Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
Trepo
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä viite 
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto
  • Näytä viite
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Todellinen, virtuaalinen ja kaupunkitila: Ingressin peluuta Helsingissä

Virta, Aino (2015)

 

Tässä tietueessa ei ole kokotekstiä saatavilla Treposta, ainoastaan metadata.



Virta, Aino
2015

Kunta- ja aluejohtaminen - Local and Regional Governance
Johtamiskorkeakoulu - School of Management
Hyväksymispäivämäärä
2015-10-22
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201510232365
Tiivistelmä
Työssä tarkastellaan Ingress-pelin peluuta Helsingissä kaupunkitilan käytön ja kokemisen näkökulmasta. Ingress on maailmanlaajuisesti pelattu sijaintiin perustuva mobiilipeli. Sitä pelataan kulkemalla todellisessa maailmassa ja vuorovaikuttamalla samanaikaisesti pelin elementtien kanssa. Ingressissä todellisuus ja pelin virtuaalinen kerros kytkeytyvät yhteen ympäristön paikkojen käytön pelin elementteinä kautta. Todellisen ympäristön paikat, kuten patsaat ja taideteokset, toimivat pelin kerroksessa "portaaleina", joiden avulla peliä pelataan.

Työssä tarkastellaan sitä, millä tavoin Ingressin pelaaminen on vaikuttanut pelaajien tapoihin liikkua kaupungissa ja käyttää kaupunkitilaa, sekä sitä, mitä merkitystä pelaamisella on ollut sille, miten he kaupunkia katsovat ja millaisena se heille näyttäytyy. Samalla työn tavoitteena on pohtia, onko Ingress pätevä tutkimuksen kohde, kun halutaan tutkia tai ymmärtää kaupunkitilaa.

Työn aineistona toimivat sähköisellä kyselylomakkeella pääkaupunkiseutulaisilta. Ingressin pelaajilta kerätty kyselyaineisto sekä kyselyn pohjalta tehdyt yksilöhaastattelut. Kyselyllä kerättiin taustatietoa helsinkiläisestä pelaajajoukosta ja heidän pelaamisensa
käytännöistään sekä pelaamisen ja tilankäytön ja sen kokemisen kohtauspinnoista. Haastatteluissa keskityttiin lomakkeen perusteella kiinnostavilta vaikuttaviin teemoihin ja käytiin niitä läpi syvällisemmin.

Työ osoitti, että Ingressin pelaaminen on vaikuttanut pelaajien tilankäyttöön monin tavoin. Se on esimerkiksi muuttanut reittejä ja kulkemisen aikoja, sekä saanut pelaajat käymään uudenlaisissa paikoissa. Pelaaminen on myös saanut pelaajat katselemaan
ympärilleen uusin tavoin ja kiinnittämään huomiotaan uudenlaisiin seikkoihin. Ingressin peluu sisältää mahdollisuuden oppia kehystämään ympäröivää maailmaa uusin tavoin.

Ylipäätään Ingress kokonaisuutena näyttäytyy työn pohjalta hedelmällisenä tutkimuksen kohteena. Vaikka monet työn havainnot ovat oletettavasti hyvin erityisiä juuri Ingressille pelinä, niin jotkin esiin nousseet teemat kertovat uudenlaisista uusien teknologioiden
mahdollistamista todellisen ja virtuaalisen yhteenkietoutuneisuuksista laajemmin.
Kokoelmat
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto [36421]
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Selaa kokoelmaa

TekijätNimekkeetTiedekunta (2019 -)Tiedekunta (- 2018)Tutkinto-ohjelmat ja opintosuunnatAvainsanatJulkaisuajatKokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste