Ikäihmiset tietoteknisinä vasta-alkajina
Erkkilä, Johanna (2015)
Erkkilä, Johanna
2015
MDP in Human-Technology Interaction
Informaatiotieteiden yksikkö - School of Information Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2015-10-06
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201511242443
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201511242443
Tiivistelmä
Tutkielma tarkastelee ikäihmisiä tietoteknisinä vasta-alkajina. Tavoitteena on selvittää, mikä vaikuttaa taustalla, kun ikäihminen alkaa käyttää tietotekniikkaa. Aihetta lähestytään selvittämällä, millaisia ennakkokäsityksiä ja motivaatiotekijöitä ikäihmisellä on tietotekniikkaa kohtaan. Lisäksi perehdytään siihen, miten päätös käytön aloituksesta on syntynyt ja millaiset tekijät käytön alkuvaiheessa auttavat.
Tutkimusmenetelmänä käytetään kvalitatiivista teemahaastattelua. Menetelmä mahdollistaa haastateltavien omien mielipiteiden ja näkemysten esiin tulon. Aineisto kerättiin haastattelemalla seitsemää tietokoneen käytön alkeiskurssille osallistunutta ikäihmistä. Haastattelutilanteet tallennettiin ja litteroitiin analyysiä varten. Tutkimustulokseksi muodostettiin luokittelu erilaisista haastateltujen esiin tuomista tietokoneen käyttöön ja opetteluun vaikuttavista tekijöistä.
Tutkimustulosten perusteella tärkeitä taustalla vaikuttavia tekijöitä ovat yhteiskunnassa ja palvelukulttuurissa tapahtuneet muutokset, henkilön yksilölliset taustakäsitykset tietotekniikasta sekä käytön aloituspäätökseen johtaneet sisäiset ja välittömät syyt. Auttavista tekijöistä tärkeimmiksi nousevat oppimisympäristöön liittyvät myönteiseksi koetut seikat, kuten vasta-alkajan tarpeet huomioon ottava opettaja, omatoiminen harjoittelu ja muilta samassa tilanteessa olevilta saatu tuki. Kaiken sitovaksi ikäihmistä auttavaksi ja käytön taustalla vaikuttavaksi tekijäksi voidaan määrittää ikäihmisen oma tahto ja halu oppia tietokoneen käyttö. Henkilöstä itsestä kumpuava tahto kannustaa ja auttaa häntä pääsemään haluamiinsa tavoitteisiin. Toisaalta tahdonvoiman merkitys nousee esiin erityisesti silloin, kun sitä opettelun ja käytön jatkamisen kannalta eniten tarvitaan.
Tutkimusmenetelmänä käytetään kvalitatiivista teemahaastattelua. Menetelmä mahdollistaa haastateltavien omien mielipiteiden ja näkemysten esiin tulon. Aineisto kerättiin haastattelemalla seitsemää tietokoneen käytön alkeiskurssille osallistunutta ikäihmistä. Haastattelutilanteet tallennettiin ja litteroitiin analyysiä varten. Tutkimustulokseksi muodostettiin luokittelu erilaisista haastateltujen esiin tuomista tietokoneen käyttöön ja opetteluun vaikuttavista tekijöistä.
Tutkimustulosten perusteella tärkeitä taustalla vaikuttavia tekijöitä ovat yhteiskunnassa ja palvelukulttuurissa tapahtuneet muutokset, henkilön yksilölliset taustakäsitykset tietotekniikasta sekä käytön aloituspäätökseen johtaneet sisäiset ja välittömät syyt. Auttavista tekijöistä tärkeimmiksi nousevat oppimisympäristöön liittyvät myönteiseksi koetut seikat, kuten vasta-alkajan tarpeet huomioon ottava opettaja, omatoiminen harjoittelu ja muilta samassa tilanteessa olevilta saatu tuki. Kaiken sitovaksi ikäihmistä auttavaksi ja käytön taustalla vaikuttavaksi tekijäksi voidaan määrittää ikäihmisen oma tahto ja halu oppia tietokoneen käyttö. Henkilöstä itsestä kumpuava tahto kannustaa ja auttaa häntä pääsemään haluamiinsa tavoitteisiin. Toisaalta tahdonvoiman merkitys nousee esiin erityisesti silloin, kun sitä opettelun ja käytön jatkamisen kannalta eniten tarvitaan.