Arvostava johtaminen fysioterapiassa
Niemi, Riitta (2015)
Tässä tietueessa ei ole kokotekstiä saatavilla Treposta, ainoastaan metadata.
Niemi, Riitta
2015
Hoitotieteen maisteriopinnot - Master's Programme in Nursing Science
Terveystieteiden yksikkö - School of Health Sciences
Hyväksymispäivämäärä
2015-11-09
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201601121071
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201601121071
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena oli kuvata arvostavan johtamisen toteutumista fysioterapeuttien näkökulmasta. Tavoitteena oli lisätä tietoa arvostavan johtamisen toteutumisesta fysioterapiassa Suomessa. Tutkimuksen kohderyhmänä olivat kliinisessä työssä ja esimiestehtävissä olevat fysioterapeutit julkisella ja yksityisellä sektorilla.
Tutkimus suoritettiin määrällisenä tutkimuksena ja tutkimusmenetelmänä oli kyselytutkimus. Aineisto kerättiin sähköisellä kyselylomakkeella keväällä 2015. Tutkimuksessa käytettiin Arvostavan johtamisen mittaria AMS 1,0 (AMS=Appreciative Management Scale). Kyselyyn vastasi 474 fysioterapeuttia ja otoksen vastausprosentti oli 13,4 %. Tutkimuksen aineisto analysoitiin tilastollisin menetelmin IBM SPSS Statistics 22 -ohjelmalla. Käytetyt tilastolliset testit olivat Mann Whitney, Kruskall Wallis, ANOVA ja Spearmanin korrelaatiokerroin.
Arvostava johtaminen toteutui fysioterapeuttien keskuudessa keskitasoisesti. AMS:n pääluokista parhaiten toteutui tasa-arvoisuus ja heikoiten suunnitelmallinen johtaminen. Arvostavan johtamisen esiintyminen sekä sen pää- ja alaluokkien toteutuminen olivat yhteydessä vastaajan esimiehen saamaan lisäkoulutukseen, vastaajan asemaan työpaikalla sekä hänen nykyiseen työtehtäväänsä. Työntekijät, joiden esimiehellä oli lisäkoulutusta esimiestehtäviin, arvioivat arvostavan johtamisen toteutuvan paremmin kuin ne työntekijät, joiden esimiehellä ei lisäkoulutusta ollut. Esimiestehtävissä olevat vastaajat arvioivat työntekijäasemassa olevia useammin, että esimies toteutti arvostavaa johtamista työssään. Muuta kuin fysioterapeutin työtä tekevät vastaajat arvioivat arvostavan johtamisen toteutuvan paremmin kuin fysioterapeutteina työskentelevät. Osaamisen arvostamisen, ohjaamisen ja työn itsenäisyyden nähtiin toteutuvan useammin silloin, kun esimiehellä oli fysioterapeutin pohjakoulutus.
Tutkimuksen johtopäätöksinä voidaan todeta, että esimiestehtävissä toimivia fysioterapeutteja on tarpeen kannustaa osallistumaan lisäkoulutuksiin ja mahdollistaa heidän osallistuminen niihin. Fysioterapeuttiesimiesten on tärkeää tunnistaa arvostavan johtamisen tunnuspiirteet ja siirtää hyviä käytäntöjä omaan johtamiseensa. Fysioterapiayksiköissä on tärkeää, että fysioterapeuteille tarjotaan haasteellisia tehtäviä ja mahdollistetaan heidän urakehityksensä. Fysioterapian toteuttamista ja kehittämistä edistää se, että esimiehellä on fysioterapeutin pohjakoulutus.
Tutkimus tuotti uutta tietoa arvostavan johtamisen toteutumisesta ja eri taustamuuttujien yhteydestä sen toteutumiseen fysioterapeuttien keskuudessa. Tietoa voidaan hyödyntää edistettäessä fysioterapiayksiköiden suunnitelmallista johtamista, tasa-arvoisuuden toteutumista, osaamisen arvostamista ja työssä jaksamista. Tulevaisuudessa olisi hyödyllistä tutkia, minkä sisältöinen esimieskoulutus edistää arvostavan johtamisen toteutumista, sekä tutkia tätä tutkimusta laajemmin esimiesten kokemuksia oman esimiehensä arvostavasta johtamisesta.
Avainsanat: fysioterapia, johtaminen, henkilöstöjohtaminen.
English abstract:
The purpose of this study was to describe how the appreciative management occurs in the working environment of physiotherapists in Finland. The aim was to increase knowledge of how the appreciative management appears within the field of physiotherapy. The target group of this study consisted physiotherapists in clinical and managerial positions both in public and private sectors.
The study was carried out as a quantitative research and the method used was a survey. The data was collected with an electronic questionnaire during spring 2015. The Appreciative Management Scale (AMS 1,0) was used as the survey instrument in the study. There were 474 physiotherapists, who responded to the survey and the response rate was 13,4 %. The data was analyzed statistically using IBM SPSS Statistics 22 software. The statistical tests performed in SPSS were Mann Whitney, Kruskall Wallis, ANOVA and Spearman s correlation coefficient.
According to the results of the study, appreciative management occurred at an average level within physiotherapy. The highest scoring dimension was Equality and the weakest one was Systematic Management. Appreciative management and all its dimensions were associated with management education received by the manager, respondent s position and his/her current duties. Employees, whose manager had received education in management, recognized appreciative management better in their working environment than those, whose manager had not received any additional management education. Respondents in managerial positions gave higher recognition to appreciative management than respondents at staff level. Those who didn t work as physiotherapists found appreciative management to be better realized than those respondents working as physiotherapists. Appreciation of Know-how, Guidance and Autonomy were recognized more often, when the manager s basic training was in physiotherapy rather than in something else.
As a conclusion of the study it can be stated that managers in physiotherapy need to be encouraged to participate in management education and also enable the participation for them. It is important that managers in physiotherapy recognize the characteristics of appreciative management and include good practices in their own leadership style. Offering physiotherapists challenging assignments and enabling their career development in physical therapy units is of great importance. The physiotherapy manager s own background in physiotherapy can be seen to further the practice and development of physiotherapy.
This study added knowledge of how appreciative management occurs in the working environment of physiotherapists, and which variables are associated with it in the field of physiotherapy. This information can be used in furthering systematic management, equality, appreciation of know-how and promotion of wellbeing in physiotherapy departments. In future it would be useful to study what kind of management education furthers appreciative management, and also study in more detail managers experiences of appreciative management by their own managers.
Keywords: physiotherapy, management, leadership
Tutkimus suoritettiin määrällisenä tutkimuksena ja tutkimusmenetelmänä oli kyselytutkimus. Aineisto kerättiin sähköisellä kyselylomakkeella keväällä 2015. Tutkimuksessa käytettiin Arvostavan johtamisen mittaria AMS 1,0 (AMS=Appreciative Management Scale). Kyselyyn vastasi 474 fysioterapeuttia ja otoksen vastausprosentti oli 13,4 %. Tutkimuksen aineisto analysoitiin tilastollisin menetelmin IBM SPSS Statistics 22 -ohjelmalla. Käytetyt tilastolliset testit olivat Mann Whitney, Kruskall Wallis, ANOVA ja Spearmanin korrelaatiokerroin.
Arvostava johtaminen toteutui fysioterapeuttien keskuudessa keskitasoisesti. AMS:n pääluokista parhaiten toteutui tasa-arvoisuus ja heikoiten suunnitelmallinen johtaminen. Arvostavan johtamisen esiintyminen sekä sen pää- ja alaluokkien toteutuminen olivat yhteydessä vastaajan esimiehen saamaan lisäkoulutukseen, vastaajan asemaan työpaikalla sekä hänen nykyiseen työtehtäväänsä. Työntekijät, joiden esimiehellä oli lisäkoulutusta esimiestehtäviin, arvioivat arvostavan johtamisen toteutuvan paremmin kuin ne työntekijät, joiden esimiehellä ei lisäkoulutusta ollut. Esimiestehtävissä olevat vastaajat arvioivat työntekijäasemassa olevia useammin, että esimies toteutti arvostavaa johtamista työssään. Muuta kuin fysioterapeutin työtä tekevät vastaajat arvioivat arvostavan johtamisen toteutuvan paremmin kuin fysioterapeutteina työskentelevät. Osaamisen arvostamisen, ohjaamisen ja työn itsenäisyyden nähtiin toteutuvan useammin silloin, kun esimiehellä oli fysioterapeutin pohjakoulutus.
