Opettajien kokemuksia muuttuneen liikunta- ja harrastuskulttuurin vaikutuksista koulun liikuntatunteihin
Jokela, Jussi; Nyman, Perttu (2016)
Jokela, Jussi
Nyman, Perttu
2016
Kasvatustieteiden tutkinto-ohjelma - Degree Programme in Educational Studies
Kasvatustieteiden yksikkö - School of Education
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2016-01-28
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201602011138
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201602011138
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli tarkastella opettajien käsityksiä siitä, miten muuttunut liikunta- ja harrastuskulttuuri näkyy koulun liikuntatunnilla. Tutkimus oli laadullinen ja se toteutettiin teemahaastatteluilla. Tutkimusaineisto koostui viidestä teemahaastattelusta, joihin haastateltavat valittiin työuriensa eri vaiheista. Henkilöhaastattelujen kautta oli tavoitteena saada tarkempaa informaatiota opettajien kokemuksista liikunta- ja harrastuskulttuurin muutosten vaikutuksesta koululiikuntaan, sekä koulun kyvystä reagoida yhteiskunnassa tapahtuviin muutoksiin.
Tutkimuksen teoria muodostui Suomen liikuntakulttuurin historiasta, liikunnan opettajien pääsykokeiden ja opetussuunnitelman kehityksestä sekä koulun perustehtävän tarkastelusta. Teoriassa paneuduttiin liikuntakulttuurin muutokseen sekä käytiin läpi syitä koulun muuttumattomuuteen.
Tässä tutkimuksessa oli lähtökohtana se, että liikuntakulttuuri on muuttunut voimakkaasti etenkin parin viime vuosikymmenen aikana. Koska ennakko-oletuksenamme oli myös se, ettei koululiikunta ole muuttunut yhtä radikaalisti, halusimme tarkastella näkyykö tämä yhteiskunnassa tapahtunut muutos koulun liikuntatunneilla.
Tutkimuksen tulokset toivat esille sen, että opettajat osoittivat halukkuutta liikunnanopetuksen uudistamiseen, mutta koulun resurssit tulivat usein esteeksi. Riippumatta opettajien työuran kestosta vastaukset olivat yllättävänkin samankaltaisia. Jokaisen mielestä oli selvää, että liikuntakulttuuri on muuttunut ja näkyy koulun liikuntatunnilla muun muassa heikentyneenä lihas- ja kestävyyskuntona.
Tutkimuksen teoria muodostui Suomen liikuntakulttuurin historiasta, liikunnan opettajien pääsykokeiden ja opetussuunnitelman kehityksestä sekä koulun perustehtävän tarkastelusta. Teoriassa paneuduttiin liikuntakulttuurin muutokseen sekä käytiin läpi syitä koulun muuttumattomuuteen.
Tässä tutkimuksessa oli lähtökohtana se, että liikuntakulttuuri on muuttunut voimakkaasti etenkin parin viime vuosikymmenen aikana. Koska ennakko-oletuksenamme oli myös se, ettei koululiikunta ole muuttunut yhtä radikaalisti, halusimme tarkastella näkyykö tämä yhteiskunnassa tapahtunut muutos koulun liikuntatunneilla.
Tutkimuksen tulokset toivat esille sen, että opettajat osoittivat halukkuutta liikunnanopetuksen uudistamiseen, mutta koulun resurssit tulivat usein esteeksi. Riippumatta opettajien työuran kestosta vastaukset olivat yllättävänkin samankaltaisia. Jokaisen mielestä oli selvää, että liikuntakulttuuri on muuttunut ja näkyy koulun liikuntatunnilla muun muassa heikentyneenä lihas- ja kestävyyskuntona.