"What does this have to do with anything?" The correlation between proficiency in LGBTIQ-related vocabulary and attitudes towards LGBTIQ sensitive education: The case of teachers of English in Finland
Salminen, Eerika (2015)
Salminen, Eerika
2015
Englannin kielen ja kirjallisuuden maisteriopinnot - Master's Programme in English Language and Literature
Kieli-, käännös- ja kirjallisuustieteiden yksikkö - School of Language, Translation and Literary Studies
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2015-12-01
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201512042485
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201512042485
Tiivistelmä
Tässä pro gradu -tutkielmassa tarkastellaan ensinnäkin sitä, kuinka hyvin suomalaiset englanninopettajat hallitsevat englanninkielistä HLBTIQ-aiheista eli seksuaali- ja sukupuolivähemmistöihin liittyvää sanastoa ja toiseksi sitä, millainen asenne kyseisillä opettajilla on HLBTIQ-sensitiivistä opetusta kohtaan. Lisäksi tarkastelun kohteena on näiden kahden asian välinen korrelaatio. Päähypoteesi on, että sanastoa paremmin osaavilla opettajilla on positiivisempi asenne kuin sanastoa heikommin osaavilla kollegoillaan.
Tutkimuksen aineisto kerättiin verkkokyselyllä. Kyselyä levitettiin Suomen englanninopettajat ry:n sähköpostilistan kautta, ja vastauksia tuli yhteensä 178 kappaletta. Kyselyssä oli kaksi osaa: ensimmäisessä vastaajien piti määritellä omin sanoin 20 HLBTIQ-aiheista sanaa tai ilmaisua ja toisessa vastaajilta kysyttiin yleisiä HLBTIQ-teemoihin ja erityisesti HLBTIQ-sensitiiviseen opetukseen liittyviä kysymyksiä. Lopuksi vastaajia pyydettiin antamaan yleisiä taustatietoja itsestään.
Tutkimuksessa havaittiin, että valtaosa vastaajista osaa HLBTIQ-aiheista sanastoa heikosti, noin kolmasosa osaa kyseistä sanastoa kohtalaisesti, ja vain pieni vähemmistö hallitsee sanaston hyvin. Parhaiten vastaajat osasivat määritellä ilmaisut pride parade, faggot, The L Word sekä out and proud. Heikoiten puolestaan tunnettiin ilmaisut Polari, U-Haul Syndrome, cisgender sekä flagging. Asenteiden osalta tutkimuksessa selvisi, että noin puolella vastaajista on negatiivinen asenne HLBTIQ-sensitiivistä opetusta kohtaan, vajaalla kolmasosalla neutraali asenne ja viidesosalla positiivinen asenne.
HLBTIQ-aiheisen sanaston osaaminen korreloi asenteen kanssa siten, että sanastoa heikosti taitavalla opettajalla on todennäköisemmin negatiivinen asenne HLBTIQ-sensitiivistä opetusta kohtaan. Tavallisimmin opettajalla onkin sekä heikko sanasto-osaaminen että negatiivinen asenne. Avovastauksista on pääteltävissä, että useilla vastaajilla on harhakäsityksiä HLBTIQ-sensitiivisen opetuksen luonteesta. Näin ollen tulokset viittaavat siihen, että monet englanninopettajat hyötyisivät sukupuolen ja seksuaalisen suuntautumisen moninaisuuteen sekä HLBTIQ-sensitiiviseen opetukseen liittyvästä täydennyskoulutuksesta.
Tutkimuksen aineisto kerättiin verkkokyselyllä. Kyselyä levitettiin Suomen englanninopettajat ry:n sähköpostilistan kautta, ja vastauksia tuli yhteensä 178 kappaletta. Kyselyssä oli kaksi osaa: ensimmäisessä vastaajien piti määritellä omin sanoin 20 HLBTIQ-aiheista sanaa tai ilmaisua ja toisessa vastaajilta kysyttiin yleisiä HLBTIQ-teemoihin ja erityisesti HLBTIQ-sensitiiviseen opetukseen liittyviä kysymyksiä. Lopuksi vastaajia pyydettiin antamaan yleisiä taustatietoja itsestään.
Tutkimuksessa havaittiin, että valtaosa vastaajista osaa HLBTIQ-aiheista sanastoa heikosti, noin kolmasosa osaa kyseistä sanastoa kohtalaisesti, ja vain pieni vähemmistö hallitsee sanaston hyvin. Parhaiten vastaajat osasivat määritellä ilmaisut pride parade, faggot, The L Word sekä out and proud. Heikoiten puolestaan tunnettiin ilmaisut Polari, U-Haul Syndrome, cisgender sekä flagging. Asenteiden osalta tutkimuksessa selvisi, että noin puolella vastaajista on negatiivinen asenne HLBTIQ-sensitiivistä opetusta kohtaan, vajaalla kolmasosalla neutraali asenne ja viidesosalla positiivinen asenne.
HLBTIQ-aiheisen sanaston osaaminen korreloi asenteen kanssa siten, että sanastoa heikosti taitavalla opettajalla on todennäköisemmin negatiivinen asenne HLBTIQ-sensitiivistä opetusta kohtaan. Tavallisimmin opettajalla onkin sekä heikko sanasto-osaaminen että negatiivinen asenne. Avovastauksista on pääteltävissä, että useilla vastaajilla on harhakäsityksiä HLBTIQ-sensitiivisen opetuksen luonteesta. Näin ollen tulokset viittaavat siihen, että monet englanninopettajat hyötyisivät sukupuolen ja seksuaalisen suuntautumisen moninaisuuteen sekä HLBTIQ-sensitiiviseen opetukseen liittyvästä täydennyskoulutuksesta.