Motivoiva osaamisen johtaminen asiantuntijaorganisaatiossa - case Helsingin kaupungin Työterveyskeskus
Elonen, Marjo (2015)
Elonen, Marjo
2015
Hallintotieteiden maisteriopinnot - Master's Programme in Administrative Studies
Johtamiskorkeakoulu - School of Management
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2015-10-09
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201510282384
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201510282384
Tiivistelmä
Osaaminen on organisaation kriittinen menestystekijä. Osaamisen merkitys korostuu organisaation vastatessa jatkuvasti muuttuvan toimintaympäristön haasteisiin. Organisaation osaamispääoma koostuu ihmisten osaamisesta. Osaamispääomaa tulee osata johtaa niin, että organisaation tavoitteet saadaan mahdollisimman hyvin saavutettua. On kyse ihmisistä ja ihmisten johtamisesta. Ihmisten inhimillisyyteen liittyvät käyttäytymiseen vaikuttavat halut ja tarpeet. Kun ihminen on motivoitunut kehittämään osaamistaan ja oppimaan uutta, hän voi myös vastata toimintaympäristöstä nouseviin haasteisiin parhaalla mahdollisella tavalla.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena on tarkastella motivoivaa osaamisen johtamista asiantuntijaorganisaatiossa eli sitä, miten esimiehet ja johto voivat omalla toiminnallaan edistää työntekijöidensä motivaatiota osaamisen kehittämiseen yksilö- ja tiimitasolla. Teoriaosiossa luodaan perusta motivoivalle osaamisen johtamiselle. Osaamista tarkastellaan oppivan organisaation näkökulmasta ja motivaatiota kahden motivaatioteorian näkökulmasta. Näihin kolmeen näkökulmaan yhdistyy johtaminen strategisella ja operatiivisella tasolla.
Tutkimuksessa haastateltiin yhdeksän esimies- ja johtotason henkilöä Helsingin kaupungin Työterveyskeskuksessa. Tutkimusaineisto kerättiin teemahaastatteluilla. Aineisto teemoiteltiin ja luokiteltiin sekä osittain myös laskettiin. Tutkimus osoittaa, että motivoiva osaamisen johtaminen on leadership-johtamista. Osaamistarpeet nousevat asiakasyhteistyöstä, strategiasta ja tiimityöstä. Esimies edistää työntekijöiden motivaatiota osaamisen kehittämiseen toimimalla suunnannäyttäjänä, mahdollistajana, valmentajana ja esimerkkinä. Oppiminen ja osaamisen jakaminen tapahtuvat parhaalla mahdollisella tavalla avoimessa, vuorovaikutusta ja keskustelua ylläpitävässä työilmapiirissä. Tutkimuksen tulosten mukaan rakenteiden, sopivan foorumin tai ajan puute toimivat esteenä reflektoivalle keskustelulle ja oppimiselle. Jaettu visio ja strategia sekä tiimioppiminen nousivat tutkimustu-loksista esiin tärkeinä osaamista ja oppimista edistävinä oppivan organisaation periaatteina. Haasteeksi osaamisen jakamisen suhteen esitettiin yksiköiden rajat ja yksintyöskentelyyn tottunut terveydenhuollon toimintakulttuuri. Osaamisen kehittämisen ja jakamisen käytössä oleviksi tärkeimmiksi työkaluiksi esitettiin kehityskeskustelu, mentorointi ja työnkierto. Teknisten ratkaisujen, kuten sähköisten työpöytien, käyttö on vähäistä.
Motivaatiotekijöihin tulisi tutkimustulosten mukaan terveydenhuollon johtamisessa kiinnittää enemmän huomiota. Tärkeiksi motivaatiotekijöiksi nousivat työntekijän kokema merkityksellisyys tavoitteiden suhteen, työn merkityksellisyys ja tavoitteiden saavutettavuus. Motivaatiota lisäävinä tekijöinä toimivat parhaiten tunnustus ja positiivinen palaute sekä oikeaan aikaan ja oikeaan tilanteeseen osoitettu rahallinen tai siihen rinnastettavissa oleva palkitseminen.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena on tarkastella motivoivaa osaamisen johtamista asiantuntijaorganisaatiossa eli sitä, miten esimiehet ja johto voivat omalla toiminnallaan edistää työntekijöidensä motivaatiota osaamisen kehittämiseen yksilö- ja tiimitasolla. Teoriaosiossa luodaan perusta motivoivalle osaamisen johtamiselle. Osaamista tarkastellaan oppivan organisaation näkökulmasta ja motivaatiota kahden motivaatioteorian näkökulmasta. Näihin kolmeen näkökulmaan yhdistyy johtaminen strategisella ja operatiivisella tasolla.
Tutkimuksessa haastateltiin yhdeksän esimies- ja johtotason henkilöä Helsingin kaupungin Työterveyskeskuksessa. Tutkimusaineisto kerättiin teemahaastatteluilla. Aineisto teemoiteltiin ja luokiteltiin sekä osittain myös laskettiin. Tutkimus osoittaa, että motivoiva osaamisen johtaminen on leadership-johtamista. Osaamistarpeet nousevat asiakasyhteistyöstä, strategiasta ja tiimityöstä. Esimies edistää työntekijöiden motivaatiota osaamisen kehittämiseen toimimalla suunnannäyttäjänä, mahdollistajana, valmentajana ja esimerkkinä. Oppiminen ja osaamisen jakaminen tapahtuvat parhaalla mahdollisella tavalla avoimessa, vuorovaikutusta ja keskustelua ylläpitävässä työilmapiirissä. Tutkimuksen tulosten mukaan rakenteiden, sopivan foorumin tai ajan puute toimivat esteenä reflektoivalle keskustelulle ja oppimiselle. Jaettu visio ja strategia sekä tiimioppiminen nousivat tutkimustu-loksista esiin tärkeinä osaamista ja oppimista edistävinä oppivan organisaation periaatteina. Haasteeksi osaamisen jakamisen suhteen esitettiin yksiköiden rajat ja yksintyöskentelyyn tottunut terveydenhuollon toimintakulttuuri. Osaamisen kehittämisen ja jakamisen käytössä oleviksi tärkeimmiksi työkaluiksi esitettiin kehityskeskustelu, mentorointi ja työnkierto. Teknisten ratkaisujen, kuten sähköisten työpöytien, käyttö on vähäistä.
Motivaatiotekijöihin tulisi tutkimustulosten mukaan terveydenhuollon johtamisessa kiinnittää enemmän huomiota. Tärkeiksi motivaatiotekijöiksi nousivat työntekijän kokema merkityksellisyys tavoitteiden suhteen, työn merkityksellisyys ja tavoitteiden saavutettavuus. Motivaatiota lisäävinä tekijöinä toimivat parhaiten tunnustus ja positiivinen palaute sekä oikeaan aikaan ja oikeaan tilanteeseen osoitettu rahallinen tai siihen rinnastettavissa oleva palkitseminen.