DCI-arkkitehtuuri - askel kohti ylläpidettävää olio-ohjelmointia
Kähkönen, Miikka (2015)
Kähkönen, Miikka
2015
Tietojenkäsittelytieteiden tutkinto-ohjelma - Degree Programme in Computer Sciences
Informaatiotieteiden yksikkö - School of Information Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2015-12-21
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201601041018
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201601041018
Tiivistelmä
Ohjelmistokehityksessä järjestelmien ylläpidettävyys on sen yksi tärkeimmistä ominaisuuksista. Tutkielmassa perehdytään DCI-arkkitehtuuriin, joka on uudenlainen olio-ohjelmointitapa. Arkkitehtuurin on tarkoitus parantaa olioperustaisten järjestelmien ylläpidettävyyttä perinteiseen olio-ohjelmointiin verrattuna. DCI-arkkitehtuuri painottaa ohjelmoinnissa lean-ajatteluun ja ketterään kehitykseen kooditasolla.
Tutkielmassa tarkastellaan DCI-arkkitehtuuria ja arvioidaan sitä arkkitehtuurin mukaisesti luodun laajan peliesimerkin avulla. Pelin arkkitehtuuria arvioidaan ketterän kehityksen ja lean-ajattelun näkökulmista. Ketterä kehitys painottaa nopeuteen ohjelmistokehityksessä ja sen suhteen peliä arvioidaan erilaisilla kompleksisuusmittareilla sekä konkreettisen muutoksen toteuttamisella. Lean-ajattelun näkökulmasta arkkitehtuurin arviointi perustuu siitä johtuvaan ylimääräisen koodiin, toteutetun koodin arvoon ja arkkitehtuurin jäykkyyteen.
Tutkielman tulosten perusteella DCI-arkkitehtuuri tuki lean-ajattelua ja ketterää kehitystä. Tutkielmassa käytettyjen olio-ohjelmoinnin kompleksisuusmittareiden tulokset osoittautuivat kuitenkin kyseenalaisiksi, sillä mittareita ei ole suunniteltu DCI-arkkitehtuuria silmällä pitäen ja arkkitehtuuri ei täytä niiden määritelmiä kokonaan. DCI-arkkitehtuurin käyttö ei aiheuttanut ongelmia pelin toteutuksessa, joten sen tutkimista tulisi jatkaa tarkemmin reaalimaailman pienten ja keskisuurten ohjelmistoprojektien tapaustutkimuksilla.
Tutkielmassa tarkastellaan DCI-arkkitehtuuria ja arvioidaan sitä arkkitehtuurin mukaisesti luodun laajan peliesimerkin avulla. Pelin arkkitehtuuria arvioidaan ketterän kehityksen ja lean-ajattelun näkökulmista. Ketterä kehitys painottaa nopeuteen ohjelmistokehityksessä ja sen suhteen peliä arvioidaan erilaisilla kompleksisuusmittareilla sekä konkreettisen muutoksen toteuttamisella. Lean-ajattelun näkökulmasta arkkitehtuurin arviointi perustuu siitä johtuvaan ylimääräisen koodiin, toteutetun koodin arvoon ja arkkitehtuurin jäykkyyteen.
Tutkielman tulosten perusteella DCI-arkkitehtuuri tuki lean-ajattelua ja ketterää kehitystä. Tutkielmassa käytettyjen olio-ohjelmoinnin kompleksisuusmittareiden tulokset osoittautuivat kuitenkin kyseenalaisiksi, sillä mittareita ei ole suunniteltu DCI-arkkitehtuuria silmällä pitäen ja arkkitehtuuri ei täytä niiden määritelmiä kokonaan. DCI-arkkitehtuurin käyttö ei aiheuttanut ongelmia pelin toteutuksessa, joten sen tutkimista tulisi jatkaa tarkemmin reaalimaailman pienten ja keskisuurten ohjelmistoprojektien tapaustutkimuksilla.