Tutkimus nuorten ja aikuisopiskelijoiden terveystietojen ja arvomaailman yhteydestä asenteisiin ja käyttäytymiseen : näkökulmasta Hiv/Aids ja kasvatuksen mahdollisuudet
Suonpää, Pirjo (2015)
Suonpää, Pirjo
2015
Kasvatustiede - Education
Kasvatustieteiden yksikkö - School of Education
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2015-11-04
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201512012477
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201512012477
Tiivistelmä
Tiivistelmä Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää tieteellisistä lähtökohdista käsin kasvatuksen mahdollisuuksia vaikuttaa ihmisen terveyskäyttäytymiseen ja asenteisiin. Tutkimusongelmana oli maailmanlaajuinen terveys- ja kasvatusongelma hiv/aids. Tutkimuksen tavoitteena oli analysoida tutkittavien tiedon tason, arvomaailman ja hiv/aidsiin liittyvien käyttäytymisen ja asenteiden välisiä yhteyksiä. Terveyskasvatusongelmana on usein ollut, että vaikka interventioiden vaikutuksesta tiedon taso on lisääntynyt, hiv/aidsiin liittyvä käytös ja asenteet eivät ole vastaavassa määrin muuttuneet. Tutkimukseen osallistui suomalaisen kaupunkikunnan seitsemästä peruskoulusta yhdeksännen luokan oppilaita 245 (123 tyttöä ja 122 poikaa) ja seitsemästä ammattioppilaitoksesta eri ammattitutkintoja kuten perushoitajan, erikoishoitajan, yliopiston sosiaalityöntekijän, poliisin, vartijan sekä ammattiopiston logistiikka-alan ja kosmetiikka-alan tutkintoja suorittavia aikuisopiskelijoita yhteensä 238 (144 naisopiskelijaa ja 94 miesopiskelijaa). Aikuisopiskelijoista ylioppilaspohjalta opiskeli 46% . Tutkimuksen kysely on toteutettu vuosina 2001-2002. Tutkimuksen päämetodi oli kvantitatiivinen ja tulokset on kuvattu pääosin frekvenssijakaumien, korrelaatioanalyysien ja faktorianalyysien avulla. Sanalliset vastaukset on lisäksi analysoitu käyttäen kvalitatiivisia metodeita kuten sisällön erittelyä ja fenomenografista luokitusta. Tutkimuksen kyselyn vastausprosentti oli 99,6%.
Tulokset vastasivat terveyskäyttäytymismallia, jonka mukaan opiskelijoiden sekä tiedot että arvot olivat yhteydessä asenteisiin ja käyttäytymiseen nähden. Tiedon tason vaikutuksien suhteen sukupuolet erosivat kuitenkin merkitsevästi toisistaan. Tuloksien mukaan peruskoululaisten poikien ja miespuolisten aikuisopiskelijoiden hiv/aids- tiedot olivat selvästi yhteydessä asenteisiin ja käyttäytymiseen nähden. Tyttöjen ja naispuolisten aikuisopiskelijoiden hiv/aidsiin liittyvillä tiedoilla ei ollut todettavissa vastaavia yhteyksiä, lukuun ottamatta suvaitsemattomuutta hiv- positiivisia kohtaan. Mitä alhaisemmat tiedot opiskelijoilla oli, sitä suvaitsemattomampia he olivat hiv-positiivisia kohtaan. Miespuoliset opiskelijat, erityisesti peruskoululaiset pojat olivat naisia ja tyttöjä selvästi suvaitsemattomampia. Sukupuolesta ja iästä riippumatta opiskelijoiden arvomaailmalla oli todettavissa voimakas yhteys tutkittavien hiv/aidsiin liittyviin asenteisiin ja käyttäytymiseen nähden. Tyttöjen ja naisten kohdalla arvomaailmalla oli todettavissa selvä yhteys useimpiin hiv/aidsiin liittyviin ennaltaehkäisyn kannalta tärkeisiin asenteisiin ja käyttäytymiseen nähden, myös seksi- ja huumemoraaliin ja vastuullisuuteen. Erityisen voimakas yhteys oli todettavissa aikuisten miesopiskelijoiden arvomaailman ja hiv/aidsiin liittyvien yleisten asenteiden ja käyttäytymisen välillä, kuten oman turvallisen käyttäytymisen, seksimoraalin ja vastuullisuuden. Koulupoikien kohdalla arvomaailman vaikutukset olivat etenkin tiedon tason vaikutuksiin nähden alhaisemmat. Arvoista tärkeimmiksi osoittautuivat nuorten kohdalla ystävät, terveys, kaverit, rakkaus ja perhe, aikuisopiskelijoiden arvoista ystävät, terveys, rakkaus perhe ja seksi. Peruskoululaisten arvojen suhteen ei ollut todettavissa kovin suuria koulukohtaisia eroja. Aikuisopiskelijoiden eri opiskelijaryhmien arvomaailmat sen sijaan poikkesivat toisistaan.
