Teattereiden taiteellinen johtaminen ja ohjelmistosuunnittelu vuonna 2015. Esimerkkeinä tamperelaiset repertuaari- ja ryhmäteatterit.
Kangasniemi, Anniina (2016)
Kangasniemi, Anniina
2016
Journalistiikan ja viestinnän tutkinto-ohjelma - Degree Programme in Journalism and Communication
Viestinnän, median ja teatterin yksikkö - School of Communication, Media and Theatre
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2016-01-27
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201602031146
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201602031146
Tiivistelmä
Tämän pro gradu -tutkielman tarkoituksena on selvittää, miten teattereiden taiteellinen johtaminen ja ohjelmistosuunnittelu toteutuvat käytännössä ja mitkä asiat vaikuttavat ohjelmiston syntymiseen taiteellisen johtajan näkökulmasta. Tutkimukseni esimerkkeinä ovat neljä tamperelaista teatteria, joista kaksi edustavat repertuaariteattereita ja toiset kaksi ryhmäteattereita: Tampereen Teatteri ja Tampereen Työväen Teatteri sekä Teatteri Siperia ja Teatteri Telakka.
Aikaisempaa tutkimusta ja teatterikentän ajankohtaisia ongelmia käsittelevän lähdemateriaalin avulla esittelen tutkielmassani myös 2010-luvun teatterikentän, jossa tutkimukseni esimerkkeinä käyttämäni teatterit toimivat tällä hetkellä. Tutkimusnäkökulmassani korostuu ajatus teatterista vuorovaikutteisena viestintänä. Tutkimukseni teoreettisena viitekehyksenä toimii teatterintutkija Willmar Sauterin teoria kommunikatiivisesta teatteritapahtumasta, jonka ympärillä vaikuttavat erilaiset kontekstit. Kontekstit vaikuttavat siihen, miten teatteritapahtuma eli tässä tapauksessa teatterin ohjelmistosuunnittelu toteutuu ja miten teatteri kommunikoi esimerkiksi yleisönsä kanssa. Ohjelmiston suunnitteluun vaikuttavia tekijöitä ovat esimerkiksi taiteellisen johtamisen tavat ja päätösvalta, ohjelmistosuunnitteluun osallistuvat henkilöt, teatterin jäsenet, aika sekä esityspaikka ja muu laajempi ympäristö.
Saadakseni tietoa tamperelaisten teatterin toiminnasta olen käyttänyt tutkimusmenetelmänä puolistrukturoitua teemahaastattelua. Haastatteluaineistonani ovat suurelta osin tamperelaisten teatterinjohtajien haastattelut, jotka on toteutettu keväällä 2015. Haastateltaviin kuuluvat Tampereen Teatterin johtaja Reino Bragge, Tampereen Työväen Teatterin johtaja Maarit Pyökäri, Teatteri Siperian johtaja Marika Heiskanen ja Teatteri Telakan johtaja Piia Soikkeli. Koska taiteellisen johtajan lisäksi repertuaariteatterissa etenkin dramaturgin tehtävänä on osallistua ohjelmistosuunnitteluun, haastateltaviin kuuluvat myös Tampereen Työväen Teatterin dramaturgi Seija Holma sekä Näytelmäkulman dramaturgi Jussi Suvanto, joka toimii yhteistyössä Tampereen Teatterin kanssa.
Tutkimusaineisto antaa ymmärtää, että yhteiskunnan taloudellinen tilanne ja ympäröivä kulttuuri vaikuttavat suomalaiseen teatterikenttään ja näin ollen myös tamperelaisten teattereiden toimintaan vuonna 2015. Taloudellisten avustusten määrän laskeminen ja muutokset yleisöjen käyttäytymisessä asettavat haasteita teattereille. Repertuaariteattereissa päätösvalta ohjelmiston suhteen on teatterinjohtajalla. Dramaturgien virkojen väheneminen, teatterikäsitysten muuttuminen ja esitysten elinkaarien lyheneminen vaikuttavat ohjelmistosuunnitteluun. Tamperelaiset teatterit etsivät näytelmiä mm. sekä ulkomaisten että kotimaisten teattereiden ohjelmistoista, ja ohjaajat ehdottavat itse, mitä näytelmiä he haluavat ohjata. Ryhmäteattereiden kohdalla muutosjohtaminen ja ryhmälähtöisyys ovat vaikuttaneet organisaatioon ja johtamistapoihin. Ohjelmiston valintaan vaikuttavat ohjaajat sekä johtoryhmää kiinnostavat aiheet ja työtavat. Tamperelainen yleisö rakastaa teatteria, mutta paikallisen yleisön teatterimaku on teatterintekijöiden mielestä konservatiivinen. Tämän takia teatterit eivät koe kannattavana esittää esimerkiksi kokeilevaa teatteria.
