"Vähän erilaista elämää näki" : tukiperheessä lapsuudessaan käyneiden aikuisten näkemyksiä arvoista tukiperhetoiminnassa
Haulivuori, Kreetta (2015)
Haulivuori, Kreetta
2015
Sosiaalityön maisteriopinnot - Master's Programme in Social Work
Yhteiskunta- ja kulttuuritieteiden yksikkö - School of Social Sciences and Humanities
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2015-12-01
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201512072503
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201512072503
Tiivistelmä
Tämän pro gradu -tutkielman aiheena ovat tukiperheessä lapsuudessaan käyneiden aikuisten näkemykset tukiperhetoiminnasta ja arvojen osuudesta tukiperhetoiminnassa. Aineistona ovat lapsuudessaan tukiperheessä käyneiden aikuisten litteroidut haastattelut. Tutkimuksessa on pyrkimyksenä selvittää, minkälaisia arvoja tukiperhetoiminnassa esiintyy, minkälaisia arvoja tukiperhetoiminnassa omaksutaan ja miten ne näkyvät tällä hetkellä tukiperheessä käyneiden elämässä.
Tutkimusta varten on haastateltu lapsuudessaan tukiperheessä tai -perheissä käyneitä aikuisia. Haastateltavat on tavoitettu Pelastakaa Lapset ry:n ja erään suomalaisen kaupungin kautta. Aineisto koostuu viiden aikuisen teemahaastatteluista. Pyrkimyksenä oli saada haastateltavat kertomaan näkemyksistään tarinallisessa muodossa. Haastattelut litteroittiin kirjalliseen muotoon analyysia varten. Tutkimuksen teoreettisina viitekehyksinä ovat arvot ja sosiaalinen konstruktionismi. Aineisto on analysoitu narratiivista analyysimenetelmää ja sisällönanalyysiin lukeutuvaa teemoittelua hyödyntäen.
Tukiperhetoimintaa voidaan kuvailla tarinana, jossa on eroteltavissa tukiperhetarinan alku, keskikohta ja loppu. Aineistosta oli havaittavissa yhteisöllisyyttä ja yhteiskunnan jäsenenä elämistä painottava arvojen teemakokonaisuus sekä yksilöllisyyttä ja omaa pärjäämistä painottava arvojen teemakokonaisuus. Yhteisöllisyyttä ja yhteiskunnan jäsenenä elämistä painottavan teeman alle lukeutuivat arvoista toisten ihmisten kunnioittaminen, tasa-arvo ja suvaitsevaisuus; yhteisöllisyys ja turvallisuus; välittäminen, huolenpito ja läheisyys. Yksilöllisyyttä ja omaa pärjäämistä painottavan teeman alle lukeutuivat työn, koulutuksen, taloudellisen pärjäämisen ja terveellisten elämäntapojen sekä itsenäisyyden, tavoitteellisuuden ja avoimuuden arvot. Lisäksi omat teemansa muodostivat ristiriidat ja samankaltaisuudet arvoissa sekä arvojen näkymättömyys ja niiden nimeämisen vaikeus.
Arvoista kerrottiin hyvin konkreettisesti, toiminnan ja tapahtumien kautta. Osa aikuisista toisaalta osasi myös nimetä sanallisesti tukiperheelle tärkeitä arvoja. Tukiperheiltä oli omaksuttu arvoja tai niitä oli omaksuttu tukiperheessä käytäessä. Arvoja ei siis välttämättä omaksuttu tukiperheen aktiivisen toiminnan seurauksena, vaan käynnit itsessään olivat saattaneet vaikuttaa tukiperheessä käyneiden arvoihin. Aikuiset olivat luovineet erilaisten arvomaailmoiden keskellä ja muodostaneet aikuisena oman arvomaailmansa, johon olivat vaikuttaneet eri arvomaailmat.
Tutkimus vahvistaa kuvaa arvojen abstraktiudesta. Arvot ovat syvällisellä tasolla yksilön toimintaa ja elämää ohjaavia periaatteita. Tutkimuksen perusteella tukiperhetoiminta näyttäytyy jossakin määrin arvoja välittävänä toimintana. Tukiperhetoiminnassa tukiperheen ja oman biologisen perheen eri arvomaailmat kohtaavat ja saattavat ajoittain joutua törmäyskurssille.
ENGLISH SUMMARY
The subject of this master's thesis is the views of adults who have visited support families in their childhood and the role of values in the support family action. The support family action means that the child spends monthly one weekend or two weekends in a voluntary family as part of in-home services in child welfare. The material in this study is the transcribed interviews of adults who have visited a support family in their childhood. The aim of this study is to find out what kind of values occur in the support family action, what kind of values are adopted in the support family action and how those values are seen currently in the lives of those who have visited support families.
For this study, adults who have visited a support family or families in their childhood were interviewed. The interviewees were reached via Save the Children Finland and a certain Finnish city. The material consists of five adults' focused interviews. The aim was to make the interviewees tell about their perceptions in a narrative form. The interviews were transcribed into written form for the analysis. The frameworks in this study are values and social constructionism. The material was analyzed utilizing narrative analysis and thematic analysis, which counts among the content analysis.
Support family action can be described as a story in which the beginning, middle point and end can be separated. A set of values which emphasizes communality and living as a part of community along with a set of values which emphasizes individuality and managing on one's own can be perceived from this material. Values that emphasized communality and living as a part of community included values of respect for other people, equality and tolerance; communality and safety; care and closeness. Values that emphasized individuality and managing on one's own included values of work, education, economical managing and healthy lifestyle along with independence, target-orientation and openness. Additionally, the conflicts and similarities of values formed a theme of their own as well as the invisibility of values and the difficulty in naming of the values.
