The credibility of online consumer reviews. Case Lumene
Iduozee, Eni (2015)
Iduozee, Eni
2015
Kauppatieteiden tutkinto-ohjelma - Degree Programme in Business Studies
Johtamiskorkeakoulu - School of Management
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2015-12-16
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201512302569
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201512302569
Tiivistelmä
Kuluttajien nettiarvostelujen määrä on kasvanut huimasti viimeisen vuosikymmenen aikana. Niistä on tullut yleinen muoto elektronista word-of-mouth viestintää (eWOM). Tämän päivän modernissa virtuaalisessa ympäristössä kuluttajien on tavanomaista selailla muiden kuluttajien kirjoittamia palautteita ja lajitella hakutuloksia tähtiarvosteluiden perusteella. Nykyään kun aikaa vietetään enemmän sosiaalisissa medioissa ja kuluttajien tuottaman sisällön alustoilla, henkilökohtaiset kokemukset ovat muuttuvat suullisesta muodosta digitaaliseen muotoon. Kuluttajien nettiarvostelut ovat raivanneet tiensä tavallisen Internet käyttäytymisen ytimeen. Tuoteinformaatiosta on tullut suuri apu kuluttajien ostopäätöksenteossa tarjoten hyödyllistä, puolueetonta ja luotettavaa tietoa muiden kuluttajien kokemuksista.
Tämän tutkimuksen tarkoitus on kuvata ja analysoida sitä, kuinka kuluttajat arvioivat elektronisen word-of-mouth viestinnän uskottavuutta kuluttajien nettiarvosteluissa. Tutkimus arvioi nettiarvosteluiden uskottavuutta informatiivisten ja normatiivisten tekijöiden pohjalta analysoiden kuluttajien tuottamia tekstejä netissä. Tutkimus keskittyy tutkimaan nettiarvosteluita, jotka koskevat kauneustuotteita ja täten analysoi eWOM -viestintää erityisesti kauneustuotteiden näkökulmasta.
Tämä tutkimus toteutetaan tapaustutkimuksena, jossa keskitytään kuluttajien nettiarvosteluihin, jotka koskevat suomalaisen kosmetiikkabrändi Lumenen tuotteita. Tutkimus suoritetaan monimetodisena tutkimuksena, jossa netnografisen tutkimuksen tukena hyödynnetään sisällönanalyysia. Aineisto muodostuu 292 nettiarvostelusta, joista 161 nettiarvostelua on kerätty suomalaiselta Beautify.fi käyttökokemusfoorumilta ja 131 nettiarvostelua Saara Sarvaksen kauneusblogin kommenttikentältä.
Tutkimus tarjoaa syvemmän ymmärryksen siitä, kuinka hyödyllisiä kuluttajien nettiarvostelut ovat tiedonlähteenä, etenkin kuluttajien tehdessä ostopäätöksiä kauneustuotteiden osalta. Tutkimus löytää ja kokoaa yhteen ne keskeiset tekijät, joiden avulla kuluttajien nettiarvosteluiden uskottavuutta voidaan arvioida. Näitä ovat argumentin laatu, viestin sävy, lähteen uskottavuus, informaation yhtenäisyys, normatiiviset elementit ja vahvistettu eWOM. Tutkimus tarjoaa myös hyödyllisiä liiketoiminnallisia neuvoja, joita voidaan käyttää hyväksi silloin, kun halutaan osallistua kuluttajien väliseen keskusteluun netissä.
Tämän tutkimuksen tarkoitus on kuvata ja analysoida sitä, kuinka kuluttajat arvioivat elektronisen word-of-mouth viestinnän uskottavuutta kuluttajien nettiarvosteluissa. Tutkimus arvioi nettiarvosteluiden uskottavuutta informatiivisten ja normatiivisten tekijöiden pohjalta analysoiden kuluttajien tuottamia tekstejä netissä. Tutkimus keskittyy tutkimaan nettiarvosteluita, jotka koskevat kauneustuotteita ja täten analysoi eWOM -viestintää erityisesti kauneustuotteiden näkökulmasta.
Tämä tutkimus toteutetaan tapaustutkimuksena, jossa keskitytään kuluttajien nettiarvosteluihin, jotka koskevat suomalaisen kosmetiikkabrändi Lumenen tuotteita. Tutkimus suoritetaan monimetodisena tutkimuksena, jossa netnografisen tutkimuksen tukena hyödynnetään sisällönanalyysia. Aineisto muodostuu 292 nettiarvostelusta, joista 161 nettiarvostelua on kerätty suomalaiselta Beautify.fi käyttökokemusfoorumilta ja 131 nettiarvostelua Saara Sarvaksen kauneusblogin kommenttikentältä.
Tutkimus tarjoaa syvemmän ymmärryksen siitä, kuinka hyödyllisiä kuluttajien nettiarvostelut ovat tiedonlähteenä, etenkin kuluttajien tehdessä ostopäätöksiä kauneustuotteiden osalta. Tutkimus löytää ja kokoaa yhteen ne keskeiset tekijät, joiden avulla kuluttajien nettiarvosteluiden uskottavuutta voidaan arvioida. Näitä ovat argumentin laatu, viestin sävy, lähteen uskottavuus, informaation yhtenäisyys, normatiiviset elementit ja vahvistettu eWOM. Tutkimus tarjoaa myös hyödyllisiä liiketoiminnallisia neuvoja, joita voidaan käyttää hyväksi silloin, kun halutaan osallistua kuluttajien väliseen keskusteluun netissä.