Vaski-kirjastojen luettelointiyhteistyö: mahdollisuudet ja ongelmat
Honkonen, Maija (2015)
Honkonen, Maija
2015
Informaatiotutkimuksen ja interaktiivisen median maisteriopinnot - Master's Programme in Information Studies and Interactive Media
Informaatiotieteiden yksikkö - School of Information Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2015-11-04
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201511252453
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201511252453
Tiivistelmä
Tämä tutkimus käsittelee Vaski-kirjastojen alueellista luettelointiyhteistyötä. Tutkimuksen kohteena ovat Vaskin keväällä 2012 tapahtuneen laajenemisen ja järjestelmänvaihdoksen sekä samalla käyttöön tulleen uuden luettelointiformaatin mukanaan tuomat mahdollisuudet ja ongelmat sekä vaikutukset luettelointia tekevän kirjastohenkilökunnan työhön ja osaamistarpeisiin. Ajallisesti tutkimus käsittelee ensimmäistä vuotta Vaskin laajenemisen jälkeen. Tutkielmalla ei ole erityistä teoreettista viitekehystä vaan tutkielman kysymyksenasettelu on käytännönläheinen. Tutkimusaineisto kerättiin haastattelemalla kymmentä Vaskin luettelointia tekevää työntekijää keväällä 2013. Haastattelut analysoitiin sisällönanalyysin keinoin.
Enemmistö haastatelluista koki, että yhteistyö on luetteloinnin kannalta enemmän positiivinen kuin negatiivinen asia. Alueellisen yhteistyön positiivisia vaikutuksia ja mahdollisuuksia ovat ajansäästö, tukiverkosto ongelmatapauksissa, aineiston saaminen nopeammin asiakkaiden käyttöön ja luettelointitietojen parempi laatu. Tulevaisuudessa mahdollisuuksia voisivat olla yhä laajemmat yhteisluettelot ja -järjestelmät sekä keskittäminen ja erikoistuminen.
Alueellisesta yhteistyöstä, järjestelmänvaihdoksesta ja uudesta luettelointiformaatista aiheutuneita ongelmia olivat virheiden pelko, epätietoisuus ja epäselvyydet ongelmatilanteissa sekä tiedottamisessa, luetteloinnin automatisoituminen ja luettelointiosaamisen väheneminen sekä konversioista periytyneet tuplatietueet ja vanhat virheet luettelointitiedoissa, luetteloinnin hitaus, aiempaa enemmän käsityötä vaativa formaatti ja enemmän virheitä salliva järjestelmä sekä ylipäätään puutteellinen osaaminen. Ongelmien taustalla vaikuttavat myös tottumattomuus yhteistyöhön ja erilaiset käytännöt, luetteloijien fyysinen etäisyys sekä järjestelmän keskeneräisyys. Ongelmia voidaan korjata palautteen ja keskustelun, luettelointiohjeiden ja -pohjien, koulutuksen sekä tiiviimmän yhteistyön ja luetteloinnin keskittämisen avulla.
Osaamistarpeita ovat vähentäneet osaamisen jakaminen ja yhteiset käytännöt, luettelointityön ja luettelointiosaamisen väheneminen, ongelmien siirtäminen muille, yksittäisten toimijoiden päätäntävallan väheneminen sekä valmiina tulevat luettelointitiedot. Osaamistarpeita ovat lisänneet yhteistyön aiheuttamat muutokset työssä, uudet käytännöt sekä se, että monia luettelointiin liittyviä asioita on opeteltava uudestaan uuden järjestelmän ja formaatin myötä.
Enemmistö haastatelluista koki, että yhteistyö on luetteloinnin kannalta enemmän positiivinen kuin negatiivinen asia. Alueellisen yhteistyön positiivisia vaikutuksia ja mahdollisuuksia ovat ajansäästö, tukiverkosto ongelmatapauksissa, aineiston saaminen nopeammin asiakkaiden käyttöön ja luettelointitietojen parempi laatu. Tulevaisuudessa mahdollisuuksia voisivat olla yhä laajemmat yhteisluettelot ja -järjestelmät sekä keskittäminen ja erikoistuminen.
Alueellisesta yhteistyöstä, järjestelmänvaihdoksesta ja uudesta luettelointiformaatista aiheutuneita ongelmia olivat virheiden pelko, epätietoisuus ja epäselvyydet ongelmatilanteissa sekä tiedottamisessa, luetteloinnin automatisoituminen ja luettelointiosaamisen väheneminen sekä konversioista periytyneet tuplatietueet ja vanhat virheet luettelointitiedoissa, luetteloinnin hitaus, aiempaa enemmän käsityötä vaativa formaatti ja enemmän virheitä salliva järjestelmä sekä ylipäätään puutteellinen osaaminen. Ongelmien taustalla vaikuttavat myös tottumattomuus yhteistyöhön ja erilaiset käytännöt, luetteloijien fyysinen etäisyys sekä järjestelmän keskeneräisyys. Ongelmia voidaan korjata palautteen ja keskustelun, luettelointiohjeiden ja -pohjien, koulutuksen sekä tiiviimmän yhteistyön ja luetteloinnin keskittämisen avulla.
Osaamistarpeita ovat vähentäneet osaamisen jakaminen ja yhteiset käytännöt, luettelointityön ja luettelointiosaamisen väheneminen, ongelmien siirtäminen muille, yksittäisten toimijoiden päätäntävallan väheneminen sekä valmiina tulevat luettelointitiedot. Osaamistarpeita ovat lisänneet yhteistyön aiheuttamat muutokset työssä, uudet käytännöt sekä se, että monia luettelointiin liittyviä asioita on opeteltava uudestaan uuden järjestelmän ja formaatin myötä.