Eettinen näkökulma kehittävän arvioinnin erityispiirteisiin
Siikanen, Anna Pauliina (2015)
Siikanen, Anna Pauliina
2015
Hallintotieteiden maisteriopinnot - Master's Programme in Administrative Studies
Johtamiskorkeakoulu - School of Management
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2015-12-01
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201512072501
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201512072501
Tiivistelmä
Tutkimuksessa selvitetään etiikan suhdetta kehittävän arvioinnin erityispiirteisiin arvioijan näkökulmasta julkisen hallinnon uudistamisen kontekstissa. Tutkimuksen pääkysymys on: minkälaisia eettisiä näkökulmia liittyy julkisen hallinnon uudistamisessa käytettäviin kehittäviin arviointimenetelmiin?
Arvioinnilla on tärkeä asema yhteiskunnallisena ohjauskeinona. Kehittävän arvioinnin avulla pyritään lisäämään arviointitiedon hyödyntämistä. Kehittävässä arvioinnissa arviointi toteutetaan prosessimaisesti yhdessä kehittämistyön kanssa. Kehittävän arvioinnin erityispiirteitä eettisyyden kannalta ovat kehittäminen, vuorovaikutus, osallistaminen ja arvioijan rooli.
Tutkimuksen empiirinen aineistonkeruu toteutettiin haastatteluilla ja lomakekyselyllä. Haastattelut (8 kpl) toteutettiin teemahaastatteluina. Yksi haastatteluista oli kahden hengen ryhmähaastattelu. Kysely toteutettiin Suomen arviointiyhdistyksen vuosiseminaarin yhteydessä keväällä 2015.
Kyselyaineistosta analysoitiin standardien hyödyntämistä, eettisten ongelmien yleisyyttä ja eettisten ongelmien luonnetta ja riskitekijöitä. Lisäksi haastatteluaineistosta analysoitiin kehittämiseen, vuorovaikutukseen, arvioijan rooliin ja osallistamiseen liittyviä haasteita.
Eettisten ongelmien ilmeneminen arvioinnin aikana on yleistä, mutta ne liittyvät tavalliseen ihmisten väliseen vuorovaikutukseen. Yleisimmät eettiset ongelmat eivät olleet vakavia. Eniten eettisiä ongelmia liittyi tilaajan toimintaan, loppuraportointiin ja kehittämisehdotuksiin. Kehittävän arvioinnin vuorovaikutuksellisuus ja osallistavat menetelmät aiheuttivat edellä mainittuja vähemmän eettisiä ongelmia. Tärkeimpänä riskitekijänä eettisille ongelmille oli sopimuksen tai suunnittelun puutteellisuus.
Asioista sopiminen, luottamus kaikkien osapuolten välillä ja herkkyys havaita eettisesti ongelmallisia tilanteita nousivat aineistosta esiin merkittävinä kehittävän arvioinnin ja eettisyyden teemoina. Tutkimuksen johtopäätöksenä muotoiltiin kuvaus kehittävän arvioinnin erityispiirteistä arvioinnin eettisten arvojen nelikentässä.
Arvioinnilla on tärkeä asema yhteiskunnallisena ohjauskeinona. Kehittävän arvioinnin avulla pyritään lisäämään arviointitiedon hyödyntämistä. Kehittävässä arvioinnissa arviointi toteutetaan prosessimaisesti yhdessä kehittämistyön kanssa. Kehittävän arvioinnin erityispiirteitä eettisyyden kannalta ovat kehittäminen, vuorovaikutus, osallistaminen ja arvioijan rooli.
Tutkimuksen empiirinen aineistonkeruu toteutettiin haastatteluilla ja lomakekyselyllä. Haastattelut (8 kpl) toteutettiin teemahaastatteluina. Yksi haastatteluista oli kahden hengen ryhmähaastattelu. Kysely toteutettiin Suomen arviointiyhdistyksen vuosiseminaarin yhteydessä keväällä 2015.
Kyselyaineistosta analysoitiin standardien hyödyntämistä, eettisten ongelmien yleisyyttä ja eettisten ongelmien luonnetta ja riskitekijöitä. Lisäksi haastatteluaineistosta analysoitiin kehittämiseen, vuorovaikutukseen, arvioijan rooliin ja osallistamiseen liittyviä haasteita.
Eettisten ongelmien ilmeneminen arvioinnin aikana on yleistä, mutta ne liittyvät tavalliseen ihmisten väliseen vuorovaikutukseen. Yleisimmät eettiset ongelmat eivät olleet vakavia. Eniten eettisiä ongelmia liittyi tilaajan toimintaan, loppuraportointiin ja kehittämisehdotuksiin. Kehittävän arvioinnin vuorovaikutuksellisuus ja osallistavat menetelmät aiheuttivat edellä mainittuja vähemmän eettisiä ongelmia. Tärkeimpänä riskitekijänä eettisille ongelmille oli sopimuksen tai suunnittelun puutteellisuus.
Asioista sopiminen, luottamus kaikkien osapuolten välillä ja herkkyys havaita eettisesti ongelmallisia tilanteita nousivat aineistosta esiin merkittävinä kehittävän arvioinnin ja eettisyyden teemoina. Tutkimuksen johtopäätöksenä muotoiltiin kuvaus kehittävän arvioinnin erityispiirteistä arvioinnin eettisten arvojen nelikentässä.