Käytettävissä olevien oppikirjojen tasoon nähden opiskelijoiden tiedon tasoa on pidettävä alhaisena. Tiedon tason suhteen oppilaitoskohtaiset erot olivat kuitenkin suuret. Tyttöjen ja naisopiskelijoiden tiedot olivat poikien ja miesopiskelijoiden tietoja selvästi paremmat. Erittäin alhaiset tiedot opiskelijoilla oli koskien hiv/aidsin alueellista levinneisyysastetta ja hiv positiivisen oikeuksia ja velvollisuuksia, parhaat koskien syitä hiv:n leviämiseen Euroopan maissa ja hiv-testien tarpeellisuutta. Useimmat opiskelijat ymmärsivät myös erot käsitteiden hiv ja aids välillä, mutta vastaukset olivat hyvin suppeat. Kuitenkin peruskoululaisista lähes 50% jätti vastaamatta kysymykseen. Erot selittyivät vastauksissa ajallisuuskriteerin, vakavuuskriteerin tai biologisten erojen mukaan. Asenteiden suhteen tyttöjen yleiset hiv/aidsiin liittyvät asenteet ja käyttäytyminen sekä seksimoraali olivat poikiin nähden paremmat. Lisäksi pojilla paremmat tiedot olivat yhteydessä seksuaaliseen kokemattomuuteen, tytöillä taas seksuaalisesti kokeneimmilla oli paremmat tiedot.
Seksuaalisen kokeneisuuden suhteen esiintyi myös merkittäviä koulukohtaisia eroja. Yhdynnän kokeneita oli koululaisista noin 35% ja pojat olivat tyttöjä hieman kokeneempia. Aikuisopiskelijoiden hiv/aidsiin liittyvät yleiset asenteet ja käytös eivät sukupuolten välillä eronneet merkittävästi toisistaan, naisten seksimoraali oli kuitenkin miesten seksimoraalia parempi. Naisista seksielämäänsä itse turvallisena piti 83% ja miehistä 72%. Huumeiden käyttöön suhtauduttiin yleisesti erittäin jyrkän kielteisesti, mutta nuoret pitivät huumeiden käyttöä kuitenkin kunkin omana asiana. Meillä opetuksen tasoa on pidetty yleensä korkeana ja kouluopetuksella on ollut erittäin keskeinen sija, koskien sekä biologian, terveyskasvatuksen että huumekasvatuksen opetusta. Terveyskasvatuksen suunnittelussa tulisi kuitenkin ottaa enemmän huomioon opiskelijoiden erilaisuus, koskien sukupuolten välisiä eroja, kognitiivisen tiedon omaksumiskykyä, kulttuurieroja sekä erilaista arvomaailmaa. Arvokasvatukseen ja etenkin varhaiskasvatukseen tulisi kiinnittää erityistä huomiota, samoin median vaikutuksiin. Tutkimustuloksia tulisi käyttää apuna peruskoulujen terveyskasvatuksen opetuksessa ja suunniteltaessa yleisiä myös aikuisille suunnattuja terveyskasvatusohjelmia sekä tehtäessä kansainvälisiä vertailuja.
ABSTRACT Research students´ knowledge and values of the connection attitudes and behavior : from the perspective of HIV / AIDS and the education opportunities
This research is looking possibility of education and teaching to influence a person's health attitudes and health behavior. The educational research problem is been and is still today the global pandemic HIV / AIDS. The study is looking for connections of behavior and of values and of the level of knowledge between. The problem of the health education has been that, although the level of knowledge has increased, behavior and attitudes have not changed. The research data were provided of seven comprehensive schools and of seven adult education institutions, 245 students of the 9th grade in comprehensive school (123 girls and 122 boys) and 238 adult students (144 female students and 94 male students). Adult students were studying basic nurse degree, specialist nurse degree, social worker degree (university), degree in police, security guard qualifications, hairdresser's degree and logistics degree. Adult students 46% were high school graduates. The survey has been carried out in the period 2001-2002. The main research methods were the quantitative methods and the results are described with frequency distributions, correlation analysis and factor analysis. Verbal responses are also analyzed using content analysis and phenomenographic classification. The response rate was 99.6% .Results of the study responded to the health behavior model, in which both the level of knowledge and the values are linked attitudes and behavior. The differences between the sexes however were significant. The results showed clearly, that level of knowledge of boys and men was linked with HIV / AIDS-related attitudes and behavior. HIV / AIDS-related knowledge level of girls and women was not apparent similar associations, with the exception of intolerance to HIV-positive people. Male students were clearly intolerant than woman and girls, the boys in comprehensive school were most intolerant. The results suggest that regardless of age or gender student´s values were strongly associated with HIV/AIDS-related attitudes and behavior. The values of girls and women adult students were clearly linked to most important variables of HIV / AIDS-related attitudes and behavior in relation to, also such as to sexually morality and to drugs morality and to responsibility behavior. The study showed that adult male students, the values were very strongly linked to HIV / AIDS-related attitudes and behavior and to their own safe behavior, sexual morality and responsibility behavior but not drug-related morality. The comprehensive school boys´ values were not so strongly linked to HIV/AIDS linked attitudes and behavior than the level of knowledge. The most important values of students in comprehensive school were friends, health, circle of friends, love and family, and of adult learners, friends, health, love, family and sex. The values were not school-specific differences of elementary school students. The values of adult students groups differed significantly. The level of knowledge of students was quite low compared to the level of schoolbooks and textbooks. School girls and women students HIV/AIDS related knowledge were better than boys and male students. Also the school-specific differences were large of elementary school and also differences of adult students groups. The level of knowledge of students was low concerning the HIV-prevalence in the world and in addition very low concerning HIV- positive rights and responsibilities and the best level of knowledge regarding the causes of HIV prevalence in other European countries and HIV testing necessity. The students understood the difference between HIV and AIDS, but answers were very short. Answers were divided into categories: time criterion, severity criterion and biological differences. The question left unanswered by almost 50% from elementary school students.
Students' general HIV/AIDS-related attitudes and behavior, and sexual morality were better in girls than boys. In addition, the results suggest that the boys with better knowledge of hiv/aids were sexually inexperienced and the girls, with better knowledge level were sexually more experienced. School students had experienced sexual intercourse about 35%. The boys were a little more experienced than girls. Adult students on HIV/AIDS-related public attitudes and behavior between the sexes do not differ significantly from each other, women's sexual morality was, however better than, men's sexual morality . Adult students 83% of the women assumed that their sex life to be safe, the men 72%. Students' attitude towards the use of drugs was generally strictly negative, however primary school students was thinking that use of drugs, however, each as a separate matter.
In Finland, the standard of education has been high and school education has played important role, to teach biology, health education and drug education teaching. Health education planning should take into account the diversity of students, gender differences, differences in the cognitive assimilation of knowledge regarding, cultural differences, as well as students' different values. The school education should pay more attention to the value education and early childhood education. Also take into account the effects of media. The results should be used especially to design of primary school health education and to design the general health education programs for adult as well as making international comparisons.
Tulokset vastasivat terveyskäyttäytymismallia, jonka mukaan opiskelijoiden sekä tiedot että arvot olivat yhteydessä asenteisiin ja käyttäytymiseen nähden. Tiedon tason vaikutuksien suhteen sukupuolet erosivat kuitenkin merkitsevästi toisistaan. Tuloksien mukaan peruskoululaisten poikien ja miespuolisten aikuisopiskelijoiden hiv/aids- tiedot olivat selvästi yhteydessä asenteisiin ja käyttäytymiseen nähden. Tyttöjen ja naispuolisten aikuisopiskelijoiden hiv/aidsiin liittyvillä tiedoilla ei ollut todettavissa vastaavia yhteyksiä, lukuun ottamatta suvaitsemattomuutta hiv- positiivisia kohtaan. Mitä alhaisemmat tiedot opiskelijoilla oli, sitä suvaitsemattomampia he olivat hiv-positiivisia kohtaan. Miespuoliset opiskelijat, erityisesti peruskoululaiset pojat olivat naisia ja tyttöjä selvästi suvaitsemattomampia. Sukupuolesta ja iästä riippumatta opiskelijoiden arvomaailmalla oli todettavissa voimakas yhteys tutkittavien hiv/aidsiin liittyviin asenteisiin ja käyttäytymiseen nähden. Tyttöjen ja naisten kohdalla arvomaailmalla oli todettavissa selvä yhteys useimpiin hiv/aidsiin liittyviin ennaltaehkäisyn kannalta tärkeisiin asenteisiin ja käyttäytymiseen nähden, myös seksi- ja huumemoraaliin ja vastuullisuuteen. Erityisen voimakas yhteys oli todettavissa aikuisten miesopiskelijoiden arvomaailman ja hiv/aidsiin liittyvien yleisten asenteiden ja käyttäytymisen välillä, kuten oman turvallisen käyttäytymisen, seksimoraalin ja vastuullisuuden. Koulupoikien kohdalla arvomaailman vaikutukset olivat etenkin tiedon tason vaikutuksiin nähden alhaisemmat. Arvoista tärkeimmiksi osoittautuivat nuorten kohdalla ystävät, terveys, kaverit, rakkaus ja perhe, aikuisopiskelijoiden arvoista ystävät, terveys, rakkaus perhe ja seksi. Peruskoululaisten arvojen suhteen ei ollut todettavissa kovin suuria koulukohtaisia eroja. Aikuisopiskelijoiden eri opiskelijaryhmien arvomaailmat sen sijaan poikkesivat toisistaan.
Käytettävissä olevien oppikirjojen tasoon nähden opiskelijoiden tiedon tasoa on pidettävä alhaisena. Tiedon tason suhteen oppilaitoskohtaiset erot olivat kuitenkin suuret. Tyttöjen ja naisopiskelijoiden tiedot olivat poikien ja miesopiskelijoiden tietoja selvästi paremmat. Erittäin alhaiset tiedot opiskelijoilla oli koskien hiv/aidsin alueellista levinneisyysastetta ja hiv positiivisen oikeuksia ja velvollisuuksia, parhaat koskien syitä hiv:n leviämiseen Euroopan maissa ja hiv-testien tarpeellisuutta. Useimmat opiskelijat ymmärsivät myös erot käsitteiden hiv ja aids välillä, mutta vastaukset olivat hyvin suppeat. Kuitenkin peruskoululaisista lähes 50% jätti vastaamatta kysymykseen. Erot selittyivät vastauksissa ajallisuuskriteerin, vakavuuskriteerin tai biologisten erojen mukaan. Asenteiden suhteen tyttöjen yleiset hiv/aidsiin liittyvät asenteet ja käyttäytyminen sekä seksimoraali olivat poikiin nähden paremmat. Lisäksi pojilla paremmat tiedot olivat yhteydessä seksuaaliseen kokemattomuuteen, tytöillä taas seksuaalisesti kokeneimmilla oli paremmat tiedot.
Seksuaalisen kokeneisuuden suhteen esiintyi myös merkittäviä koulukohtaisia eroja. Yhdynnän kokeneita oli koululaisista noin 35% ja pojat olivat tyttöjä hieman kokeneempia. Aikuisopiskelijoiden hiv/aidsiin liittyvät yleiset asenteet ja käytös eivät sukupuolten välillä eronneet merkittävästi toisistaan, naisten seksimoraali oli kuitenkin miesten seksimoraalia parempi. Naisista seksielämäänsä itse turvallisena piti 83% ja miehistä 72%. Huumeiden käyttöön suhtauduttiin yleisesti erittäin jyrkän kielteisesti, mutta nuoret pitivät huumeiden käyttöä kuitenkin kunkin omana asiana. Meillä opetuksen tasoa on pidetty yleensä korkeana ja kouluopetuksella on ollut erittäin keskeinen sija, koskien sekä biologian, terveyskasvatuksen että huumekasvatuksen opetusta. Terveyskasvatuksen suunnittelussa tulisi kuitenkin ottaa enemmän huomioon opiskelijoiden erilaisuus, koskien sukupuolten välisiä eroja, kognitiivisen tiedon omaksumiskykyä, kulttuurieroja sekä erilaista arvomaailmaa. Arvokasvatukseen ja etenkin varhaiskasvatukseen tulisi kiinnittää erityistä huomiota, samoin median vaikutuksiin. Tutkimustuloksia tulisi käyttää apuna peruskoulujen terveyskasvatuksen opetuksessa ja suunniteltaessa yleisiä myös aikuisille suunnattuja terveyskasvatusohjelmia sekä tehtäessä kansainvälisiä vertailuja.
ABSTRACT Research students´ knowledge and values of the connection attitudes and behavior : from the perspective of HIV / AIDS and the education opportunities
This research is looking possibility of education and teaching to influence a person's health attitudes and health behavior. The educational research problem is been and is still today the global pandemic HIV / AIDS. The study is looking for connections of behavior and of values and of the level of knowledge between. The problem of the health education has been that, although the level of knowledge has increased, behavior and attitudes have not changed. The research data were provided of seven comprehensive schools and of seven adult education institutions, 245 students of the 9th grade in comprehensive school (123 girls and 122 boys) and 238 adult students (144 female students and 94 male students). Adult students were studying basic nurse degree, specialist nurse degree, social worker degree (university), degree in police, security guard qualifications, hairdresser's degree and logistics degree. Adult students 46% were high school graduates. The survey has been carried out in the period 2001-2002. The main research methods were the quantitative methods and the results are described with frequency distributions, correlation analysis and factor analysis. Verbal responses are also analyzed using content analysis and phenomenographic classification. The response rate was 99.6% .Results of the study responded to the health behavior model, in which both the level of knowledge and the values are linked attitudes and behavior. The differences between the sexes however were significant. The results showed clearly, that level of knowledge of boys and men was linked with HIV / AIDS-related attitudes and behavior. HIV / AIDS-related knowledge level of girls and women was not apparent similar associations, with the exception of intolerance to HIV-positive people. Male students were clearly intolerant than woman and girls, the boys in comprehensive school were most intolerant. The results suggest that regardless of age or gender student´s values were strongly associated with HIV/AIDS-related attitudes and behavior. The values of girls and women adult students were clearly linked to most important variables of HIV / AIDS-related attitudes and behavior in relation to, also such as to sexually morality and to drugs morality and to responsibility behavior. The study showed that adult male students, the values were very strongly linked to HIV / AIDS-related attitudes and behavior and to their own safe behavior, sexual morality and responsibility behavior but not drug-related morality. The comprehensive school boys´ values were not so strongly linked to HIV/AIDS linked attitudes and behavior than the level of knowledge. The most important values of students in comprehensive school were friends, health, circle of friends, love and family, and of adult learners, friends, health, love, family and sex. The values were not school-specific differences of elementary school students. The values of adult students groups differed significantly. The level of knowledge of students was quite low compared to the level of schoolbooks and textbooks. School girls and women students HIV/AIDS related knowledge were better than boys and male students. Also the school-specific differences were large of elementary school and also differences of adult students groups. The level of knowledge of students was low concerning the HIV-prevalence in the world and in addition very low concerning HIV- positive rights and responsibilities and the best level of knowledge regarding the causes of HIV prevalence in other European countries and HIV testing necessity. The students understood the difference between HIV and AIDS, but answers were very short. Answers were divided into categories: time criterion, severity criterion and biological differences. The question left unanswered by almost 50% from elementary school students.
Students' general HIV/AIDS-related attitudes and behavior, and sexual morality were better in girls than boys. In addition, the results suggest that the boys with better knowledge of hiv/aids were sexually inexperienced and the girls, with better knowledge level were sexually more experienced. School students had experienced sexual intercourse about 35%. The boys were a little more experienced than girls. Adult students on HIV/AIDS-related public attitudes and behavior between the sexes do not differ significantly from each other, women's sexual morality was, however better than, men's sexual morality . Adult students 83% of the women assumed that their sex life to be safe, the men 72%. Students' attitude towards the use of drugs was generally strictly negative, however primary school students was thinking that use of drugs, however, each as a separate matter.
In Finland, the standard of education has been high and school education has played important role, to teach biology, health education and drug education teaching. Health education planning should take into account the diversity of students, gender differences, differences in the cognitive assimilation of knowledge regarding, cultural differences, as well as students' different values. The school education should pay more attention to the value education and early childhood education. Also take into account the effects of media. The results should be used especially to design of primary school health education and to design the general health education programs for adult as well as making international comparisons.