Pääomien ilmeneminen kotoutumiskoulutuksessa. Inhimillinen, sosiaalinen, kulttuurinen ja symbolinen pääoma kotoutumiskoulutuksessa
Muikku, Raisa (2016)
Muikku, Raisa
2016
Sosiaalitieteiden tutkinto-ohjelma - Degree Programme in Social Sciences
Yhteiskunta- ja kulttuuritieteiden yksikkö - School of Social Sciences and Humanities
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2016-01-29
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201602031144
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201602031144
Tiivistelmä
Suomi on pohjoismainen hyvinvointivaltio, jonka vahvana ajatuksena on universalismi. Siihen pohjaa myös kotoutujien integraatio, jota lähestyn John W. Berryn akkulturaatioteorian strategiana. Kotoutujina maahanmuuttajat voivat tulla osallisiksi työvoimapoliittisista toimenpiteistä. Nämä tähtäävät kotoutujan osallisuuteen yhteiskunnasta työllistymisen kautta. Työvoimapoliittisen kotoutumiskoulutuksen toteutus pohjaa opetushallituksen hyväksymään velvoittavaan opetussuunnitelmaan. Se on aikuiskoulutusta, jossa tuetaan valmiuksien ja resurssien kasvamista työn tai jatkokoulutuspaikan saamiseksi. Tarkastelen tutkimuksessani sitä, miten inhimillinen, sosiaalinen, kulttuurinen ja symbolinen pääoma ilmenevät kotoutujan työllistymisen tavoittelemisessa kotoutumiskoulutuksessa. Tutkimusmetodologiani on etnografia. Tutkimustehtävä nousi etnografian osallistuvaan havainnointiin perustuvan kenttätyön ja sen pohjalta nousevan teoreettisen ymmärryksen synteesinä. Pääoman käsitteissä kiinnityn erityisesti Pierre Bourdieun sekä Mark S. Granovetterin näkemyksiin. Etnografiani paikallistui Uudenmaan ELY-keskuksen alueella olevan koulutuksenjärjestäjän kotoutumiskoulutukseen. Pääasiallisen aineistoni sain osallistuvasta havainnoinnista, jonka taltioin kenttäpäiväkirjaksi. Tämä täydentyi 10 tutkimushaastattelun avulla, joista neljä tein kotoutujille, kolme opettajille ja kolme muulle henkilöstölle. Aineistoni täydentyi lisäksi kenttäpäiväkirjaan sanoittamani valokuva-aineiston avulla.
Kotoutumiskoulutus nauttii sekä kotoutujien että henkilökunnan arvostusta. Kotoutujille sen symbolinen arvo on merkittävä. Opettajat korostavat kotoutujien arvostaman inhimillisen pääoman, kielitaidon, rinnalla kulttuurisen pääoman merkitystä. Työharjoittelu on selkeä työkalu pääomien kerryttämiseksi silloinkin, kun se ei vastaa kotoutujan omaa ammatillista kokemusta tai toivetta. Lähihoitajan työhön kannustetaan. Ihmisten välille muodostuu siteitä, joita Granovetter lajitteli muun muassa ajankäytön ja intensiteetin perusteella vahvoiksi, heikoiksi ja poissaoleviksi siteiksi. Kotoutujalle pääomien kannalta heikot siteet ovat merkittäviä. Erityisesti opettaja toimii siltana tulomaan pääomiin oman habituksensa kautta. Alkuvaiheen kotoutujilla vahvat siteet ovat suvun piiristä. Kotoutujat kaipaavat kiirettä symboloimaan osallisuutta. Henkilöstö nauttii kotoutujan taholta moni-ilmeistä, myös pakotettua, luottamusta. Opettajan symbolinen asema ja instituution suoma luottamus mahdollistavat myös yhteiskunnan ja samalla kotoutumiskoulutuksen arvojen vastaista aktiivista opettamista, jonka nimeän tutkielmassani kontrapääomaksi. Sukupuolten välinen tasa-arvo puolestaan on asia, jota opetuksessa lähestytään liian hienovaraisesti ja integroidusti. Asian sisäistämiseksi tarvitaan nykyistä selkeämpää ja rohkeampaa painotusta. Koulutus kilpailutusjärjestelmän kautta aiheuttaa kenttään jännitteisyyttä ja ehkäisee yhteistyötä sekä sisällön kehittämistä.
