Tiedon visualisoinnin prosessi ja sen soveltaminen ammattikorkeakoulun opintoasiainhallintoon
Lehto, Katariina (2015)
Lehto, Katariina
2015
Tietojenkäsittelyopin maisteriopinnot - Master's Programme in Computer Science
Informaatiotieteiden yksikkö - School of Information Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2015-11-17
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201601051020
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201601051020
Tiivistelmä
Tässä tutkielmassa tarkastellaan tiedon visualisointia prosessinäkökulmasta. Tarkoituksena on luoda kokonaiskuva visualisointiprosessin eri vaiheista, niiden suhteista toisiinsa sekä eri tieteenaloilla tehtyjen tutkimuksien tulosten merkityksestä onnistuneen visualisoinnin syntymiseen. Tähän päämäärään pyritään tarkastelemalla aihepiiriä koskevaa eri alojen kirjallisuutta sekä tutustumalla tutkimuksissa esitettyihin visualisoinnin prosessimalleihin. Kirjallisuuden pohjalta tutkielmassa tehdään synteesi visualisointiprosessista, jonka pohjalta kehitetään lähestymistapa tiedon visualisointiin. Sen eri vaiheita käydään läpi vaihe vaiheelta käytännön sovellutusesimerkkien avulla.
Tutkielmassa visualisointiprosessia sovelletaan käyttäjälähtöisen suunnittelun periaatteita käyttäen ammattikorkeakoulun opintoasiainhallintoa kohdealueena. Prosessin tavoitteena on visualisoida ammattikorkeakoulujen yhtä keskeisintä tuloksellisuusmittaria eli 55 opintopistettä lukuvuodessa suorittaneita opiskelijoita. Erilaisilla visualisoinneilla pyritään tuottamaan uutta ymmärrystä ilmiöstä kohdealueen asiantuntijoille.
Tutkielmassa visualisointiprosessia sovelletaan käyttäjälähtöisen suunnittelun periaatteita käyttäen ammattikorkeakoulun opintoasiainhallintoa kohdealueena. Prosessin tavoitteena on visualisoida ammattikorkeakoulujen yhtä keskeisintä tuloksellisuusmittaria eli 55 opintopistettä lukuvuodessa suorittaneita opiskelijoita. Erilaisilla visualisoinneilla pyritään tuottamaan uutta ymmärrystä ilmiöstä kohdealueen asiantuntijoille.