannan kussakin artikkelissa sijaitsevat interaktiivisuustoiminnot luomani jaottelurungon avulla ja lasken tämän jälkeen löytämieni esiintymien määrän.
Tutkielmani on mediumin käyttöliittymätasolle kohdentuva, interaktiivisuuden täsmälliseen määrittelyyn perustuva metodinen kokeilu, joka tarjoaa pohjaa toteuttaa laajempi määrällinen tarkastelu journalististen verkkoartikkeleiden tarjoamasta vuorovaikutteisuudesta. Työ avaa myös mahdollisuuksia syvällisemmälle laadulliselle erittelylle.