Bowlby, Piaget, Selman ja Kohlberg - vanhat klassikot suurennuslasin alla
Mäkelä, Sirkka (2016)
Mäkelä, Sirkka
2016
Kasvatuksen ja yhteiskunnan tutkimuksen maisteriopinnot - Master's Programme in Educational Studies
Kasvatustieteiden yksikkö - School of Education
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2016-01-08
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201601231106
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201601231106
Tiivistelmä
Tutkielman perustana oli vuonna 2000 tehty Sirkka Mäkelän sivulaudatur-työ aiheesta: Kodin emotionaalisen ilmapiirin vaikutus moraalin kehitty-miseen. Tutkimus oli kvantitatiivinen, 5-6 -luokkalaisten käsityksiin perustuva näkemys kodin emotionaalisen ilmapiiristä suhteessa moraalin kehittymiseen. Tutkimuksesssa todettiin, että kodin emotionaalinen ilmapiiri, loogisen ajattelun ja perspektiivinottokyvyn (empatia, sosiaaliset taidot) kehittyminen ovat merkittäviä tekijöitä moraalin kehittymisessä.
Uudempi tutkimus on teoreettinen kirjallisuuskatsaus, joka perustuu oman aikansa tärkeimpien tutkijoiden teorioihin: John Bowlbyn teoriaan lapsen ja vanhempien välisen kiintymyssuhteen laadusta, Robert Selmanin käsitykseen perspektiivinottokyvyn kehittymisestä, Jean Piaget´n loogisen ajattelun kehittymisen teoriasta ja Lawrence Kohlbergin teoriasta moraalisen ajattelun kehittymisestä.
Uudemmmissa tutkimuksissa korostuvat aiempiin verrattuna moraalin ja sosiaalisten taitojen kehittymisessä sisarusten ja vertaisryhmän vaikutus, kodin sosioekonominen tausta, sukupuoli, moraalin tilannesidonnaisuus, vanhempien kanssa vietetty aika, vanhempien kannustaminen ja perherakenteen muuttuminen.
Uudempi tutkimus on teoreettinen kirjallisuuskatsaus, joka perustuu oman aikansa tärkeimpien tutkijoiden teorioihin: John Bowlbyn teoriaan lapsen ja vanhempien välisen kiintymyssuhteen laadusta, Robert Selmanin käsitykseen perspektiivinottokyvyn kehittymisestä, Jean Piaget´n loogisen ajattelun kehittymisen teoriasta ja Lawrence Kohlbergin teoriasta moraalisen ajattelun kehittymisestä.
Uudemmmissa tutkimuksissa korostuvat aiempiin verrattuna moraalin ja sosiaalisten taitojen kehittymisessä sisarusten ja vertaisryhmän vaikutus, kodin sosioekonominen tausta, sukupuoli, moraalin tilannesidonnaisuus, vanhempien kanssa vietetty aika, vanhempien kannustaminen ja perherakenteen muuttuminen.