Kansakunnan oma selfiekeppi? Poliittisen henkilöbrändin rakentuminen Twitterissä
Haarala, Johanna; Rinta, Katariina (2015)
Haarala, Johanna
Rinta, Katariina
2015
Mediakulttuurin maisteriopinnot - Master's Programme in Media Culture
Viestinnän, median ja teatterin yksikkö - School of Communication, Media and Theatre
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2015-11-24
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201601041008
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201601041008
Tiivistelmä
Twitter julkisena palveluna mahdollistaa suoran viestinnän laajalle yleisölle. Poliittiselle henkilölle Twitter onkin hyvä väline vuorovaikutukseen kansalaisten kanssa, ja se edesauttaa oman brändin rakentamista. Twitterissä on mahdollista myös kontrolloida sanomaansa ja itsestään jakamaansa tietoa, jolloin omaa brändiään voi pyrkiä rakentamaan tietynlaiseksi. Tässä tutkielmassa tarkastellaankin, minkälaisia brändin rakennusaineita Alexander Stubb tarjosi pääministerikaudellaan Twitterissä.
Tutkielman tavoitteena on vastata tutkimusongelmaamme, joka on: Millainen brändi Alexander Stubbille rakentuu hänen twiiteissään ja mistä tekijöistä tämä brändi syntyy. Ongelman selvittämiseksi tutkielmassa vastataan kahteen tutkimuskysymykseen: 1. Minkälaista sisältöä Stubbin twiitteihin kuuluu? ja 2. Mitä rakennusaineita twiitit tarjoavat Stubbin henkilöbrändille?
Tutkimuksemme aineistona on 223 Stubbin twiittiä ja 203 retwiittiä. Yleiskuvan luomiseksi Alexander Stubbin twiiteistä ja näiden pohjalta syntyvästä brändistä päädyimme käyttämään tutkimuksessamme laadullista aineiston analyysimenetelmää, sisällönanalyysiä. Laadullisen analyysin ohella tutkimuksessamme on määrällisen tutkimuksen piiriin kuuluvaa sisällön erittelyä. Sisällön erittelyyn kuuluvat tutkielmassamme aineiston eli twiittien laskeminen ja niiden lajittelu muun muassa yksityisyyden ja julkisuuden piireihin.
Tuloksista kävi ilmi, että Alexander Stubbin brändi rakentuu hänen twiittiensä ja retwiittiensä pohjalta hyvin työpainotteiseksi. Stubb ei tuo twiiteissään esiin esimerkiksi ydinperhettään, joka kuuluu yksityisen henkilökohtaisuuden piiriin, mutta tekee sen sijaan tutuksi urheilullisuuttaan, joka taas on julkisen henkilökohtaisuuden piirissä. Hän twiittaa asiapitoisesti työpäiviensä sisällöstä, ja twiitit luovat hänestä ahkeraa sekä kiireistä kuvaa.
Tutkielman tavoitteena on vastata tutkimusongelmaamme, joka on: Millainen brändi Alexander Stubbille rakentuu hänen twiiteissään ja mistä tekijöistä tämä brändi syntyy. Ongelman selvittämiseksi tutkielmassa vastataan kahteen tutkimuskysymykseen: 1. Minkälaista sisältöä Stubbin twiitteihin kuuluu? ja 2. Mitä rakennusaineita twiitit tarjoavat Stubbin henkilöbrändille?
Tutkimuksemme aineistona on 223 Stubbin twiittiä ja 203 retwiittiä. Yleiskuvan luomiseksi Alexander Stubbin twiiteistä ja näiden pohjalta syntyvästä brändistä päädyimme käyttämään tutkimuksessamme laadullista aineiston analyysimenetelmää, sisällönanalyysiä. Laadullisen analyysin ohella tutkimuksessamme on määrällisen tutkimuksen piiriin kuuluvaa sisällön erittelyä. Sisällön erittelyyn kuuluvat tutkielmassamme aineiston eli twiittien laskeminen ja niiden lajittelu muun muassa yksityisyyden ja julkisuuden piireihin.
Tuloksista kävi ilmi, että Alexander Stubbin brändi rakentuu hänen twiittiensä ja retwiittiensä pohjalta hyvin työpainotteiseksi. Stubb ei tuo twiiteissään esiin esimerkiksi ydinperhettään, joka kuuluu yksityisen henkilökohtaisuuden piiriin, mutta tekee sen sijaan tutuksi urheilullisuuttaan, joka taas on julkisen henkilökohtaisuuden piirissä. Hän twiittaa asiapitoisesti työpäiviensä sisällöstä, ja twiitit luovat hänestä ahkeraa sekä kiireistä kuvaa.