Tamperelaisten korkeakoulujen Tampere3-yhdistymishanke - Mitä tavoitellaan?
Perälä, Timo (2015)
Perälä, Timo
2015
Korkeakouluhallinnon ja -johtamisen maisteriohjelma - Master's Degree Programme in Higher Education Administration and Management
Johtamiskorkeakoulu - School of Management
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2015-11-27
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201512012461
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201512012461
Tiivistelmä
Tutkielma tarkastelee tapaustutkimuksen keinoin Tampere3-prosessia. Tutkielmassa osoitetaan millaisia tavoitteita Tampere3-prosessille on asetettu ja miten uusi Tampere3-korkeakoulu pystyy vastaamaan asetettuihin tavoitteisiin. Tutkimuskysymykseen pyritään vastaamaan muodostamalla kolmesta tamperelaisesta korkeakoulusta hypoteettisesti uusi Tampere3-korkeakoulu.
Viimeisen kolmenkymmenen vuoden aikana yhdistymisistä on tullut verrattain yleinen ilmio kansainvälisessä korkeakoulukentässä eikä Suomi ole poikkeus tässä suhteessa. Suomalaisen korkeakoulusektorin duaalimalli on kuitenkin jakanut korkeakoulusektorimme kahteen osaan. Tampere3-prosessi on ensimmäistä kertaa Suomessa yhdistämässä kahden korkeakoulusektorin korkeakouluja.
Laadullinen tutkimus perustuu aineiston sisällönanalyysiin. Tutkielman viitekehys on korkeakoulututkimuksessa ja hallintotieteissä. Tutkielmassa käytetään resurssiriippuvuusteoriaa tarkasteltaessa uuden Tampere3-korkeakoulun mahdollisuuksia vastata asetettuihin tavoitteisiin. Tutkielma on rajattu koulutuksen rahoituksen tarkasteluun.
Tutkimustulosten mukaan uudelle Tampere3-korkeakoululle on asetettu tavoitteita liittyen tutkimukseen, koulutukseen, resursseihin ja toimintaympäristöön. Näistä resursseihin, erityisesti taloudelliseen toimintakykyyn on asetettu määrällisesti eniten tavoitteita. Tutkimustulokset osoittavat, ettei mekaanisella yhdistämisellä saavuteta asetettuja taloustavoitteita. Yhdistämiseen voi kuitenkin liittyä esimerkiksi päällekkäisyyksien karsimista, jonka kautta asetetut tavoitteet voidaan saavuttaa.
Viimeisen kolmenkymmenen vuoden aikana yhdistymisistä on tullut verrattain yleinen ilmio kansainvälisessä korkeakoulukentässä eikä Suomi ole poikkeus tässä suhteessa. Suomalaisen korkeakoulusektorin duaalimalli on kuitenkin jakanut korkeakoulusektorimme kahteen osaan. Tampere3-prosessi on ensimmäistä kertaa Suomessa yhdistämässä kahden korkeakoulusektorin korkeakouluja.
Laadullinen tutkimus perustuu aineiston sisällönanalyysiin. Tutkielman viitekehys on korkeakoulututkimuksessa ja hallintotieteissä. Tutkielmassa käytetään resurssiriippuvuusteoriaa tarkasteltaessa uuden Tampere3-korkeakoulun mahdollisuuksia vastata asetettuihin tavoitteisiin. Tutkielma on rajattu koulutuksen rahoituksen tarkasteluun.
Tutkimustulosten mukaan uudelle Tampere3-korkeakoululle on asetettu tavoitteita liittyen tutkimukseen, koulutukseen, resursseihin ja toimintaympäristöön. Näistä resursseihin, erityisesti taloudelliseen toimintakykyyn on asetettu määrällisesti eniten tavoitteita. Tutkimustulokset osoittavat, ettei mekaanisella yhdistämisellä saavuteta asetettuja taloustavoitteita. Yhdistämiseen voi kuitenkin liittyä esimerkiksi päällekkäisyyksien karsimista, jonka kautta asetetut tavoitteet voidaan saavuttaa.