Ammattikorkeakoulun terveysalan opettajien kokemuksia kansainvälisestä opettajavaihdosta
Mäkelä, Tuula (2015)
Mäkelä, Tuula
2015
Terveystieteiden tutkinto-ohjelma - Degree Programme in Health Sciences
Terveystieteiden yksikkö - School of Health Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2015-12-09
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201512112520
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201512112520
Tiivistelmä
Kansainväliseen opettajavaihtoon lähteminen kiinnostaa sosiaali-, terveys- ja liikunta-alalla työskenteleviä ammattikorkeakoulun opettajia. Tilastotiedon mukaan Suomesta lähdetään eniten vaihtoon juuri näiltä koulutusaloilta. Kansainvälisestä opettajavaihdosta terveysalalla on tehty vain niukasti tieteellisiä tutkimuksia sekä kansainvälisesti että kansallisesti. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli kuvata opettajavaihdossa olleiden ammattikorkeakoulun terveysalan opettajien kokemuksia kansainvälisen vaihdon sisällöstä ja saaduista hyödyistä. Tutkimuksen tavoitteena oli tuottaa tutkittua tietoa kansainvälisen vaihdon merkityksestä oppilaitoksille ja opettajille.
Tämä tutkimus toteutettiin laadullisin tutkimusmenetelmin. Tutkimusaineistoksi kerättiin vaihdossa olleiden opettajien vaihtoraportteja (n=9) maaliskuussa 2015. Alustavan analyysin jälkeen tutkimusaineistoa täydennettiin ja syvennettiin teemahaastatteluin (n=3). Kolmea jo vaihtoraportillaan tutkimukseen osallistunutta vaihto-opettajaa haastateltiin huhtikuussa 2015. Tutkimusaineisto analysoitiin induktiivisella sisällönanalyysillä.
Ammattikorkeakoulun terveysalan opettajat kuvasivat opettajavaihdon sisältävän oman oppilaitoksen kansainvälisen toiminnan toteuttamista, erilaisiin toimintatapoihin tutustumista ja vaihto-opettajana toimimista. Ammattikorkeakoulun terveysalan opettajat kokivat opettajavaihdon hyödyiksi mahdollisuuden henkilökohtaiseen kehittymiseen, mahdollisuuden oman oppilaitoksen osaamisen vahvistamiseen ja mahdollisuuden oppia erilaisuudesta.
Tämän tutkimuksen tulosten perusteella voidaan todeta, että kansainvälinen opettajavaihto on tärkeä toimintamuoto oman oppilaitoksen kansainvälistymistavoitteiden toteuttamisessa. Kansainvälisessä opettajavaihdossa tutustutaan erilaisiin toimintamalleihin eri maissa ja toimitaan kansainvälisenä opettajana itselle vieraassa ympäristössä. Kansainvälinen opettajavaihto antaa mahdollisuuden omien toimintatapojen arviointiin ja niiden kehittämiseen, mahdollisuuden oman oppilaitoksen kansainväliseen verkostoitumiseen ja kansainvälisyyden kehittämiseen sekä mahdollisuuden tiedon vaihtamiseen opetuksesta ja käytännön työstä.
Kansainvälinen opettajavaihdon tutkimus tarvitsee jatkossa kuvaavan tutkimuksen lisäksi arvioivaa tai suhteita osoittavaa tutkimusta. Tilastollisin menetelmin toteutetut tutkimukset ovat tarpeen kattavamman aineiston keräämiseksi ja tutkimustulosten yleistämismahdollisuuksien vuoksi.
ABSTRACT
Finnish health care teachers in Universities of Applied Sciences share a great interest to attend in international teacher exchange programs. According to statistics, in Finland most of the exchange teachers are from health care schools. Still there are only little academic papers about teacher ex-change in health care both in international and national point of view. Only a few of these papers describe experiences of health care teachers in Universities of Applied Sciences that have attended in teacher exchange. The purpose of this study was to describe University of Applied Sciences' health care teachers' experiences of international teacher exchange and its contents and benefits. The aim of this study was to produce explored information about the meaning of international teacher exchange to Universities and teachers.
This study was carried out with qualitative methods. The study material consists of exchange reports (n=9) collected in March 2015. After preliminary analysis the study material were completed and prefunded with semi-structured interviews (n=3). The interviews were carried out in April 2015 with exchange teachers that had already taken part to this study with their exchange reports. The study data was analyzed with inductive content analysis.
The health care teachers in Universities of Applied Sciences described that an international teacher exchange consists of carrying out the international co-operation, getting familiar with different ways to act and working as an exchange teacher. The health care teachers in Universities of Applied Sciences felt that the benefits of teacher exchange are a possibility to develop themselves as individuals, a possibility to strengthen the abilities of their own University and a possibility to learn about difference.
This study's outcomes led to following conclusions: an international teacher exchange is an important activity to fulfill the international targets of one's own university. During the international teacher exchange the teachers get known to different procedures in other countries and they work in unfamiliar environment as international teachers. An international teacher exchange gives the possibility to evaluate and to develop own ways of acting, to have an international university network and to develop internationality in one's own university and to change knowledge about teaching and practice.
The further studies about international teacher exchange should be evaluative or demonstrative more than plain descriptive. The further research should be carried out as quantitative study since its ability to collect more comprehensive research data and its possibility to generalize the results of the study.
Tämä tutkimus toteutettiin laadullisin tutkimusmenetelmin. Tutkimusaineistoksi kerättiin vaihdossa olleiden opettajien vaihtoraportteja (n=9) maaliskuussa 2015. Alustavan analyysin jälkeen tutkimusaineistoa täydennettiin ja syvennettiin teemahaastatteluin (n=3). Kolmea jo vaihtoraportillaan tutkimukseen osallistunutta vaihto-opettajaa haastateltiin huhtikuussa 2015. Tutkimusaineisto analysoitiin induktiivisella sisällönanalyysillä.
Ammattikorkeakoulun terveysalan opettajat kuvasivat opettajavaihdon sisältävän oman oppilaitoksen kansainvälisen toiminnan toteuttamista, erilaisiin toimintatapoihin tutustumista ja vaihto-opettajana toimimista. Ammattikorkeakoulun terveysalan opettajat kokivat opettajavaihdon hyödyiksi mahdollisuuden henkilökohtaiseen kehittymiseen, mahdollisuuden oman oppilaitoksen osaamisen vahvistamiseen ja mahdollisuuden oppia erilaisuudesta.
Tämän tutkimuksen tulosten perusteella voidaan todeta, että kansainvälinen opettajavaihto on tärkeä toimintamuoto oman oppilaitoksen kansainvälistymistavoitteiden toteuttamisessa. Kansainvälisessä opettajavaihdossa tutustutaan erilaisiin toimintamalleihin eri maissa ja toimitaan kansainvälisenä opettajana itselle vieraassa ympäristössä. Kansainvälinen opettajavaihto antaa mahdollisuuden omien toimintatapojen arviointiin ja niiden kehittämiseen, mahdollisuuden oman oppilaitoksen kansainväliseen verkostoitumiseen ja kansainvälisyyden kehittämiseen sekä mahdollisuuden tiedon vaihtamiseen opetuksesta ja käytännön työstä.
Kansainvälinen opettajavaihdon tutkimus tarvitsee jatkossa kuvaavan tutkimuksen lisäksi arvioivaa tai suhteita osoittavaa tutkimusta. Tilastollisin menetelmin toteutetut tutkimukset ovat tarpeen kattavamman aineiston keräämiseksi ja tutkimustulosten yleistämismahdollisuuksien vuoksi.
ABSTRACT
Finnish health care teachers in Universities of Applied Sciences share a great interest to attend in international teacher exchange programs. According to statistics, in Finland most of the exchange teachers are from health care schools. Still there are only little academic papers about teacher ex-change in health care both in international and national point of view. Only a few of these papers describe experiences of health care teachers in Universities of Applied Sciences that have attended in teacher exchange. The purpose of this study was to describe University of Applied Sciences' health care teachers' experiences of international teacher exchange and its contents and benefits. The aim of this study was to produce explored information about the meaning of international teacher exchange to Universities and teachers.
This study was carried out with qualitative methods. The study material consists of exchange reports (n=9) collected in March 2015. After preliminary analysis the study material were completed and prefunded with semi-structured interviews (n=3). The interviews were carried out in April 2015 with exchange teachers that had already taken part to this study with their exchange reports. The study data was analyzed with inductive content analysis.
The health care teachers in Universities of Applied Sciences described that an international teacher exchange consists of carrying out the international co-operation, getting familiar with different ways to act and working as an exchange teacher. The health care teachers in Universities of Applied Sciences felt that the benefits of teacher exchange are a possibility to develop themselves as individuals, a possibility to strengthen the abilities of their own University and a possibility to learn about difference.
This study's outcomes led to following conclusions: an international teacher exchange is an important activity to fulfill the international targets of one's own university. During the international teacher exchange the teachers get known to different procedures in other countries and they work in unfamiliar environment as international teachers. An international teacher exchange gives the possibility to evaluate and to develop own ways of acting, to have an international university network and to develop internationality in one's own university and to change knowledge about teaching and practice.
The further studies about international teacher exchange should be evaluative or demonstrative more than plain descriptive. The further research should be carried out as quantitative study since its ability to collect more comprehensive research data and its possibility to generalize the results of the study.