Tutkimuksen johtopäätöksinä voidaan todeta, että esimiestehtävissä toimivia fysioterapeutteja on tarpeen kannustaa osallistumaan lisäkoulutuksiin ja mahdollistaa heidän osallistuminen niihin. Fysioterapeuttiesimiesten on tärkeää tunnistaa arvostavan johtamisen tunnuspiirteet ja siirtää hyviä käytäntöjä omaan johtamiseensa. Fysioterapiayksiköissä on tärkeää, että fysioterapeuteille tarjotaan haasteellisia tehtäviä ja mahdollistetaan heidän urakehityksensä. Fysioterapian toteuttamista ja kehittämistä edistää se, että esimiehellä on fysioterapeutin pohjakoulutus.
Tutkimus tuotti uutta tietoa arvostavan johtamisen toteutumisesta ja eri taustamuuttujien yhteydestä sen toteutumiseen fysioterapeuttien keskuudessa. Tietoa voidaan hyödyntää edistettäessä fysioterapiayksiköiden suunnitelmallista johtamista, tasa-arvoisuuden toteutumista, osaamisen arvostamista ja työssä jaksamista. Tulevaisuudessa olisi hyödyllistä tutkia, minkä sisältöinen esimieskoulutus edistää arvostavan johtamisen toteutumista, sekä tutkia tätä tutkimusta laajemmin esimiesten kokemuksia oman esimiehensä arvostavasta johtamisesta.
Avainsanat: fysioterapia, johtaminen, henkilöstöjohtaminen.
English abstract:
The purpose of this study was to describe how the appreciative management occurs in the working environment of physiotherapists in Finland. The aim was to increase knowledge of how the appreciative management appears within the field of physiotherapy. The target group of this study consisted physiotherapists in clinical and managerial positions both in public and private sectors.
The study was carried out as a quantitative research and the method used was a survey. The data was collected with an electronic questionnaire during spring 2015. The Appreciative Management Scale (AMS 1,0) was used as the survey instrument in the study. There were 474 physiotherapists, who responded to the survey and the response rate was 13,4 %. The data was analyzed statistically using IBM SPSS Statistics 22 software. The statistical tests performed in SPSS were Mann Whitney, Kruskall Wallis, ANOVA and Spearman s correlation coefficient.
According to the results of the study, appreciative management occurred at an average level within physiotherapy. The highest scoring dimension was Equality and the weakest one was Systematic Management. Appreciative management and all its dimensions were associated with management education received by the manager, respondent s position and his/her current duties. Employees, whose manager had received education in management, recognized appreciative management better in their working environment than those, whose manager had not received any additional management education. Respondents in managerial positions gave higher recognition to appreciative management than respondents at staff level. Those who didn t work as physiotherapists found appreciative management to be better realized than those respondents working as physiotherapists. Appreciation of Know-how, Guidance and Autonomy were recognized more often, when the manager s basic training was in physiotherapy rather than in something else.
As a conclusion of the study it can be stated that managers in physiotherapy need to be encouraged to participate in management education and also enable the participation for them. It is important that managers in physiotherapy recognize the characteristics of appreciative management and include good practices in their own leadership style. Offering physiotherapists challenging assignments and enabling their career development in physical therapy units is of great importance. The physiotherapy manager s own background in physiotherapy can be seen to further the practice and development of physiotherapy.
This study added knowledge of how appreciative management occurs in the working environment of physiotherapists, and which variables are associated with it in the field of physiotherapy. This information can be used in furthering systematic management, equality, appreciation of know-how and promotion of wellbeing in physiotherapy departments. In future it would be useful to study what kind of management education furthers appreciative management, and also study in more detail managers experiences of appreciative management by their own managers.
Keywords: physiotherapy, management, leadership