Kotoutumiskoulutus nauttii sekä kotoutujien että henkilökunnan arvostusta. Kotoutujille sen symbolinen arvo on merkittävä. Opettajat korostavat kotoutujien arvostaman inhimillisen pääoman, kielitaidon, rinnalla kulttuurisen pääoman merkitystä. Työharjoittelu on selkeä työkalu pääomien kerryttämiseksi silloinkin, kun se ei vastaa kotoutujan omaa ammatillista kokemusta tai toivetta. Lähihoitajan työhön kannustetaan. Ihmisten välille muodostuu siteitä, joita Granovetter lajitteli muun muassa ajankäytön ja intensiteetin perusteella vahvoiksi, heikoiksi ja poissaoleviksi siteiksi. Kotoutujalle pääomien kannalta heikot siteet ovat merkittäviä. Erityisesti opettaja toimii siltana tulomaan pääomiin oman habituksensa kautta. Alkuvaiheen kotoutujilla vahvat siteet ovat suvun piiristä. Kotoutujat kaipaavat kiirettä symboloimaan osallisuutta. Henkilöstö nauttii kotoutujan taholta moni-ilmeistä, myös pakotettua, luottamusta. Opettajan symbolinen asema ja instituution suoma luottamus mahdollistavat myös yhteiskunnan ja samalla kotoutumiskoulutuksen arvojen vastaista aktiivista opettamista, jonka nimeän tutkielmassani kontrapääomaksi. Sukupuolten välinen tasa-arvo puolestaan on asia, jota opetuksessa lähestytään liian hienovaraisesti ja integroidusti. Asian sisäistämiseksi tarvitaan nykyistä selkeämpää ja rohkeampaa painotusta. Koulutus kilpailutusjärjestelmän kautta aiheuttaa kenttään jännitteisyyttä ja ehkäisee yhteistyötä sekä sisällön kehittämistä.
Kokoelmat
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineisto, joilla on samankaltaisia nimekkeitä, tekijöitä tai asiasanoja.
-
Luottamus : pääomien pääoma
Harisalo, Risto; Miettinen, Ensio (Tampere University Press, 2010)
bookLuottamus on perusta, jonka varassa asiat tapahtuvat. Se mahdollistaa ihmisten sosiaalisen elämän tuttujen ja tuntemattomien keskellä. Kun ihmiset luottavat lakeihin, he toimivat niiden mukaan ja arvostavat lainsäätäjiään. ... -
Learning through Cognitive and Collaborative Problem-Solving Processes in Technological Product Development
Rahikainen, Riikka
Acta Electronica Universitatis Tamperensis : 159 (Tampere University Press, 2002)
VäitöskirjaTutkimuksessa tarkastellaan teknologista tuotekehitystyötä yksilöllisenä ja yhteistoiminnallisena ongelmanratkaisun ja oppimisen prosessina. Tiedon prosessoinnin teoria, tehokkaan toiminnan teoria sekä metakognitiivinen ... -
Esimiesten ja asiantuntijoiden työhyvinvointinäkemysten kohtaaminen : vertikaalisen sosiaalisen pääoman merkitys tietointensiivisissä tehtävissä työskentelevien asiantuntijoiden työhyvinvoinnille
Ahtee, Katriina (2015)
Pro gradu -tutkielmaTutkin pro gradu –tutkielmassani laadullisesti sekä esimiesten että asiantuntijoiden esiin tuomia merkityksellisiä, sekä positiivisia että negatiivisia, tekijöitä työhyvinvoinnin kannalta. Olen jäsentänyt sisällönanalyysin ...