Kohti matematiikan opetuksen digitalisaatiota
Jäntti, Tuire (2015)
Jäntti, Tuire
2015
Matematiikan ja tilastotieteen tutkinto-ohjelma - Degree Programme in Mathematics and Statistics
Informaatiotieteiden yksikkö - School of Information Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2015-12-23
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201512312587
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201512312587
Tiivistelmä
Tässä tutkielmassa selvitetään mitkä seikat vaikuttavat laadukkaaseen opettamisen ja opiskelun digitalisaatioon sekä mitä erityisesti matematiikan opetukselta vaaditaan tulevaisuudessa. Aluksi käydään läpi tietokoneavusteisen opetuksen tila Suomessa verrattuna muihin EU maihin. Sen jälkeen selvitetään mitä oppilaitokselta, opettajalta ja oppijalta vaaditaan, jotta opetusta voisi kehittää laadukkaasti nykyaikaisia työvälineitä hyväksikäyttäen. Tutkielma on aineistolähtöinen analyysi, jossa pyritään luomaan teoreettinen kokonaisuus selvitettävänä olevasta aiheesta. Suomen kouluissa on eurooppalaisittain opettajille ja oppilaille hyvin käytössä digitaalisia päätelaitteita sekä usein varsin hyvät internetyhteydet. Kuitenkin tietokoneavusteinen opetus on Suomessa jäänyt jälkeen eurooppalaisesta tasosta. Selvityksessä löytyi useita tekijöitä jotka vaikuttavat laadukkaaseen opetuksen ja opiskelun digitalisaatioon. Vaikuttavia tekijöitä olivat oppilaitoksen johto, strateginen suunnittelu, toimintakulttuuri sekä opettajan ja oppijan tahto kehittyä. Oppimisprosessissa korostuvat tulevaisuudessa enemmän yksilöllinen tapa oppia sekä henkilökohtaiset oppimissuunnitelmat. Matematiikan opetuksen täytyisi ke-hittyä ja löytää enemmän yhteyksiä arkielämään, jotta matematiikan opiskelun mielekkyys säilyisi oppijan kannalta. Teknologiaa voidaan hyödyntää myös matematiikan opetuksessa korostaen oppijan aktiivista toimintaa. Vaikka teknologia mahdollistaa uusia toimintatapoja opetuksessa, teknologian tehtävä on kuitenkin vain tukea oppimisprosessia. Todellinen muutos koskeekin tapaa oppia ja opettaa.