Aikaisempaa tutkimusta ja teatterikentän ajankohtaisia ongelmia käsittelevän lähdemateriaalin avulla esittelen tutkielmassani myös 2010-luvun teatterikentän, jossa tutkimukseni esimerkkeinä käyttämäni teatterit toimivat tällä hetkellä. Tutkimusnäkökulmassani korostuu ajatus teatterista vuorovaikutteisena viestintänä. Tutkimukseni teoreettisena viitekehyksenä toimii teatterintutkija Willmar Sauterin teoria kommunikatiivisesta teatteritapahtumasta, jonka ympärillä vaikuttavat erilaiset kontekstit. Kontekstit vaikuttavat siihen, miten teatteritapahtuma eli tässä tapauksessa teatterin ohjelmistosuunnittelu toteutuu ja miten teatteri kommunikoi esimerkiksi yleisönsä kanssa. Ohjelmiston suunnitteluun vaikuttavia tekijöitä ovat esimerkiksi taiteellisen johtamisen tavat ja päätösvalta, ohjelmistosuunnitteluun osallistuvat henkilöt, teatterin jäsenet, aika sekä esityspaikka ja muu laajempi ympäristö.
Saadakseni tietoa tamperelaisten teatterin toiminnasta olen käyttänyt tutkimusmenetelmänä puolistrukturoitua teemahaastattelua. Haastatteluaineistonani ovat suurelta osin tamperelaisten teatterinjohtajien haastattelut, jotka on toteutettu keväällä 2015. Haastateltaviin kuuluvat Tampereen Teatterin johtaja Reino Bragge, Tampereen Työväen Teatterin johtaja Maarit Pyökäri, Teatteri Siperian johtaja Marika Heiskanen ja Teatteri Telakan johtaja Piia Soikkeli. Koska taiteellisen johtajan lisäksi repertuaariteatterissa etenkin dramaturgin tehtävänä on osallistua ohjelmistosuunnitteluun, haastateltaviin kuuluvat myös Tampereen Työväen Teatterin dramaturgi Seija Holma sekä Näytelmäkulman dramaturgi Jussi Suvanto, joka toimii yhteistyössä Tampereen Teatterin kanssa.
Tutkimusaineisto antaa ymmärtää, että yhteiskunnan taloudellinen tilanne ja ympäröivä kulttuuri vaikuttavat suomalaiseen teatterikenttään ja näin ollen myös tamperelaisten teattereiden toimintaan vuonna 2015. Taloudellisten avustusten määrän laskeminen ja muutokset yleisöjen käyttäytymisessä asettavat haasteita teattereille. Repertuaariteattereissa päätösvalta ohjelmiston suhteen on teatterinjohtajalla. Dramaturgien virkojen väheneminen, teatterikäsitysten muuttuminen ja esitysten elinkaarien lyheneminen vaikuttavat ohjelmistosuunnitteluun. Tamperelaiset teatterit etsivät näytelmiä mm. sekä ulkomaisten että kotimaisten teattereiden ohjelmistoista, ja ohjaajat ehdottavat itse, mitä näytelmiä he haluavat ohjata. Ryhmäteattereiden kohdalla muutosjohtaminen ja ryhmälähtöisyys ovat vaikuttaneet organisaatioon ja johtamistapoihin. Ohjelmiston valintaan vaikuttavat ohjaajat sekä johtoryhmää kiinnostavat aiheet ja työtavat. Tamperelainen yleisö rakastaa teatteria, mutta paikallisen yleisön teatterimaku on teatterintekijöiden mielestä konservatiivinen. Tämän takia teatterit eivät koe kannattavana esittää esimerkiksi kokeilevaa teatteria.
Kokoelmat
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineisto, joilla on samankaltaisia nimekkeitä, tekijöitä tai asiasanoja.
-
Poliittisen teatterin jäljillä. Mikko Kannisen ja työryhmän Näkijä/Tekijä-esityksestä.
Naukkarinen, Sanni (2015)
Pro gradu -tutkielmaTämän tutkielman tarkoituksena on tutkia ja tarkastella poliittisen teatterin käsitettä erityisesti suomalaisen nykyteatterin ja draaman jälkeisen teatterin näkökulmasta. Käsitys teatterin poliittisuudesta on ajan myötä ... -
Teatteria nuorille. Nuortenteatterin ohjelmistot suhteessa nuorten toiveisiin ja odotuksiin
Hursti, Karoliina (2016)
Pro gradu -tutkielmaPro gradu -tutkielma käsittelee suomalaisissa ammattiteattereissa tehtävää nuortenteatteria. Tutkielma perehtyy nuortenteatterin ohjelmistoihin sekä nuorten omiin ajatuksiin ja mielipiteisiin heille tehtävästä teatterista. ... -
Teatteria kaupunkia katsoville
Kallio, Pilvi (2014)
Pro gradu -tutkielmaPro gradussa tutkitaan etnografisen menetelmän innoittamana teatteritekoja kaupungin julkisessa ja puolijulkisessa tilassa. Tutkimusaineistona ovat kevään 2013 tapahtuneet esitykset ja demonstraatiot Helsingissä. Tutkimuksessa ...