Opetusharjoittelun merkitys hoitotyön opettajaopiskelijoiden opettajaksi kehittymiselle
Keski-Saari, Hanna (2015)
Keski-Saari, Hanna
2015
Hoitotieteen maisteriopinnot - Master's Programme in Nursing Science
Terveystieteiden yksikkö - School of Health Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2015-11-25
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201601111056
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201601111056
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena oli kuvata opetusharjoittelun merkitystä hoitotyön opettajaopiskelijoiden opettajaksi kehittymiselle. Tutkimuksen tavoitteena oli ymmärtää hoitotyön opettajaopiskelijoiden opettajaksi kehittymistä ja jäsentää saatua tietoa.
Aineiston muodostivat 12 opettajaopiskelijan portfoliotekstit opetusharjoitteluista, jotka oli kirjoitettu keväällä 2011 tai 2012. Aineisto analysoitiin induktiivisella sisällönanalyysilla.
Opetusharjoittelun merkitystä hoitotyön opiskelijoiden opettajaksi kehittymiselle kuvaavat opettajaksi kehittymistä mahdollistavat tekijät opetusharjoittelussa, ammatillista kehittymistä edistävät sekä psyykkistä kehittymistä edistävät tekijät opetusharjoittelussa. Opettajaksi kehittymistä mahdollistavina tekijöinä opetusharjoittelussa olivat ohjaajan antama mentorointi, opetustyön harjoittelu ja havainnointi sekä oman kehittymisen tunnistaminen. Ammatillista kehittymistä edistäviä tekijöitä opetusharjoittelussa olivat käsityksen selkeytyminen opettajan työstä, opetus- ja oppimisprosessin hallinnan kehittyminen, ammatti-identiteetin muuttuminen sekä omien kehittymishaasteiden selkeytyminen opettajana. Henkinen kasvu opettajaksi ja kipeiden tunteiden läpikäyminen edistivät puolestaan psyykkistä kasvua opetusharjoittelussa.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että opetusharjoittelu merkitsee opettajaksi kehittymisen mahdollistumista hoitotyön opettajaopiskelijoille. Opetusharjoittelu mahdollistaa opettajaopiskelijoiden ammatillisen kehittymisen opetus- ja oppimisprosessien hallinnan kehittymisen sekä ammatti-identiteetin muuttumisen myötä. Opetusharjoitteluun kuuluu myös henkistä kasvua ja kipeiden tunteiden läpikäymistä. Tuloksia voidaan hyödyntää hoitotyön opettajakoulutuksen ja opetusharjoittelun kehittämisessä.
English abstract:
The purpose of the study was to describe the significance of the teaching practice student nurse teachers development to teachers. The aim of the study was to understand the development of the students as a teacher of nursing teacher and to structure the received information.
The research data were formed by 12 student nurse teacher portfolio texts of teaching practice, which were written during the spring of 2011 and 2012. The data was analysed by using inductive content analysis.
The significance of the teaching practice to the development of the students to teachers in nursing is described by several different factors: factors in teaching practice, professional growth factors and factors that contribute to psychological development in teaching practice. The factors that allow a person to develop into a nursing teacher in teaching practice are mentoring, teaching practice and observation, as well as the recognition of personal development. Factors that contribute to the professional development in teaching practice are understand the teachers profession better, controlling the teaching methods better, change of the professional identity and the clarification of personal development challenges. The emotional growth into a teacher and processing of negative emotions develop the psychic growth in teaching practice.
The conclusion is that the teaching practice enables the possibility of the student nurse teacher to become teachers. Teaching practice provides professional growth through better control of teaching methods and by developing the student nurse teachers professional identity. Emotional growth and the processing of negative emotions are also included in the teaching practice. The result of this study can be used in development of the nurse teacher education.
Aineiston muodostivat 12 opettajaopiskelijan portfoliotekstit opetusharjoitteluista, jotka oli kirjoitettu keväällä 2011 tai 2012. Aineisto analysoitiin induktiivisella sisällönanalyysilla.
Opetusharjoittelun merkitystä hoitotyön opiskelijoiden opettajaksi kehittymiselle kuvaavat opettajaksi kehittymistä mahdollistavat tekijät opetusharjoittelussa, ammatillista kehittymistä edistävät sekä psyykkistä kehittymistä edistävät tekijät opetusharjoittelussa. Opettajaksi kehittymistä mahdollistavina tekijöinä opetusharjoittelussa olivat ohjaajan antama mentorointi, opetustyön harjoittelu ja havainnointi sekä oman kehittymisen tunnistaminen. Ammatillista kehittymistä edistäviä tekijöitä opetusharjoittelussa olivat käsityksen selkeytyminen opettajan työstä, opetus- ja oppimisprosessin hallinnan kehittyminen, ammatti-identiteetin muuttuminen sekä omien kehittymishaasteiden selkeytyminen opettajana. Henkinen kasvu opettajaksi ja kipeiden tunteiden läpikäyminen edistivät puolestaan psyykkistä kasvua opetusharjoittelussa.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että opetusharjoittelu merkitsee opettajaksi kehittymisen mahdollistumista hoitotyön opettajaopiskelijoille. Opetusharjoittelu mahdollistaa opettajaopiskelijoiden ammatillisen kehittymisen opetus- ja oppimisprosessien hallinnan kehittymisen sekä ammatti-identiteetin muuttumisen myötä. Opetusharjoitteluun kuuluu myös henkistä kasvua ja kipeiden tunteiden läpikäymistä. Tuloksia voidaan hyödyntää hoitotyön opettajakoulutuksen ja opetusharjoittelun kehittämisessä.
English abstract:
The purpose of the study was to describe the significance of the teaching practice student nurse teachers development to teachers. The aim of the study was to understand the development of the students as a teacher of nursing teacher and to structure the received information.
The research data were formed by 12 student nurse teacher portfolio texts of teaching practice, which were written during the spring of 2011 and 2012. The data was analysed by using inductive content analysis.
The significance of the teaching practice to the development of the students to teachers in nursing is described by several different factors: factors in teaching practice, professional growth factors and factors that contribute to psychological development in teaching practice. The factors that allow a person to develop into a nursing teacher in teaching practice are mentoring, teaching practice and observation, as well as the recognition of personal development. Factors that contribute to the professional development in teaching practice are understand the teachers profession better, controlling the teaching methods better, change of the professional identity and the clarification of personal development challenges. The emotional growth into a teacher and processing of negative emotions develop the psychic growth in teaching practice.
The conclusion is that the teaching practice enables the possibility of the student nurse teacher to become teachers. Teaching practice provides professional growth through better control of teaching methods and by developing the student nurse teachers professional identity. Emotional growth and the processing of negative emotions are also included in the teaching practice. The result of this study can be used in development of the nurse teacher education.