Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
Trepo
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä viite 
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Väitöskirjat
  • Näytä viite
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Väitöskirjat
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

LYHTY- lukemaan ja kirjoittamaan oppiminen kokonaisvaltaisesti

Raes, Annamari (2015)

 
Avaa tiedosto
978-951-44-9974-6.pdf (3.125Mt)
Lataukset: 



Raes, Annamari
Tampere University Press
2015

Kasvatustiede - Education
Kasvatustieteiden yksikkö - School of Education
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Väitöspäivä
2015-12-04
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-951-44-9974-6
Tiivistelmä
Tutkimuksen kohteena oli LPP- (Lukemaan Puheen Perusteella) menetelmän pohjalta kehittämäni LYHTY, lukemaan ja kirjoittamaan oppiminen kokonaisvaltaisesti. Tutkimuksen tavoitteena oli kuvailla ja selvittää tekstilähtöistä lukemaan ja kirjoittamaan oppimista. Tutkimuksellani hain vastauksia siihen, miten LYHTY toimii, miten se soveltuu luku- ja kirjoitusvaikeuksiselle oppilaalle sekä miten lapsi etenee luku- ja kirjoitustaidoissaan 3. luokan loppuun saakka.

LPP-menetelmän kehitti Ulrika Leimar 1960-luvun lopulla Ruotsissa. Leimarin LPP:n sekä tämän tutkimuksen teoreettiset lähtökohdat perustuvat kognitiivisiin toimintoihin, lähikehityksen vyöhykkeeseen, analyysiin kielestä ja lukemistapahtumasta sekä tekstin merkityksestä lukijalle ja kognitiivisen selkeyden teoriaan. 2000-luvulla lukemaan sitouttamisesta ja kansainvälisistä LPP-menetelmätutkimuksista on löydettävissä edellä mainittuja teoreettisia näkemyksiä.

Toteutin tämän pedagogisen tutkimuksen omassa luokassani lukuvuosina 2001−2006. Tutkimusmenetelminä sovelsin etnografiaa, osallistuvaa toimintatutkimusta ja tapaustutkimusta. Tutkimusoppilaita oli 16. Tutkivana opettajana keräsin aineistoa oppilailta ensiluokasta alkaen kolmannen luokan loppuun. Pidin pedagogista päiväkirjaa, johon keräsin monenlaisia havaintoja. Luku- ja kirjoitusvaikeuksia kohdanneilta oppilailta aineistoksi kertyi myös erityisopettajien pitämiä ALLU- (Ala-asteen Lukutesti) testejä ja muita arviointiaineistoja.

Tulosten mukaan LYHDYN eri vaiheet lähestyivät kieltä, puhetta ja lukutaitoa useasta näkökulmasta, ja lapsi sai monipuolisen kosketuksen kieleemme. Lasten luku- ja kirjoitustaito kehittyi yksilöllisesti, mutta kaikkien oppilaiden kirjoituksessa oli alusta alkaen näkyvissä kokonaisten sanojen ja myöhemmin lauseiden käyttäminen. Merkittävä, positiivinen vaikutus kielen kokonaisvaltaisella lähestymistavalla oli lasten luetun ymmärtämistaitoihin. Oppilaat ymmärsivät heikolla lukutaidolla paljon lukemastaan. Huomattavaa LYHDYN käytössä oli se, että sen neljä eri vaihetta eivät yksinään riittäneet oppilaiden oikeinkirjoituksen harjoitukseksi. Kaikkien oppilaiden oli harjoiteltava lisää kuulemaan äänteiden kestoa sanoissa. Osa oppilaista tarvitsi runsaasti sanojen tavutusharjoituksia.

Johtopäätöksenä tutkimus osoitti sen, miten innokkaasti kaikenlaiset oppijat suunnistivat LYHDYN avulla luku- ja kirjoitustaidon polulle. Luki-oppilaat osasivat kolmannen luokan lopussa käyttää monia tekstitaitoja.
 
Kokoelmat
  • Väitöskirjat [5007]
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Selaa kokoelmaa

TekijätNimekkeetTiedekunta (2019 -)Tiedekunta (- 2018)Tutkinto-ohjelmat ja opintosuunnatAvainsanatJulkaisuajatKokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste