"Menneen talven Lumia" : suomalaisen identiteetin rakentuminen Nokia-kaupoista uutisoivassa verkkomediassa
Kumpulainen, Jussi-Pekka (2015)
Kumpulainen, Jussi-Pekka
2015
Mediakulttuurin maisteriopinnot - Master's Programme in Media Culture
Viestinnän, median ja teatterin yksikkö - School of Communication, Media and Theatre
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2015-10-15
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201510292392
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201510292392
Tiivistelmä
Tutkimuksessani tarkastelin suomelaisen identiteetin rakentumista Nokia-kauppoja käsittelevissä kotimaisissa ja kansainvälisissä verkkouutisartikkeleissa. Tarkastelemani uutisartikkelit ovat kaikki vuoden 2013 syyskuun kolmannen päivän aikana julkaistuja, sillä samana päivänä Nokia julkaisi tiedotteen ja piti lehdistötilaisuuden tulevia Nokia-kauppoja koskien.
Ensin määrittelin identiteettiä, jonka jälkeen määrittelin kansallista identiteettiä, nationalismia ja lopulta suomalaista identiteettiä. Näiden avulla selvitin millaisia suomalaisen identiteetin rakennuspalikoita pyrkisin verkkomedian uutisartikkeleista etsimään selvittääkseni miten verkkomediassa suomalaista identiteettiä rakennetaan. Sitten tarkastelin Nokiaa ja miten se on ollut osana määrittämässä suomalaista identiteettiä. Lopuksi tarkastelin vielä miten yleisö ja identiteetti sitoutuvat toisiinsa kun määritetään median tavoittelemaa kohdeyleisöä.
Tutkimusaineistoni käsitti yhdeksän verkkomedian uutisartikkelia. Näistä neljä oli kotimaisesta verkkomediasta ja viisi kansainvälisestä verkkomediasta. Kansainvälisistä uutisartikkeleista kaksi oli yhdysvaltalaisesta verkkomediasta ja kolme brittiläisestä verkkomediasta. Valitsin tarkasteltavaksi erilaisia verkkomedialähteitä. Kategorina olivat iltapäivälehdet, isolevikkiset päivittäissanomalehdet, talousuutisiin keskittyvät sanomalehdet ja yleisradioiden verkkouutispalvelut.
Aluksi tarkastelin millä tavalla kotimainen verkkomedia rakensi suomalaista identiteettiä. Tämän jälkeen tarkastelin kansainvälisen verkkomedian uutisartikkeleita ja miten niiden rakentama suomalainen identiteetti erosi kotimaisen verkkomedian tavasta rakentaa suomalaista identiteettiä. Tein myös vertailua kategorioittain kotimaisten ja kansainvälisten uutisartikkeli vastineparien välillä.
Keskeinen tutkimustulos oli että suomalaista identiteettiä rakennetaan jollain asteella kaikessa Nokia-kauppoja käsittelevässä uutisoinnissa. Kotimaisessa verkkomediassa tarkastelu kohdistui enemmän Nokiaan, kun taas kansainvälisessä, varsinkin yhdysvaltalaisessa, verkkomediassa tarkastelu kohdistui enemmän Microsoftiin. Kansainvälisessä Nokia-kauppoja käsittelevässä verkkomediassa kuitenkin rakennetaan myös suomalaista identiteettiä jotta saadaan luotua asiayhteys kohdeyleisön ja uutisaiheen välille. Kohdeyleisön kansallinen identiteetti siis määrittää vahvasti miten uutisartikkelissa uutisesta kirjoitetaan.
Ensin määrittelin identiteettiä, jonka jälkeen määrittelin kansallista identiteettiä, nationalismia ja lopulta suomalaista identiteettiä. Näiden avulla selvitin millaisia suomalaisen identiteetin rakennuspalikoita pyrkisin verkkomedian uutisartikkeleista etsimään selvittääkseni miten verkkomediassa suomalaista identiteettiä rakennetaan. Sitten tarkastelin Nokiaa ja miten se on ollut osana määrittämässä suomalaista identiteettiä. Lopuksi tarkastelin vielä miten yleisö ja identiteetti sitoutuvat toisiinsa kun määritetään median tavoittelemaa kohdeyleisöä.
Tutkimusaineistoni käsitti yhdeksän verkkomedian uutisartikkelia. Näistä neljä oli kotimaisesta verkkomediasta ja viisi kansainvälisestä verkkomediasta. Kansainvälisistä uutisartikkeleista kaksi oli yhdysvaltalaisesta verkkomediasta ja kolme brittiläisestä verkkomediasta. Valitsin tarkasteltavaksi erilaisia verkkomedialähteitä. Kategorina olivat iltapäivälehdet, isolevikkiset päivittäissanomalehdet, talousuutisiin keskittyvät sanomalehdet ja yleisradioiden verkkouutispalvelut.
Aluksi tarkastelin millä tavalla kotimainen verkkomedia rakensi suomalaista identiteettiä. Tämän jälkeen tarkastelin kansainvälisen verkkomedian uutisartikkeleita ja miten niiden rakentama suomalainen identiteetti erosi kotimaisen verkkomedian tavasta rakentaa suomalaista identiteettiä. Tein myös vertailua kategorioittain kotimaisten ja kansainvälisten uutisartikkeli vastineparien välillä.
Keskeinen tutkimustulos oli että suomalaista identiteettiä rakennetaan jollain asteella kaikessa Nokia-kauppoja käsittelevässä uutisoinnissa. Kotimaisessa verkkomediassa tarkastelu kohdistui enemmän Nokiaan, kun taas kansainvälisessä, varsinkin yhdysvaltalaisessa, verkkomediassa tarkastelu kohdistui enemmän Microsoftiin. Kansainvälisessä Nokia-kauppoja käsittelevässä verkkomediassa kuitenkin rakennetaan myös suomalaista identiteettiä jotta saadaan luotua asiayhteys kohdeyleisön ja uutisaiheen välille. Kohdeyleisön kansallinen identiteetti siis määrittää vahvasti miten uutisartikkelissa uutisesta kirjoitetaan.