The values were described in a very concrete manner through actions and events. Some of the adults also knew how to verbally name the values which were important to the support family. Values had been adopted either from support families or while visiting support families. In other words values were not necessarily adopted from the consequence of active action, but the visits themselves may have affected the values of the ones who had visited in support families. The adults had created one s own set of values after being influenced by many different sets of values.
The study reinforces the picture of the intangibility of values. Values are, at a profound level, principles which direct the actions and life of the individual. On the basis of this study the support family action appears to some extent as an activity which transmits values. In the support family action the different sets of values between the support family and the biological family encounter and conflicts may occur at times.
Tutkimusta varten on haastateltu lapsuudessaan tukiperheessä tai -perheissä käyneitä aikuisia. Haastateltavat on tavoitettu Pelastakaa Lapset ry:n ja erään suomalaisen kaupungin kautta. Aineisto koostuu viiden aikuisen teemahaastatteluista. Pyrkimyksenä oli saada haastateltavat kertomaan näkemyksistään tarinallisessa muodossa. Haastattelut litteroittiin kirjalliseen muotoon analyysia varten. Tutkimuksen teoreettisina viitekehyksinä ovat arvot ja sosiaalinen konstruktionismi. Aineisto on analysoitu narratiivista analyysimenetelmää ja sisällönanalyysiin lukeutuvaa teemoittelua hyödyntäen.
Tukiperhetoimintaa voidaan kuvailla tarinana, jossa on eroteltavissa tukiperhetarinan alku, keskikohta ja loppu. Aineistosta oli havaittavissa yhteisöllisyyttä ja yhteiskunnan jäsenenä elämistä painottava arvojen teemakokonaisuus sekä yksilöllisyyttä ja omaa pärjäämistä painottava arvojen teemakokonaisuus. Yhteisöllisyyttä ja yhteiskunnan jäsenenä elämistä painottavan teeman alle lukeutuivat arvoista toisten ihmisten kunnioittaminen, tasa-arvo ja suvaitsevaisuus; yhteisöllisyys ja turvallisuus; välittäminen, huolenpito ja läheisyys. Yksilöllisyyttä ja omaa pärjäämistä painottavan teeman alle lukeutuivat työn, koulutuksen, taloudellisen pärjäämisen ja terveellisten elämäntapojen sekä itsenäisyyden, tavoitteellisuuden ja avoimuuden arvot. Lisäksi omat teemansa muodostivat ristiriidat ja samankaltaisuudet arvoissa sekä arvojen näkymättömyys ja niiden nimeämisen vaikeus.
Arvoista kerrottiin hyvin konkreettisesti, toiminnan ja tapahtumien kautta. Osa aikuisista toisaalta osasi myös nimetä sanallisesti tukiperheelle tärkeitä arvoja. Tukiperheiltä oli omaksuttu arvoja tai niitä oli omaksuttu tukiperheessä käytäessä. Arvoja ei siis välttämättä omaksuttu tukiperheen aktiivisen toiminnan seurauksena, vaan käynnit itsessään olivat saattaneet vaikuttaa tukiperheessä käyneiden arvoihin. Aikuiset olivat luovineet erilaisten arvomaailmoiden keskellä ja muodostaneet aikuisena oman arvomaailmansa, johon olivat vaikuttaneet eri arvomaailmat.
Tutkimus vahvistaa kuvaa arvojen abstraktiudesta. Arvot ovat syvällisellä tasolla yksilön toimintaa ja elämää ohjaavia periaatteita. Tutkimuksen perusteella tukiperhetoiminta näyttäytyy jossakin määrin arvoja välittävänä toimintana. Tukiperhetoiminnassa tukiperheen ja oman biologisen perheen eri arvomaailmat kohtaavat ja saattavat ajoittain joutua törmäyskurssille.
ENGLISH SUMMARY
The subject of this master's thesis is the views of adults who have visited support families in their childhood and the role of values in the support family action. The support family action means that the child spends monthly one weekend or two weekends in a voluntary family as part of in-home services in child welfare. The material in this study is the transcribed interviews of adults who have visited a support family in their childhood. The aim of this study is to find out what kind of values occur in the support family action, what kind of values are adopted in the support family action and how those values are seen currently in the lives of those who have visited support families.
For this study, adults who have visited a support family or families in their childhood were interviewed. The interviewees were reached via Save the Children Finland and a certain Finnish city. The material consists of five adults' focused interviews. The aim was to make the interviewees tell about their perceptions in a narrative form. The interviews were transcribed into written form for the analysis. The frameworks in this study are values and social constructionism. The material was analyzed utilizing narrative analysis and thematic analysis, which counts among the content analysis.
Support family action can be described as a story in which the beginning, middle point and end can be separated. A set of values which emphasizes communality and living as a part of community along with a set of values which emphasizes individuality and managing on one's own can be perceived from this material. Values that emphasized communality and living as a part of community included values of respect for other people, equality and tolerance; communality and safety; care and closeness. Values that emphasized individuality and managing on one's own included values of work, education, economical managing and healthy lifestyle along with independence, target-orientation and openness. Additionally, the conflicts and similarities of values formed a theme of their own as well as the invisibility of values and the difficulty in naming of the values.
The values were described in a very concrete manner through actions and events. Some of the adults also knew how to verbally name the values which were important to the support family. Values had been adopted either from support families or while visiting support families. In other words values were not necessarily adopted from the consequence of active action, but the visits themselves may have affected the values of the ones who had visited in support families. The adults had created one s own set of values after being influenced by many different sets of values.
The study reinforces the picture of the intangibility of values. Values are, at a profound level, principles which direct the actions and life of the individual. On the basis of this study the support family action appears to some extent as an activity which transmits values. In the support family action the different sets of values between the support family and the biological family encounter and conflicts may occur at times.